Olen lihonut 16 kg toimistotyössä, muita kohtalotovereita?
Tosin töissä ollut jo 7 vuotta, mutta järkytyin, kun oikeastaan vasta nyt kunnolla tajusin asian. Tiesin, että olen lihonut, mutta vaa'alle en ole uskaltanut mennä aikoihin ja nyt totuus iski vasten kasvoja.
Kilot ovat tulleet hitaasti, mutta varmasti. Töiden jälkeen en useinkaan ole jaksanut liikkua ja jotenkin sitä pitkän työpäivän jälkeen on ajautunut siihen, että työmatkalla ennen kotiin tuloa käy usein kaupassa ja sieltähän on usein tullut ostettua se suklaapatukka, karkkipussi tai muu herkku.
Päätin aloittaa uuden elämän. Käyn kaupassa korkeintaan 2 krt viikossa ja ostan vain terveellistä ruokaa. Liikuntaa pyrin harrastamaan työmatkojen lisäksi vähintään tunnin päivässä.
Kommentit (19)
No minä olen toimistotöissä ja mitat 170/55.
Äläpä keksi tekosyitä! Liikuntaa voi harrastaa vapaa-ajalla ja vähän voi katsoa mitä suuhunsa laittaa.. ;)
Tsemppiä! Toimistossa lojuminen se vasta väsyttää.
Mä olen lihonut fyysisesti keskiraskaassa työssä parissa vuodessa lähes 10 kg. Ruokavalio on muuttunut epäterveelliseksi ja syömisestä on tullut jatkuvaa napostelua, kun koko päivä pitää olla jaloilla ja liikkua, ja kuitenkaan työn takia ei jaksa ja ehdi treenata yhtä paljon kuin ennen (opiskelijana).
Mutta olen päättänyt laittaa itseni ruotuun.
Toimistotyö ei lihota. Liika syöminen lihottaa.
Täällä. Raskaasta työstä toimistotyöhön, 15 kiloa kolmessa vuodessa. Täysin oma syy, ruokatottumukset jäivät samaksi vaikka 8 tuntia liikettä vaihtui 8 tuntiin istumista/seisomista. Toimistoon myös tuodaan todella paljon useammin herkkuja työmatkoilta yms, ja ylipäänsä ehtii niitä 'nautiskelemaan' enemmän.
Hei :) Älä alkuvaiheessa stressaa tuosta liikunnasta, tunti joka päivä on jo paljon. Panosta enemmän ruokavalioon, kuinka sä syöt päivittäin? Muista kasvikset, hyvälaatuinen rasva ja proteiini. Mieli ja kehokin jaksaa paremmin ilman sokeripiikkejä, sokeri itsessään jo väsyttää.
Onko sun työpäivät minkä pituisia? Voisit vaikka alkuun tehdä varttitunnin spurtin ja töistä päästessäsi toisen ja tauolla jonkun pikkujumpan. Pienet pätkät siellä täällä tekee viikossa jo paljon. Voisko istumisen töissä vaihtaa seisomiseen tai pääsethän jaloittelemaan ennenkun perse puutuu?
Ei tuollainen 16kg seitsemässä vuodessa lihomista ole. Ilmeisesti olet nyt vaan luonnollisesti kasvanut aikuisen mittoihin.
Tekosyitä, tekosyitä. Olen minäkin istumatyössä ollut kohta jo 10 vuotta enkä kiloakaan ole lihonut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollainen 16kg seitsemässä vuodessa lihomista ole. Ilmeisesti olet nyt vaan luonnollisesti kasvanut aikuisen mittoihin.
16kg seitsemässä vuodessa aikuisiällä on ihan sairasta. Ei painon kuulu enää aikuisena pahemmin nousta ollenkaan.
Sama. Baarimikkona kävelin 8t päivässä. Sain syödä mitä huvitti ja paljon huvitti. Sitten toimistotöihin ja istun 8t päivässä. Silkasta tottumuksesta söin kuin ennen, eihän se ennenkään ollut lihottanut. Hups! 10kg tuli vuodessa. Vaihdoin työlounaan terveelliseksi ja aloitin töihin pyöräilyn. 5kg lähtenyt mutta toiset 5kg istuu niin perkeleen tiukassa, että hermot menee
Pahin virhe on mennä nälkäisenä kauppaan. Silloin itse ainakin teen huonoja valintoja.
Ap täällä, siis tottakai minä tiedän, että tämä lihominen on oma syyni. Mutta jotenkin tuo koko päivän työssä kökkiminen sitä lihomista "helpottaa".
Minulla siis päivät menee seuraavasti:
- herään klo 7.00
- lähden töihin klo 8.00, olen työpaikalla noin klo 8.50, työt alkaa klo 9.00
- lähden töistä klo 17.00
- kotona olen noin klo 17.50
Työmatkoista kävelen 20 minuuttia/suuntaansa eli yhteensä 40 minuuttia päivässä (kotoa asemalle ja keskustan asemalta töihin) ja lopun matkan menen junalla, työmatka noin 20 km/suunta. Muu ulkoilu sitten satunnaista miten ehtii tai jaksaa.
Tässä on mielestäni se ongelma. Päivässä loppuu tunnit kesken ja jotenkin aina on väsynyt, varsinkin talvella. Tuntuu, ettei ehdi mitään ja sitten palkitsee itsensä herkuilla ja sitten siinä on se kierre.
Nyt toki panostan noihin syömisiin eli en herkuttele ollenkaan. Ajattelin nyt pari kuukautta olla ilman herkkuja ja sen jälkeen niin, että söisin herkkuja vain yhtenä päivänä viikossa eli lauantaisin ja silloinkin kohtuullisesti eli vaikka 100 g karkkipussi. Jospa tämä tästä lähtisi sitten parempaan suuntaan...
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten toimistotyössä ylipäätään voi väsyä?
Istu 8 tuntia tietokoneen äärellä (tai reilut 7 tuntia kun vähentää lounastauon) meluisassa avokonttorissa ja mieti sitten väsyttääkö.
Mulla tullut 10 kg seitsemässä vuodessa. Mutta minä liikun. Käyn salilla sekä punttitreeniä että jumpissa ja lenkkeilen. Mutta pieni työpaikka ja päivän aikana ei tule liikuntaa lainkaan. Aiempiin töihin kuului myös liikkumista, enkä siihen aikaan edes käynyt salilla. Ruokavalio on pysynyt suht samanlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istu 8 tuntia tietokoneen äärellä (tai reilut 7 tuntia kun vähentää lounastauon) meluisassa avokonttorissa ja mieti sitten väsyttääkö.
Eikä se istuminen riitä vaan siinä pitää keskittyä ja saada töitä aikaiseksi. Ei voi verratakaan netissä pyörimiseen, sillä ei ole tietokonetöiden kanssa mitään tekemistä.
Ei ole ollut tuota ongelmaa koska syön hyvin ja terveellisesti, sekä liikun. Huono ruokavalio sua väsyttää, ei se työ. Sunkin suklaan himo lähtee jos teet ruokavalioon muutoksen. Eväät mukaan (salaatti/keitto), aamupala ja iltapäivä snack. Kotona sulle jää vain illallinen ja mahdollinen iltapala
Mä liikun päivittäin ja syon melko terveellisesti 3-5 kertaa päivässä. Herkut ja roskaruuan jätin kokonaan pois vähän ennen työpaikan vaihtoa. Siitä huolimatta paino vain nousee nyt kun olen istumatyössä. Tuntuu myös että nälkä on ihan jäätävä kun joutuu käyttämään aivoja eri tavalla kuin ennnen.
En tiedä kuinka vähän sitä pitäisi syödä. Välillä harkitsen jopa vaihtoa takaisin suorittavaan, fyysisempään työhön. Sain tosin burn outin siellä, koska fyysisyyden lisäksi työ oli henkisesti niin kuormittavaa. Mutta ehkä mieluummin lihava kuin burn out?