Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen tahallinen pissaaminen sänkyyn

Vierailija
06.07.2018 |

Meillä mies petasi lapselle sängyn koska lapsi 5,5v tyttö oli pissannut sänkyyn viimeyönä. Ja petasi sängyn uudestaan vielä aamuyöstä koska tyttö pissasi vielä uudestaan.
Nyt nukkumaanmennessä tyttö pisti huudon päälle että hän tahtoo hello kitty-peiton. Mies sanoi että ei käy kun on jo sängyn pedannut. Tyttö tyytyi tähän ja... tattadadaadadaa, pissasi (hereillä) sänkyyn ja väitti jo nukahtaneensa.
Miehen mielestä tyttö pitäisi pakottaa vaippoihin, kestot ovat alkaneet kiristää ja tyttö niitä protestoi. Ei kastele sänkyä joka yö, jonka vuoksi päädyttiin käyttämään vain patjansuojia ja vaihdetaan lakanat ja petivaatteet pissan sattuessa.
Nyt olisi hyvät neuvot kalliit! Itse kallistuisin siihen että annetaan tytön itse valita lakanat mahdollisuuksien mukaan, mutta miehestä lasta ei saa päästää "dominoimaan". On vahvaluonteinen, empaattinen, ihana sosiaalinen ja kiltti tyttö.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi siis vielä vaipoissa vai ymmärsinkö tekstin jotenkin väärin?

Jos tuosta pissaongelmasta pääsee eroon mieluisilla lakanoilla, niin minä kyllä tarttuisin siihen oljenkorteen ensimmäisenä. Huijataanhan lapsia syömään ja pukemaankin ties minkä varjolla, niin ihan samaan luokkaan minusta menee.

Vierailija
2/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai esim. kun on ollut x ajan pissaamatta sänkyyn, niin hän saa jotkut toivomansa uudet lakanat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkukoot kusisessa sängyssä. Oppiipa olemaan.

Vierailija
4/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuosta pissaongelmasta pääsee eroon mieluisilla lakanoilla, niin minä kyllä tarttuisin siihen oljenkorteen ensimmäisenä. Huijataanhan lapsia syömään ja pukemaankin ties minkä varjolla, niin ihan samaan luokkaan minusta menee.

Siis ei ole vaipoissa. Päiväkuiva on ollut 1,5v iästä. Yökastelija on ollut koko ajan. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Neuvolassa sanottiin ettei ennen 7v tarvitse huolestua että se hormoni tulee kun tulee eikä meidän käyttämät tarrapalkinnot tms. paljon siinä paina... 

Minä myös kallistuisin itse siihen että valitkoon, kun ei kerran muuten saa kaikesta päättää. Mies vaan kokee että jos annetaan tytön tästä päättää niin alkaisi sitten hallita tai kokeilla kaikkia rajojaan entistä tiukemmin?

Vierailija
5/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa tyttö itse vaihtamaan pissaiset lakanat. 

Vierailija
6/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai esim. kun on ollut x ajan pissaamatta sänkyyn, niin hän saa jotkut toivomansa uudet lakanat.

Tätä voisi koittaa, mutta koska tuolle yökastelulle ei minkään voi niin pelottaa että olisiko se lannistavaa?

Vierailija
7/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ole vaipoissa. Päiväkuiva on ollut 1,5v iästä. Yökastelija on ollut koko ajan. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Neuvolassa sanottiin ettei ennen 7v tarvitse huolestua että se hormoni tulee kun tulee eikä meidän käyttämät tarrapalkinnot tms. paljon siinä paina... 

Minä myös kallistuisin itse siihen että valitkoon, kun ei kerran muuten saa kaikesta päättää. Mies vaan kokee että jos annetaan tytön tästä päättää niin alkaisi sitten hallita tai kokeilla kaikkia rajojaan entistä tiukemmin?

Mitä tarkoitit, kun sanoit, että kestot ovat alkaneet kiristää? Ei kestovaipat paljoa 5-vuotiaan pissoja pidättele. Saatte terveyskeskuksesta vaipat ilmaiseksi, kun on yli 3-v ja kastelee säännöllisesti. 

Vierailija
8/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa tyttö itse vaihtamaan pissaiset lakanat. 

Sitä koitettiin, mutta se päättyi siihen että ei laittanut ohjeistuksesta huolimatta pissasuojaa kunnolla ja sitten meni patjanpesuksi. No, ehkä ihana tilanne että tämä on isoin ongelma elämässä tällä hetkellä :D mutta ihan aito ongelma meillä. 

Vierailija
9/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas. Antaa tytön valita lakanat ja ostakaa sille kertakäyttöisiä yövaippoja niin ei tarvitse pissoissa nukkua ja niitä siivota. Ne on pehmeitä ja mukavia ja niissä on kivoja kuvia. 

Yökuivuus tulee kun hormoonia erittyy riittävästi. Sitä ei voi opettaa, kiristää tai lahjomalla nopeuttaa. Minusta ei kannata tuollaiseen asiaan kiinnittää kovin huomiota tai liittää siihen tappelua/ rangaistuksia, tuossa iässä lasta alkaa itseäänkin jo mietityttämään yökastelu ja siitä voi nopeasti tulla häpeällistä. 

t. 5-vuotiaan yökastelijapojan äiti

Vierailija
10/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä voisi koittaa, mutta koska tuolle yökastelulle ei minkään voi niin pelottaa että olisiko se lannistavaa?

Olisi. Ja väärin

Lapsi ei tahallaan pissaa sänkyyn

Vierailija
11/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitit, kun sanoit, että kestot ovat alkaneet kiristää? Ei kestovaipat paljoa 5-vuotiaan pissoja pidättele. Saatte terveyskeskuksesta vaipat ilmaiseksi, kun on yli 3-v ja kastelee säännöllisesti. 

Olin tilannut mahdollisimman kauniita kestovaippoja ettei tyttö nolostelisi turhaan vaippoja ja ne alkoivat kiristää kun kasvoi.. Kieltämättä eivät niitä isoimpia pissoja paljonkaan pidätelleet!

Ai sieltä saa ilmaiseksi? Pitääkin soittaa tk:lle ja kysäistä että jos koitettaisiin.

Vierailija
12/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi. Ja väärin

Lapsi ei tahallaan pissaa sänkyyn

Itse olen eri mieltä viimeisestä väittämästäsi. Tuo kyllä ihan tasan tarkkaan tahallaan pissasi sänkyyn saadakseen peiton vaihtoon. Myönsikin sen minulle kysyessäni. Nukkuessa sattuneille vahingoille ei minkään tietenkään voi. 

Vierailija
13/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvä paitsi se lapsi ei voi vaikuttaa asian. Kyse on tahdostariippumattomasta asiasta

Miksi siis sist palkitsisi tai rankaisisi? Päibvastoin. Neutraali lakanoiden vaihto. Mahdollisimman vähän huomiota

Vierailija
14/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas. Antaa tytön valita lakanat ja ostakaa sille kertakäyttöisiä yövaippoja niin ei tarvitse pissoissa nukkua ja niitä siivota. Ne on pehmeitä ja mukavia ja niissä on kivoja kuvia. 

Yökuivuus tulee kun hormoonia erittyy riittävästi. Sitä ei voi opettaa, kiristää tai lahjomalla nopeuttaa. Minusta ei kannata tuollaiseen asiaan kiinnittää kovin huomiota tai liittää siihen tappelua/ rangaistuksia, tuossa iässä lasta alkaa itseäänkin jo mietityttämään yökastelu ja siitä voi nopeasti tulla häpeällistä. 

Juuri se häpeä itseänikin pelottaa. Olen monesti hänelle kertonut että se hormoni sieltä tulee. Sitä varten ostimme ne kauniit kestotkin kun hän yhdisti kertakäyttövaipat ihan "vauvojen touhuksi". Itselleni se lakanoiden vaihtaminen vahingon sattuessa ei ole niin iso ongelma, lähinnä tilanne nyt eskaloitui kun pissapyykkiä on pesty tänään urakalla ja nyt tahallaan pissasi... 

Vierailija
15/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että löydät tästäkin hopeareunuksen, että voisi olla elämässä suurempiakin huolia. Pääasia että rakastaa ja huolehtii, eikö niin, tässä elämänmittaisessa matkassa on lapsuuden aikainen pissasänky loppujen lopuksi aika pieni murhe. Tulin hyvälle mielelle tuosta vastauksestasi viestissä 8 :)

Miten tyttö itse yökasteluun suhtautuu? Oletteko jutelleet, että onko tytöllä joku ehdotus miten sitä voisi vähentää?

Tuli mieleen ihan hullu juttu, mutta voisko laittaa kellon soimaan puoleen väliin yöunia ja herättää tyttö pissalle. Eihän se kivaa ole, mutta jos muutaman kerran kokeilisi vaikka? Ja toinen juttu tuli mieleen kanssa että mitä ruokia tyttö syö, tiedäthän mitkä ruoat ovat diureettisia? Ei siis mansikoita iltapalalla esim.

1 (ja2)

Vierailija
16/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok nyt vasta luin tuosta hormonijutusta. En tiennytkään, että yökastelu johtuu siitä (mikä hormoni se on?). No sitten voi ohittaa mun jutut suosiolla. Jaksamista pyykkirumbaan ap, kyllä se siitä ja viimeistään kun kotoa muuttaa niin tyttö saa alkaa itse pestä pyykkinsä. Eli valoa on tunnelin päässä!

1 (ja2)

Vierailija
17/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri se häpeä itseänikin pelottaa. Olen monesti hänelle kertonut että se hormoni sieltä tulee. Sitä varten ostimme ne kauniit kestotkin kun hän yhdisti kertakäyttövaipat ihan "vauvojen touhuksi". Itselleni se lakanoiden vaihtaminen vahingon sattuessa ei ole niin iso ongelma, lähinnä tilanne nyt eskaloitui kun pissapyykkiä on pesty tänään urakalla ja nyt tahallaan pissasi... 

Me ostetaan pojalle jotain spiderman kuvioisia ja tytöille olen nähnyt keijukuviollisia tms. Meillä ainakin mielellään pukee ja sanotaan niitä taika-alushousuiksi. Vahinko tai ei niin parempi vaan korjailla pois ilman suurempaa draamaa. Kivempi sen lapsen kuitenkin on vaippaan pissata kuin sänkyyn, ellei nyt sitten ole ihan tosi satunnaista se yöpissailu. 

Vierailija
18/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että löydät tästäkin hopeareunuksen, että voisi olla elämässä suurempiakin huolia. Pääasia että rakastaa ja huolehtii, eikö niin, tässä elämänmittaisessa matkassa on lapsuuden aikainen pissasänky loppujen lopuksi aika pieni murhe. Tulin hyvälle mielelle tuosta vastauksestasi viestissä 8 :)

Miten tyttö itse yökasteluun suhtautuu? Oletteko jutelleet, että onko tytöllä joku ehdotus miten sitä voisi vähentää?

Tuli mieleen ihan hullu juttu, mutta voisko laittaa kellon soimaan puoleen väliin yöunia ja herättää tyttö pissalle. Eihän se kivaa ole, mutta jos muutaman kerran kokeilisi vaikka? Ja toinen juttu tuli mieleen kanssa että mitä ruokia tyttö syö, tiedäthän mitkä ruoat ovat diureettisia? Ei siis mansikoita iltapalalla esim.

1 (ja2)

Kiitos :) Olen aika peruspositiivinen ihminen. Teimme aluksi virheen että palkitsimme kuivista öistä ennen kuin neuvolassa terkkari pääsi hätiin että ei se ole tahdonalainen juttu. Herätämme joka yö pissalle ja monina öinä ei vahinkoja käykään. 

Tyttö itse koki vaipat ikäviksi, että ne oli sellainen pienien juttu, siksi ostin kauniita kestovaippoja joilla oli todella kaunis ihana pussi. Ne menivätkin kunnes kävivät liian pieniksi.  Siksi olemme menneet nyt ilman. Me emme ole kiinnittäneet minkäänlaista negatiivista huomiota, tai ainakin pyrkineet sitä välttämään, yöpissoihin ja vaihtaneet vain lakanat, huuhdellut lapsen ja laittaneet uudelleen nukkumaan. Tämä hereilläolopissaaminen vain siksi että saisi lisää aikaa hereillä tai eri lakanat on nyt vain ongelmana. Kertoo itse ehtineensä nukahtamaan siinä sekunnin kymmenysosassa joka meni edellisestä lauseesta... 

Vierailija
19/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vaippoja ilmaiseksi saa ainakaan täällä päin, itse on tarvinnut ostaa. Ja meillä lapsi jo 7vee, vaippoja tarvii öisin vieläkin. Mutta viisivuotias on tosiaan aika pieni vielä mitä yökasteluun tulee. Sitä ei voi oikein opettamalla opettaa pois, vaan tosiaan hormoonit siihen vaikuttaa. Jos kastelua on useampana yönä, antaisin pitää niitä  vaippoja että kaikki saavat nukuttua. Lääkäriin sitten jos kouluikäisenä kastelee vieläkin.

Mitä tuohon tahallaan pissaamiseen tulee... En itse palkitsisi tuollaista käytöstä antamalla tahtoa periksi. Lapsilla on se, että jos hoksaavat tietynlaisen käytöksen johtavan suotuisaan lopputulokseen, se käytös vahvistuu. Varsinkin, jos lapsen sisäinen "kompassi" ei vielä sano, että tahallaan alleen laskeminen ei ole ok. (Vahingot ovat täysin eri asia.)On täysin eri asia olla painostamatta/rankaisematta tm. pientä lasta siitä, että oikeasti nukkuessaan kastelee kuin vahvistaa tietoista huonoa käytöstä. Jos lapsi on noin pienestä saakka ollut päiväkuiva, hän osaa tietoisesti hallita hereillä ollessaan rakkoaan.

Vierailija
20/30 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vaippoja ilmaiseksi saa ainakaan täällä päin, itse on tarvinnut ostaa. Ja meillä lapsi jo 7vee, vaippoja tarvii öisin vieläkin. Mutta viisivuotias on tosiaan aika pieni vielä mitä yökasteluun tulee. Sitä ei voi oikein opettamalla opettaa pois, vaan tosiaan hormoonit siihen vaikuttaa. Jos kastelua on useampana yönä, antaisin pitää niitä  vaippoja että kaikki saavat nukuttua. Lääkäriin sitten jos kouluikäisenä kastelee vieläkin.

Mitä tuohon tahallaan pissaamiseen tulee... En itse palkitsisi tuollaista käytöstä antamalla tahtoa periksi. Lapsilla on se, että jos hoksaavat tietynlaisen käytöksen johtavan suotuisaan lopputulokseen, se käytös vahvistuu. Varsinkin, jos lapsen sisäinen "kompassi" ei vielä sano, että tahallaan alleen laskeminen ei ole ok. (Vahingot ovat täysin eri asia.)On täysin eri asia olla painostamatta/rankaisematta tm. pientä lasta siitä, että oikeasti nukkuessaan kastelee kuin vahvistaa tietoista huonoa käytöstä. Jos lapsi on noin pienestä saakka ollut päiväkuiva, hän osaa tietoisesti hallita hereillä ollessaan rakkoaan.

Kyllä vaipat saa yleisesti terveyskeskuksesta hoitotarvikejakeluna. 

https://www.pirkkala.fi/palvelut/terveyspalvelut/tukipalvelut-1/hoitota…