Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko viskoosi ok materiaali vaatteessa?

Vierailija
06.07.2018 |

Yritän alkaa kiinnittämään huomiota ostamieni vaatteiden valmistusmateriaaliin. En enää osta polyesterista valmistettuja, tai sellaisia missä on suurin osa polyesteria. Yritän suosia luonnonkuituja mahdollisuuksien mukaan ja silloin kun se on järkevää. Tänään hypistelin housuja jotka olivat valmistettu viskoosista, materiaali tuntui miellyttävältä, mutta miten on, nyppyyntyykö tai onko muuten huono vaihtoehto? Mitä muita materiaaleja kuin polyesteria kannattaa välttää?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä.

Vierailija
2/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisin viskoosi on aika ikävä materiaali, koska se ei lämmitä juuri ollenkaan, mutta kesällä ihan ok. Minulla viskoosista valmistetut vaatteet menevät aika nopeasti huonoiksi, mutta ainakin joidenkin vaatteiden kohdalla se on johtunut siitä, että olen vahingossa pessyt ne liian kuumalla pesuohjelmalla puuvillavaatteiden seassa.

Akryylia muuten kannattaa välttää myös. Se nyppyyntyy nopeasti, hiostaa ja saattaa saada hien haisemaan tavallista pahemmalta. Lisäksi siitä kuulemma irtoaa mikromuovia pestessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä, koska siliää joko vettä suihkuttamalla tai vesihöyryisessä kylpäärissä.

Matkustaessa erinomainen vaatemateriaali.

Muutenkin helppo, koska ei tarvitse silittää.

Vierailija
4/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvisin viskoosi on aika ikävä materiaali, koska se ei lämmitä juuri ollenkaan, mutta kesällä ihan ok. Minulla viskoosista valmistetut vaatteet menevät aika nopeasti huonoiksi, mutta ainakin joidenkin vaatteiden kohdalla se on johtunut siitä, että olen vahingossa pessyt ne liian kuumalla pesuohjelmalla puuvillavaatteiden seassa.

Akryylia muuten kannattaa välttää myös. Se nyppyyntyy nopeasti, hiostaa ja saattaa saada hien haisemaan tavallista pahemmalta. Lisäksi siitä kuulemma irtoaa mikromuovia pestessä.

Kiitos vastauksesta. Hyvä vinkki tuo pesulämpötilan huomioiminen. Mulla on tapana pestä suurin osa pyykistä kuudessakympissä, pitänee vähän kiinnittää tähän huomiota jos näitä viskoosisia vaatteita päädyn ostamaan. Joo akryyli on kanssa yksi mitä vältän. Ap

Vierailija
5/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

useita paitoja ostaneena vähän riippuu vaatteesta. Viskoosipaidoista osa on nyppyyntynyt nopeasti ja osa kestänyt hyvännäköisenä useitakin pesuja

Vierailija
6/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

useita paitoja ostaneena vähän riippuu vaatteesta. Viskoosipaidoista osa on nyppyyntynyt nopeasti ja osa kestänyt hyvännäköisenä useitakin pesuja

Nämä oli Cubuksen halpishousut, parin kympin luokkaa. En usko että kauhean laadukkaat ovat..? Ap

Vierailija
7/18 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on! Sehän on luonnonkuitu.

Vierailija
8/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tencelit yms uudet kuidut on yleensä viskoosia. No en tiedä saako niitä.kutsua viskoosiski. 

Vierailija
9/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitää.vain puhua muumtokuiduista. 

Vierailija
10/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään viskoosista, mutta se täytyy ottaa huomioon, että viskoosivaate saattaa kutistua melkoisesti, ellei kangasta ole pesty ennen vaatteen valmistusta. Ja pesulämpötilan täytyy olla matala.

Vierailija
11/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttätarkoitus ratkaisee mikä materiaali on paras mihinkin käyttöön.

Vierailija
12/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu viskoosista. Mistä selluloosasta se on tehty. Mutta luonnokuiduilla on yleensä isompi vesi- ja hiilijalanjälki. Ovat epäekolohisempia nykyään. Viskoosi oli ennen veden ja kemikaalien kuluttaja, nykyään kemikaaleja on vähemmän ja ne kierrätetään. Ja selluloosaksi voidaan käyttää ekologisista materiaaleja.

Itse tykkään viskoosista, koska se ei hiosta. Mutta se ei missään oloissa.kestä.60 ' pesua. 

Tätä en voi allekirjoittaa ettei kestäisi 60 asteen pesua. Minulla yksi viskoosista valmistettu t-paita (vuosia vanha) ja olen sitä pessyt 60 asteessa muiden peruspyykkien seassa useamman vuoden. Aika ohuttakin materiaalia vielä. Yllättävän hyvän näköisenäkin säilynyt. Hieman nyppyyntynyt, mutta ei mitenkään hirveän pahaksi ottaen huomioon että se on aika vanha vaate ja eikä ollut edes kallis.

Vierailija
13/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on vuosia vanhoja, nyppyyntymättömiä viskoositunikoita (hui!). Pesen kaikki pyykit 60 asteessa. 

Oikeastaan ainoa miinus on se, ettei viskoosi anna yhtään periksi, niin pään yli vedettävien puseroiden täytyy olla riittävän suuria. Materiaalina mukavimpia mitä löytyy, ei hiosta.

Vierailija
14/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa t-paidoistani ja mekoistani on viskoosia, kiva hengittävä materiaali. Pesen melkein kaiken 60 asteessa ja hyvin on nuo viskoosisetkin sen kestäneet. 

Vierailija
15/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viskoosi on hyvä perusmateriaali, kun polyesteri tai akryyli ei tule kysymykseenkään (paitsi jossain harvoissa missä niiden käyttö on perusteltua, kuten tekoturkki).

Teryleeni on kyös kauhea materiaali.

Vierailija
16/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran housut jotka oli tehty bakeliittistä, todella epämukavat jalassa.

Vierailija
17/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään nyppyynny. Selluloosakuidut on tulevaisuuden materiaalia: viskoosi ja lyocell. Tosi miellyttäviä ja hyviä.

Vierailija
18/18 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän viskoosi nyppäänny? Moni laatuvaate on viskoosia.