Hitto, kun nolottaa anopin puolesta. ov
Anoppini mielestä maakuntalaulun soidessa ei tarvitse nousta ylös niin kuin Maamme laulun aikana. Hän oli opettanut tuon tavan myös miehelleni (onneksi mies kyllä on oppinut nousemaan esim. Karjalaisilla kesäjuhlilla ylös, kun Karjalaisten laulu soi) ja appiukolle (joka kyllä nousee aina seisomaan, kun muut nousee).
Oltiin tossa viikonloppuna yksissä sukujuhlissa ja siellä laulettiin Karjalaisten laulu. KAIKKI muut nousivat seisomaan, paitsi rakas anoppini, joka istui tasa perseellään laulun aikana. Ja kyse on ihan terveestä henkilöstä, joka kyllä jaksaa seisoa tuon laulun ajan.
Kommentit (19)
Teidän anoppi taitaa olla sitä sorttia, joka tietää kaiken paremmin kuin kaikki muuta :)
Kakkonen, en mäkään tunnistaisi Karajalan laulua. Mutta oman Nälkämaan laulun (Kainuu) tietenkin: Kuulkaa korpeimme kuiskintaa! Jylhien järvien loiskintaa!
siis maakuntalauluista.
Itse olen "on mulle Suomi suloisin, ja Häme siitä kallehin. Sen tuskin tiedän vertaista, niin kaunista, niin herttaista, kuin kulta Hämeen maa."
musiikin tunneilla laulaneet maakuntalauluja,,,?
maakuntahenkeä?
Kyllä kuulen vuoden parin välein ja tulee melkein tippa linssiin, kun se on niin koskettava - ajattelen, kuinka esi-isät siellä "surkeita soita" (laulun mukaan) raivanneet.
Olen ollut useissakin juhlissa joissa laulettu. Näin olen kuullut myös Satakunnan ja Uudenmaan laulut - mutta hapuiluahan se mukana laulaminen oli.
Eikös ne laulettu joskus peruskoulussa kaikki?
t. Nälkämaan laulun tunteva (kakkonen?)
Uudenmaan maakuntalaulu on Uusimaalaisten laulu.
Ja olitkos sä nyt nelonen (?)? Me käydään melkein joka kesä Karjalaisilla kesäjuhlilla, joissa lauletaan lopuksi Karjalaisten laulu + harrastetaan miehen kanssa tanssia ja joskus myös niissä juhlissa, missä me käydään esiintymässä, lauletaan Kymenlaakson laulu (meidän maakuntalaulumme) tai Karjalaisten laulu. + oma sukuni on isäni puolelta Karjalan kannaksella ja mieheni suku on isän puolelta myöskin kannakselta, joten sukujuhlissa lauletaan myöskin Karjalaisten laulua..
Kakkonen, itse tunnista pelkästään noiden kahden laulun lisäksi Nälkämaan laulun (joka on Karjalaisten laulun lisäksi suosikkini), Savolaisen laulun, Hämäläisten laulun ja Varsinaissuomalaisten laulun.
moiset veisut. Helsingistä olen kotoisin - onko täällä joku maakuntalaulu?
terveterve-juhlilla käymistä, isovanhempani kävivät niissä kyllä.
Koulussa olen kyllä joitain lauluja kuullut, mutta en missään peruskoulun jälkeen.
Eli unohtuneet. En muista enää millainen oli Selim Palmgrenin pianobiisikään vaikka se kuunneltiin jollain luokalla melkein joka tunti ja piti oppia tuntemaan musiikin tunnistuskoetta varten.
musiikin tunneilla laulaneet maakuntalauluja,,,?
terveterve-juhlilla käymistä, isovanhempani kävivät niissä kyllä.
Koulussa olen kyllä joitain lauluja kuullut, mutta en missään peruskoulun jälkeen.
kuin kymenlaaksolainen. Senpä takiakin tuo Karjalaisten laulu on se kaunein ja rakkain noista lauluista. Kymenlaakson laulu ei ole mikään kaunis.
Minä ja mies harrastetaan kansantanssia ja käydään melkein joka kesä esiintymässä noilla juhlilla, mutta meidän seura kuuluu myös SKY:n, joten käydään välillä niiden kesäjuhlilla..
Mutta kyllä mä muuten kävisin joka vuosi noilla juhlilla.
kertosäkeessä "uusmaa suomen kruunussa on helmi kirkkahin, täällä kukkaan puhkeaapi tiede, taidekin..." Tekemällä tehty kappale, mutta jotain on näköjään jäänyt mieleen. Ei muuten laulettu ainakaan lapseni (Hki) kevätjuhlissa.
Mä en ole koskaan kuullut, että tapoihin kuuluu seista maakuntalaulun soidessa. Mä en kyllä keksi mitään muuta tilannetta, jossa olisin kuullut maakuntalaulua laulettavan paitsi osakunnan vuosijuhlassa. Silloin kyllä kai seistiin, en muista. Mutta en mä mitenkään automaattina pärähtäisi seisomaan jos maakuntalaulu kuuluisi jossain ravintolassa tms.
kertosäkeessä "uusmaa suomen kruunussa on helmi kirkkahin, täällä kukkaan puhkeaapi tiede, taidekin..." Tekemällä tehty kappale, mutta jotain on näköjään jäänyt mieleen. Ei muuten laulettu ainakaan lapseni (Hki) kevätjuhlissa.
mutta kansantanssit eivät kuulu harrastuksiini eli siksi nuo maakuntalaulut eivät kuulu tuttuihin kappaleisiin.
Saako kysyä minkäikäinen ap on?
t. 4
Aloitin ala-asteen -81 Helsingissä. Piti osata sekä uusmaalaisten laulu että jokin vapaavalintainen - varmaan kaikki lauloivat tuota "kuulkaa korpeimme kuiskintaa". Tai ainakaan mitään muuta ei ole jäänyt mieleen eikä missään koskaan ole sen jälkeen tullut vastaan...
enzo gutzeitin pääkonttorikin on a.aallon suunnittelema :)
mutta kansantanssit eivät kuulu harrastuksiini eli siksi nuo maakuntalaulut eivät kuulu tuttuihin kappaleisiin.
Saako kysyä minkäikäinen ap on?
t. 4
No tuota, tuota. Eipä nuo maakuntalaulut kuulu edes kansantanssiin mitenkään. Meidän seura kuuluu karjailaiseen nuorisoliittoon ja käydään joka vuosi pari kertaa esiintymässä paikkakunnan karjalaisseuran juhlissa, sen takia tuo Karjalaisten laulu soi niin usein esityksien päätteeksi. Mutta, kun olin lapsi, niin ainoastaan parissa juhlissa laulettiin Kymenlaakson laulu.. Olen tanssinut nyt 17 vuotta, mies on tanssinut n. 10 vuotta. Olen parin viikon päästä 26v.
Aloitin ala-asteen -81 Helsingissä. Piti osata sekä uusmaalaisten laulu että jokin vapaavalintainen - varmaan kaikki lauloivat tuota "kuulkaa korpeimme kuiskintaa". Tai ainakaan mitään muuta ei ole jäänyt mieleen eikä missään koskaan ole sen jälkeen tullut vastaan...
Muitakin kyllä muistaakseni laulettiin, en ole varma.
mutta parantumattomana laumasieluna nousisin varmaan jos kaikki muutkin nousee. Vaikken tajuaiskaan miksi muka pitäis.