Onko aspergerissa aina yksi tai useampia mielenkiinnonkohteita
Kommentit (12)
Kyllä sä saat tykätä Putinista ja Selänteestä ja Trumpista ja mistä ikinä sä sitten tykkäätkin. Mutta älä tahallaan vaikeuta toisten elämää.
Ei ole aspergerissä aina erityisiä mielenkiinnon kohteita.
Mulla on kasvit. Tavalliset huonekasvit eivät meinaa riittää, koska haluan, että kämppä on oikeasti kuin viidakko, tyyliin kaappeja avatessa saa siirrellä köynnöksiä. Olenkin etsinyt netistä sisäkasvatukseen ekokatastrofikasveja, kuten kudzu-köynnöstä (sopisi, jos juurakko ei kasvaisi niin valtavaksi). Haaveilen, että rakennutan joskus viktoriaanistyylisen kasvihuoneen, johon voi astua suoraan olohuoneesta. En voisi kuvitellakaan muuttavani esim pohjoisikkunalliseen asuntoon tai hankkivani verhoja ekan kerroksen kämppääni, ja sellaista ei olekaan kuin liikaa ikkunaa.
Muita mielenkiinnonkohteita ei ole normaalista poikkeavalla intensiteetillä. En esimerkiksi ahmi opiskelemaltani alalta yhtään enempää kirjallisuutta kuin kursseille on pakko, kerran filosofiasta luin yhden teoksen vapaaehtoisesti.
Mentorini sanoin, hullu saa olla muttei tyhmä
Juu. Urheilu/painonnosto, terveellinen ruoka, psykologia, eläimet, tietokoneet/pelit. Naisetkin kiinnostaa, mutta niitä ei kiinnosta speciaalipoika. Lapsena leikin usein lääkäriä. Minulla oli pieni laukku missä oli lääkärin tarvikkeita, ruiskuja (ilman neuloja) ja haavojen sitomiseen siteitä. Annoin vanhemmilleni rokotuksia ja lääkeinjektioita leikisti sekä sidoin heidän näkymättömiä haavoja.
Kun keskustelin jo kuopatulls as-palstalla, kävi ilmi, että tällaista "ekkoa" ei aina ole.
Hyvin tavallisia ne kyllä ovat erityisesti miespuolisilla asseilla.
Minulla ne liittyvät tekniikkaan ja luonnontieteisiin sekä historiaan. Yksi aihe on yleensä pinnalla suorastaan pakkomielteenä.
Vaihe kestää minulla 2-3 vuotta.
Sitten vaihtuu aihe.
Välillä voi olla masennusjakso.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Näin se vain on. Tavallista ihmistä kiinnostaa kardashanit tai mitä ne nyt onkaan ja meitä jalostuneita aspeja kiinnostaa tieto. Aspergeri usein haukutaan paskan tärkeäksi ja kaikki tietäväksi, koska hän tykkää keskustella asiaa eikä mitä luki tämän viikon seiskassa.
Minua kiinnosti lapsena koirat. Opettelin kaikki rodut ja koiranhoidon niin tarkkaan, että muistan ne nyt vielä kymmenien vuosien jälkeenkin. Harmillisesti olen allerginen, joten koirajutut ovat jääneet taka-alalle. Muutoin eläisin varmaan koirien kanssa ja työskentelisin niiden parissa.
Kielet ovat myös aina olleet se juttu. En ole lahjakas juttelemaan vierailla kielillä, mutta tykkään tutkia sanoja ja vieraan kielen tarjoamaa uutta maailmaa. Koulussa opiskelin 5 kieltä ja itsenäisesti olen opiskellut kolmea lisää. Tästä en osannut kuitenkaan keksiä ammattia, koska en selvinnyt edes yo-kirjoituksista. Kun ne muut aineet ei kiinnostaneet.
Karttoja ja lentokoneita rakastan myös aivan hulluna. Kumpiakin voisin tuijotella vaikka koko päivän.
Voi olla as myös ilman erityismielenkiinnonkohdetta. Se on vain yksi dg kriteeri, jota ei ole pakko täyttää.
Minulla mielenkiinnon kohde vaihtuu muutaman vuoden välein. Silloin kun joku asia on kiinnostuksen kohteena se on lähes pakkomielteistä. Haluan tietää kaiken ko asiasta. Kun kiinnostus loppuu niin se totaalisesti loppuu ja uusi asia vie kaiken huomion.
Vierailija kirjoitti:
Minulla mielenkiinnon kohde vaihtuu muutaman vuoden välein. Silloin kun joku asia on kiinnostuksen kohteena se on lähes pakkomielteistä. Haluan tietää kaiken ko asiasta. Kun kiinnostus loppuu niin se totaalisesti loppuu ja uusi asia vie kaiken huomion.
Miten as pystyy sitoutumaan parisuhteeseen?
Itellä oli mielenkiintona: Psykologit, Lääkärit, Psykiatrit ja Sairaanhoitajat. Leikkasin satoja erialojen harrastelioiden kuvia puuhavihkooni. Esimäiselle sivulle tuli yläkulmaan ensin Sairaanhoitajat sitten Lääkärit ja Psykologit lopuksi tuli no jotkut psykiatrit. En tiiä onko vihkovielä tallella vintillä.