Uunin lämmitys grilli vastuksella
Uuni lämpenee nopeammin grilli vastuksella mutta onko se ruualle sama kuin normi uuni jos vaihtaa nupin siihen tavallisen uunin asentoon samaan aikaan kun laittaa ruuat sisään? Vai pitääkö antaa olla jonkun aikaa vai jopa antaa kylmetä uunin ja sitten laittaa takaisin päälle.
Kommentit (10)
No siis mä käytän mielummin tasalämpöä. Grillivastus on yleensä ylhäällä.
Uuni ei ole tasalämpöinen ja muitakin juttuja.
Mitä sä tällä nyt oikein tavoittelet?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
grillivastus = yhdyssan
Nykymuodossa sen saa myös kirjoittaa erikseen, koska markkinoille on tullut niin paljon erilaisia grillejä.
Sinkkumies
Eihän se sama asia ole, kyllä se alapuoli kestää jonkin aikaa lämmetä. Mutta useat ruoat kestävät kyllä tuonkin, itse teen usein niin. (valmispitsaa, ranskalaisia, munakasta, lämmitettävät ruoat, jne.)
Eri juttu sitten jotkin leivonnaiset joille varmaankin on tarkkaa että uuni on tasaisen lämmin.
Mun piti sit 40 vuotta elää ennenkuin tajusin että eräskin uuni käyttää grillivastusta ilman että erikseen on asettanut sen päälle..
Ensin ihmettelin et vähintään 25C korkeampi lämpö uunissa sinne laittamani mittarin mukaan kuin mitä olen asettanut halutuksi lämmöksi.
Vähän myöhemmin kun taas kurkin lasin läpi sitä mittaria huomasin grillivastusten hehkuvan..
Ei tartte enää ihmetellä miten jotkut ruoat kärventyneet niin helposti :-D Voi helvetin helvetti X-D
Tästä kysellessäni eräällä foorumilla sain kuulla vain että taitaa olla käyttäjässä nyt vika. Ei tuota taida moni muukaan tajuta et miten nuo uunit toimii =)
Tässä uunissa on oma asetus sille tasalämmölle jolla se ei käytä grillivastusta lainkaan, sekä erikseen toki asetus grillivastuksen täyskäytölle normaalin ylä tai alalämmön lisänä.
Ehdottomasti vahingoittaa. Eli, kuumenna uuni grillivastusta käyttäen. Tämän jälkeen jäähdytä se, ja lämmitä uudelleen - vasta sitten on turvallista laittaa ruoka uuniin.
Ihan turhaa säätöä tuollainen. Uunin lämpenemiseen ei mene montaa minuuttia muutenkaan. Grillivastukset on grillaamista varten.
Taitaa joissain uuneissa myös pikalämmitys-asento käyttää lisänä grillivastusta.
No et sä siinä ainakaan rahaa säästä jos noin toimit.