Kurkku/nielu/kaula meni yhtäkkiä jumiin, jopa syljen nieleminen sattuu
Ei oo flunssaa eikä muutakaan,
mutta yhtäkkiä tuntuu kuin olisi pala kurkussa, syljen nieleminen sattuu ja on epämukavaa, samoin haukottelu.
Mikä mahtaa olla?
En siis syönyt tai juonut, ihan itsellään meni jumiin.
Kommentit (17)
Onko ollut stressiä? Surua? Yritän vaikka kevyesti hieromalla ja kädellä värisyttelemällä saada rentoutumaan, voi olla jonkinlainen lihaskouristus. Pystytkö vaikka sanomaan ”rrrrrrr”? Saattaisi rentouttaa. Muista hengittää mahdollisimman rennosti ja rauhallisesti, yritä olla panikoimatta.
Täällä jotain keskustelua aiheesta:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/8223002/nielun-alueen-kramppi
Mene päivystykseen! Voi olla vaikkapa kurkkupaise, eikä silloin saa viivytellä.
Joo mulle tulee joskus noita. Vähän kuin lihasjumi kielen takaosassa tai kurkussa. Sattuu pirusti eikä saa nielemällä laukeamaan. Menee pari kolme päivää, ja sitten se itsestään häviää. Oletan, että johtuu stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen! Voi olla vaikkapa kurkkupaise, eikä silloin saa viivytellä.
Kurkkupaiseista minäkin olen kuullut paljon pahaa. Sellainen kun tulee, nopeus on valttia.
Ei kuitenkaan kannata av:ltä poistua. Täältähän saa kaikkea nippelitietoa, jota voi tarvita. Esim. kuoleman lähestyessä?
Kurkkupaise kehitty ainakin mulla vähitellen, ei tullut yht äkkiä. Ehdin hyvin terveyskeskuksesta päivystykseen. Saattaa olla semmonen kouristus AP:llä enemmänkin.
Minulle tuli kun pidin yöllä läpivetoa huoneistoissa. En ollut myöskään muistanut tampata patjaani pitkään aikaan, joten se oli pölyinen. Ei kurkkusyöpä kehity yhden yön aikana. Sperma voi auttaa.
Angiina alkoi minulla suurinpiirtein noin. Luulin, että kurkku turpoaa kiinni ja oli todella kipeä. Yöllä heräsin kun oksetti ja oli kuumekin noussut. Tuo kurkkukipu alkoi täysin yks kaks, ei mitään muita oireita.
Ei vaikuta kurkkupaiseelta, koska ei oo turvotusta lainkaan. Kipu on myös suurinpiirtein siinä missä aatamin omena olisi, ja vähän alas.
Nielemisvaikeudet merkitsevät välittömästi lääkärireissua. Taustalla voi olla todella vakavia sairauksia. Ja vaikkei olisi, nieleminen on varsin merkittävää elämän kannalta.
Aivokalvontulehdus, äkkiä lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut stressiä? Surua? Yritän vaikka kevyesti hieromalla ja kädellä värisyttelemällä saada rentoutumaan, voi olla jonkinlainen lihaskouristus. Pystytkö vaikka sanomaan ”rrrrrrr”? Saattaisi rentouttaa. Muista hengittää mahdollisimman rennosti ja rauhallisesti, yritä olla panikoimatta.
Mulle tulee joskus tuollainen, kun olen haukotellut. Onneksi menevät aika nopeasti ohi. Ja toi täristely ja muu auttaa.
Tajusin äsken, oon joutunut puhumaan tänään aivan järkyttävän paljon. Olin töissä yhdessä tapahtumassa ja puhuin taukoamattta kovaan ääneen ainakin 5 tuntia. Onkohan vaan joku lihas mennyt tästä jumiin?
Minulla tuli kurkkupaise yön aikana. Illalla ei mitään ja aamulla oli jo tukkia kurkun kokonaan.
No ei muuta kuin av:ltä poistuminen ja ensiapuun.