onko varasijalta mahdollista päästä opiskelemaan?
Moi,
olen Itä-Suomen yliopistoon 4. varasijalla ja aloituspaikkoja on 10. Onko peli menetetty jo vai olisikohan mahdollisuuksia päästä vielä näinkin "pitkältä"? Eli kävisikö niin kummasti, että 40% paikan saaneista peruisi tai pääsisi muualle?
Kommentit (19)
Riippuu ihan täysin alasta. Mutta jos 40% hyväksytyistä pitäisi peruuttaa että pääsisit, niin hautaisin kyllä haaveet tältä erää, valitettavasti :/
Joo niin vähän kyllä ajattelinkin, kymmenen tosiaan otetaan sisään. Ehkä ensi vuonna paremmalla menestyksellä. Onneksi tulevaisuus ei nyt riipu tästä. Maisteritason tutkinto kyseessä.
Ap.
Noilla paikkamäärillä taitaa olla melko epätodennäköistä.
Itse sain opiskelupaikan 2,5 viikkoa ennen opintojen alkua. Olin varasijalla 12 ja aloituspaikkoja taisi olla joku 120.
Onko tuo nyt se lopullinen hakutulos jo? Niin että kaikki ylempiin hakutoiveisiin pääsevät on jo karsittu pois hyväksytyistä? Siinä tapauksessa mahdollisuudet on aika pienet. Joku sieltä voi vielä päästä varasijata ensijaiseen hakukohteeseensa, mutta tuskin 4/10. Toisaalta varasijalla olijat saattavat ottaa vastaan sen paikan, jonka saavat varmasti ja poistua jonosta sun edeltä, joten ei se mahdotonta ole.
Opintopolussa lukee, että valinta kesken, mutta näkyy jo hakukohteen kohdalla 4. varasija -merkintä.
Eli tuskinpa tässä kovin suuria muutoksia enää tulee.
ap
On mahdollista. Itse pääsin suoraan opiskelemaan, mutta kun alkoi tuntua väärältä koko ala niin lopetin heti ja tilalleni pääsi uusi opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Opintopolussa lukee, että valinta kesken, mutta näkyy jo hakukohteen kohdalla 4. varasija -merkintä.
ap
Voi tullakin. En tiedä, mistä alasta on kyse, mutta Itä-Suomen yliopistoon on varmasti hyväksytty hakijoita, joille joku muu on ensisijaisempi toive. Ainakin Helsingin yliopiston jotkut alat tuntuvat panttaavan valintoja viimeiseen päivään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Voi tullakin. En tiedä, mistä alasta on kyse, mutta Itä-Suomen yliopistoon on varmasti hyväksytty hakijoita, joille joku muu on ensisijaisempi toive. Ainakin Helsingin yliopiston jotkut alat tuntuvat panttaavan valintoja viimeiseen päivään asti.
No sitten jännätään vielä pari päivää. Katsotaan miten käy.
Olen itse päässyt opiskelemaan kolmannelta varasijalta, toiselta varasijalta ei tullut ketään ja ensimmäinenkin sai paikan. Neljäs ei päässyt enää opiskelemaan.
Mä pääsin 3. varasijalta Helsingin yliopistoon.
Kerro sitten miten kävi! Lapselleni tupsahti juuri sähköpostiin tietoa Helsingin yliopistosta, pisteet ja kaikkien hakijoiden pisteet, mutta ilmeisesti vasta ylihuomenna vahvistetaan paikat.
Itse pääsin aikoinani, taisi olla 5-6 sijalta. Tieto tuli niin lähellä koulun alkua että piti asua kk motellissa koska en ehtinyt hakea asuntoa.
Ei kyllä tainnut paikka aueta tällä kertaa. Tuloksia on kuulema paikansaaneille jo tullut ja minulla edelleen varasija 4.
Ensi haussa uudestaan sitten. :)
AP
Olen edelleen varasijalla 4, joten ensi haussa uudestaan siis.
Mä pääsin Helsingin yliopistoon vuonna 2008 varasijalta. Samassa porukassa aloitti tyttö jonka varasija oli 11. Tieto siitä, että olin kuitenkin päässyt opiskelemaan tuli tosi myöhään heinäkuussa, paljon sen jälkeen kun tulokset oli julkaistu. Eli muutoksia voi tulla vielä myöhemminkin, kun opiskelijat ovat vahvistaneet, ottavatko paikan vastaan.
On mahdollista, toki riippuu myös aineesta/tutkinto-ohjelmasta - toisissa tuo on ihan tavanomaista ja toisissa harvinaisempaa..