Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on ollut mielialan vaihteluita, mielenterveysongelmia, masennusta yms miten e-pillerit sopi teille?

Vierailija
24.06.2018 |

Te joilla on ollut mielialan vaihteluita, mielenterveysongelmia, masennusta yms miten e-pillerit sopi teille?
Pahenivatko oireet entisestään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin teininä merciloneja ja sekosin. Itkin joka päivä. Nyt parikymppisenä käytän cemisianaa eikä ole mitään sivuvaikutuksia. Itken ehkä vähän herkemmin kuin ilman pillereitä.

Vierailija
2/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereitä en ole kokeillut, koska niissä hormonit tulevat päivittäin kerralla suurena annoksena, mikä lisää haittavaikutusten riskiä.

Sen takia otin käyttöön ehkäisyrenkaan, jossa hormoneita on paikallisen vaikutuksen takia vähemmän ja hormonit liukekevat tasaiseen tahtiin kolmen viikon aikana. Ei ole vaikuttanut mielialaan.

Muita hyviä vaihtoehtoja, joissa hormonit liukenevat tasaiseen tahtiin, ovat esimerkiksi kierukka ja kapseli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tyypin 2 kaksisuuntainen, enkä ole voinut vuosiin käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Viimeisimmät kokeilut olivat ehkäisyrengas (joka rysäytti yhdessä yössä vakavaan masennukseen ja toimintakyvyttömyyteen) ja ehkäisylaastari (joka aiheutti tasaisen lievemmän masennustilan). Hormonikierukkaa minulle ei ole uskallettu laittaa, koska kukaan ei voi ennustaa mitä seurauksia tulisi, ja kierukkaa ei noin vain voi heivata menemään.

Vierailija
4/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia vaan ja kiitos jo aiemmille. 

Vierailija
5/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vaikea masennus, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden kammo, muutama eri syömishäiriö, erittäin paha bakteerikammo ja vaikka mitä.

Söin Merciloneja pari vuotta (saatuani em nuppiongelmani hoidettua & hallintaan) ja ne sopivat muuten ihan älyttömän hyvin, mutta sain niistä laskimotukoksen. Se yhdistelmäehkäisystä sitten - nyt on implantti, eikä sekään ole aiheuttanut psyykkistä sekoilua mutta halut on kokonaan poissa ja kauhea akne päällä koko ajan... En aio ottaa enää mitään hormonaalista ehkäisymuotoa, kun tästä kapselista pääsen eroon.

Mutta vastauksena itse kysymykseen siis: hyvin sopi.

Vierailija
6/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonosti sopii. Mulla pahimmat mielialanvaihtelut johtuvat hormonitoiminnasta. Pillerit pahentavat oireilua. Olen kokeillut hormonikierukkaakin, tosin myös ihan ehkäisyn kannalta.

Kierukasta ei yhtä pahoja oireiluja tullut, mutta ei sitten muista syistä sopinutkaan.

Vierailija
7/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on pitkä aika, yli 20 vuotta. Kokeilin mietoja e-pillereitä. Tuli nopeasti raskas ja väsynyt olo. Oli tapana käydä kävelyllä miesystävän kanssa, mutta heti muutaman päivän käytön jälkeen kilometrinkin kävelylenkki tuntui älyttömän raskaalta. Lisäksi tuli viiltäviä mahakramppeja ja tiputteluvuotoa. Oli pakko lopettaa kokeilu jo parin viikon kuluttua.

Sen jälkeen en hormonaalista ehkäisyä kokeillut.

Vierailija
8/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/9 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielialanvaihtelua tai mt-taustaa, mutta sekä Mercilon että Marvelon vaikuttivat voimakkaasti mielialaan, söin noin vuoden ja lopetin. Vielä 80-luvulla gynekologi vähätteli oireita ja niiden yhteyttä ko. lääkkeisiin, kun tiedustelin voiko oireet liittyä ko. pillereihin. Onneksi lopetin niiden syönnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi