Kelan virheet
Tekeekö Kela aina virheitä aina pelkästään asiakkaan vahingoksi? Entä jos huomaisitte virheen toiseen suuntaan? Korjaisitteko?
Kuinka suurista summista täytyy olla kyse suuntaan tai toiseen, jotta lähdette oikomaan vai korjautatteko kaikki ihan periaatteesta?
Kommentit (9)
Minulle KELA myönsi asumistukea liikaa. Vuoden jälkeen huomasivat ja lähettivät karhukirjeen melkein tonnin edestä. Myönsivät, että minä olin toimittanut kaikki tiedot oikein ja että heidän päässään oli käynyt laskuvirhe. Itse en olisi mitenkään voinut tietää saavani liikaa tukea. Takaisin oli maksettava, sen verran sain armoa että korkoja ei peritty ja sain maksaa osissa. Kyllä työtöntä itketti.
2 lisää vielä: vasta myöhemmin sain tietää, että minulla olisi ollut oikeus riitauttaa takaisinperintä ilmaiseksi. Tätä ei tietenkään kelan tiskillä kerrottu kun itkin etten tiedä mistä repisin tuollaiset rahasummat.
Vierailija kirjoitti:
Minulle KELA myönsi asumistukea liikaa. Vuoden jälkeen huomasivat ja lähettivät karhukirjeen melkein tonnin edestä. Myönsivät, että minä olin toimittanut kaikki tiedot oikein ja että heidän päässään oli käynyt laskuvirhe. Itse en olisi mitenkään voinut tietää saavani liikaa tukea. Takaisin oli maksettava, sen verran sain armoa että korkoja ei peritty ja sain maksaa osissa. Kyllä työtöntä itketti.
Kamala kokemus. Noinkin päin virheitä siis tehdään. Tiedätkö yhtään, kuinka virhe Kelan päässä syntyi? Kuinka huolella noita päätöksiä sitten pitäisi osata itse tarkistaa, jotta ei tulisi ikäviä yllätyksiä.
Enpä ole koskaan törmännyt kuin niihin virheisiin, joissa minulta tai tutulta olisi jäänyt jotakin saamatta jos ei olisi oltu tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävä tilanne :(
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siitä tule ongelmia, jos ei korjaisi virhettä missä on asiakkaana saanut liikaa. En sitten tiedä ranagaistaisiinko jos ei oikeasti olisi huomannut saaneensa liikaa.
Kela voi jättää perimättä liikamaksuja, jos asiakkaalla ei ole varaa maksaa niitä ja tarvitsee täydet tuet elämiseen. Multa on jätetty perimättä takaisin tällä periaatteella..
Vierailija kirjoitti:
Sossuun ja sosiaaliasiamieheen yhteyttä jos Kela yrittää periä takaisin jotain tai ei suostu maksamaan mitä sen kuuluisi maksaa. Kelan vaatimuksiin ei kannata suostua ennen kuin käyttänyt kaikki mahdolliset valitusreitit.
Itselläni monta virheellistä päätöstä, liittyen asumistuen-, ja tt-tuen määriin. Korjanneet nopeasti asian valituksen jälkeen. Tuntuu, että koettavat kepillä jäätä, kuka osaa/viitsii hakea oikaisua.
Eiköhän siitä tule ongelmia, jos ei korjaisi virhettä missä on asiakkaana saanut liikaa. En sitten tiedä ranagaistaisiinko jos ei oikeasti olisi huomannut saaneensa liikaa.