Miten saada lapsen raivarit kuriin
Toinen lapsistani on oikea ruutipurkki joka saa ihme raivareita ihan pienistäkin asioista. Tätä on jatkunut jo usean vuoden, joten kyse ei ole vain jostain ohimenevästä vaiheesta vaan näyttäisi olevan valitettavasti osa lapsen luonnetta.
Osittain tämä johtuu siitä että verensokeri näyttäisi heittelevän aika paljon tällä lapsella, on paremmalla tuulella kun syödään ruokaa joka ei nosta verensokeria liikaa, ja säännölliset ruoka-ajat ovat aina olleet tärkeät.
Olen itsekin tunneihminen ja ilot ja surut tulevat voimakkaina ja ympäristölle on aika selvää, miten milloinkin voin. Elämäni olisi luultavasti ollut tasaisempaa jos olisin itse pystynyt tunteitani helpommin pitämään kurissa, etenkin työuraa olisi edistänyt viilipyttymäisempi luonne. Tämän takia haluaisin lastani tässä auttaa.
Pelkästään ravinto ei kuitenkaan auta, miten saisin lapselle opetettua tunteiden säätelyä parhaiten?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Vaikea muuten sanoa mitään. Mitä vanhemmasta lapsesta/nuoresta on kyse, sitä enemmän pitäisi korostua se, että tunteita ei voi eikä tarvitse pitää kurissa, mutta omaa ulosantia ja reagointia pitäisi pystyä edes jollakin tasolla säätelemään.
Toisaalta, olen naimisissa kiltin ja hyväntahtoisen ruutipurkin kanssa (mahtava sana). Se on toisaalta hiton ärsyttävää, mutta aika pitkälle tuo näyttää elämässä silti pötkineen.
Viisivuotias tyttö on kyseessä. Juurikin kiltti, muut huomioonottava ja hyväntahtoinen tapaus muuten.
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Vaikea muuten sanoa mitään. Mitä vanhemmasta lapsesta/nuoresta on kyse, sitä enemmän pitäisi korostua se, että tunteita ei voi eikä tarvitse pitää kurissa, mutta omaa ulosantia ja reagointia pitäisi pystyä edes jollakin tasolla säätelemään.
Toisaalta, olen naimisissa kiltin ja hyväntahtoisen ruutipurkin kanssa (mahtava sana). Se on toisaalta hiton ärsyttävää, mutta aika pitkälle tuo näyttää elämässä silti pötkineen.