Vanhempi on syypää aikuisen lapsen vaikeuksiin
Sellaisiakin tilanteita on, ilmeisesti täällä moni käyttäisi lapsiaan hyväksi henkisesti, koska provosoituu tästä väitteestä. Lukekaapa blogia Petojen poika, siinä on yksi esimerkki elämästä, jonka vanhemmat ovat pilanneet. Henkilöllä teetettiin töitä omassa firmassa lupaamalla omaisuutta vastikkeeksi, mutta lopulta todettiin, että sinähän ihan omasta halustasi autoit meitä, eikä omalle lapselle annettu käytännössä mitään palkkaa. Eli omaa lasta riistettiin pahemmin kuin pahinta vierasta voitaisiin edes riistää.
Kommentit (15)
Narsistivanhempia, pahin kohtalo lapselle.
Ja jos ihmisellä on ongelma, niin syypää siihen voi olla ihan kuka tahansa. Jos se ei ole henkilö itse, niin miksi palstalla luullaan, ettei henkilö itse silti joudu ongelmaa hoitamaan? Vaan länkytetään vastuusta?
ap
Mielestäni voi yrittää pyrkiä pois niistä ”kahleista” ja aloittaa uuden elämän. Voisi asennoitua uudelleen eikä antaa vanhojen asioiden vaikuttaa enää siinä vaiheessa, kun on ymmärtänyt niiden olleen syynä joihinkin vaikeuksiin. Ei kaikesta voi tai ainakaan kannata syyttää mennyttä. Jossakin vaiheessa alkaa ihmisen vastuu omasta elämästä.
Jos mulla on ongelma johon en ole itse syypää, niin saan mä syyttää ja valittaa tahosta, joka on sen ongelman mulle aiheuttanut. Varsinkin kun niitä on joskus todella vaikea ratkaista. Niin kuin tuon petojen pojankin on todella vaikea päästä ylös kokemustensa jälkeen. Tai jos hyvin käy, hän voi olla päässyt, mutta jos se vaatisi hänen omaa panostaan, niin miten häneltä sitä tuon jälkeen enää löytyy? Ei hänkään ole täydellinen, esim. itsetunto oli (ei mikään ihme) ihan nuijittu maanrakoon eikä hän uskonut itseensä. Siinä oli vanhemmat vain saaneet riistää silti, niin kuka sen tilanteen hänelle parantaa? Antaa ne riistolla vidyt rahat? Nii. Ei kukaan.
ap
Tyypillistä, että narsistivanhempaa kiinnostaa raha enemmän kuin oma lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voi yrittää pyrkiä pois niistä ”kahleista” ja aloittaa uuden elämän. Voisi asennoitua uudelleen eikä antaa vanhojen asioiden vaikuttaa enää siinä vaiheessa, kun on ymmärtänyt niiden olleen syynä joihinkin vaikeuksiin. Ei kaikesta voi tai ainakaan kannata syyttää mennyttä. Jossakin vaiheessa alkaa ihmisen vastuu omasta elämästä.
Varmaan niistä pois pyritäänkin. Olen samaa mieltä, että niistä omista sisäisistäkin kahleista on pyrittävä pois, näin se onkin. Mutta palstalaiset on niin paskaaa väkeä haukkumaan sisäisistä kahleista kärsiviä, olikin pointtini. Kyllä niistä saa valittaa, vaikka eroon pyrkiikin. Ja se on todella väärin verrattuna siihen, ettei joudu kärsimään sisäisistä kahleistaan, joita meillä varmaan jokaisella on. Mutta kaikki eivät kärsi niistä erilaisen elämän ja kohtelun "ansiosta". Heille on helpompaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä, että narsistivanhempaa kiinnostaa raha enemmän kuin oma lapsensa.
Mun äidistä on vaikeaa sanoa, kumpi kiinnostaa enemmän.
ap
Silloin, kun ihmisestä tulee sarjamurhaaja, psykopaatti, tai naisia vihaava, niin tutkimusten mukaan taustalla on voimakkaasti ollut vaikuttimena lapsen oma äiti. Nainenhan on todella mainio näyttlemään, eli hirviöäiti voi ulospäin vaikuttaa oikein mallikelpoiselta, mutta vain perhe tietää totuuden. Näkeehän sen mammafoorumillakin, millaisia sekopäitä naiset pohjimmiltaan ovat, kun saavat anonyymiyden suojissa mellastaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun ihmisestä tulee sarjamurhaaja, psykopaatti, tai naisia vihaava, niin tutkimusten mukaan taustalla on voimakkaasti ollut vaikuttimena lapsen oma äiti. Nainenhan on todella mainio näyttlemään, eli hirviöäiti voi ulospäin vaikuttaa oikein mallikelpoiselta, mutta vain perhe tietää totuuden. Näkeehän sen mammafoorumillakin, millaisia sekopäitä naiset pohjimmiltaan ovat, kun saavat anonyymiyden suojissa mellastaa.
Näin. Nainen todellakin käyttää näyttelijän taitojaan, jos tekee omille lapsilleen pahaa. Itsekin uskoo roolisuoritustaan, eikä hae apua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Monesti lapseen jääneen (mielen)rakenne-ongelman vaan huomaa ulkopuolinen, ei ihminen itse. Ja käytöksestä näin ollen kärsii eniten tämä ulkopuolinen eli vaimo/mies/lapset/muu läheinen.
Nelikymppinen ihminen voi toki vaatia äitiään parantamaan itsensä, mutta sääli että sillä lähtöoletuksella pilaa myös loppuelämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppinen ihminen voi toki vaatia äitiään parantamaan itsensä, mutta sääli että sillä lähtöoletuksella pilaa myös loppuelämänsä.
Tässä ei kukaan pilaa elämäänsä olettamalla, että oma elämä ei voi olla hyvää, ellei äiti paranna itseään. Oma elämä ei voi olla hyvää johtuen asioista, joita se viallinen ja väärin tekevä äiti on aiemmin tehnyt. Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää? Jos mikään sisäisissä kahleissani ei muutu, elämä ei voi olla hyvää. Ei se minun vikani ole. Mutta on minun ansiotani, jos jokin sisäisissä kahleissani muuttuu. Kokonaan OMAA ANSIOTANI. Äidilläni ei tule olemaan paskaaa ossaa eikä arpaa eikä elämäni missään hyvyydessä, ei edes lapsissani, heidän kelpoisuudessaan elämässä. Äitini oli päinvastoin tuhota senkin. Minun isoäidilläni sen sijaan on iso osuus minun pärjäämisessäni elämässä.
Minun äidilläni ei tule olemaan vastaavaa mun lasteni kanssa.
ap
Vanhemmat voi myös hyvyyttään vaikeuttaa lapsensa aikuisiän elämää. Tiedän yhden tapauksen jonka vanhemmat ovat rahallisesti pelastaneet kun ei pärjää. Taustalla pikavippejä, ulosottoon päätyneitä laskuja sun muuta. Ja vielä on sama meininki. Pärjää kun on parisuhteessa mutta ryssii aina nekin, edellisen pettämällä. Juuri pitempien suhteiden jälkeen on joutunut menemään käsi ojossa pyytelemään apua. Merkkivaatteisiin ja viikonloppumenoihin kyllä on aina rahaa. Kyseessä on kuitenkin yli 25v nainen jolla kaksi lasta ja palkkakaan ei ole mikään huono. On surullista katsottavaa kun koko aikuisiällä elämänhallinta on ollut tuossa jamassa. On kyllä muuten tosi ihana ihminen. Joskus toivon että jonain päivänä vanhemmat ei auta ja saa selvitä kerrankin itse sotkuistaan. On nyt sitten tottunut että joku aina pelastaa ja muutenkin asenne on se juuri muut pilaa hänen elämänsä vaikka itse kaiken aiheuttaa. Saa kyllä olla kiitollinen vanhemmistaan kun ovat omaisuuttaan joutuneet käyttämään takauksiin.
Minulla myös vanhempi on syypää mun vaikeuksiin ihmissuhteissa. Arkuuteen, heikkoon itsepuolustuskykyyn, vihaan, ilkeyteen....
ap