työttömäksi opiskelun jälkeen. Milloin työkkäriä mahdollista saada tapauksessani?
Tänään ensimmäinen työttömyyspäivä. Ensi viikolla olisi ajalla ma-pe lyhyitä (2-4h/pv) työkeikkoja saatavilla. Omavastuuaika on siis 5pv, jota ei tarvitse kerryttää putkeen. Eli nyt tulisi siis kolme päivää alkuun. Miten kela tulkitsee tämän? Koska saan mahdollisesti jotain tukea? En ole ollut pitkään aikaan (viimeksi 10v sitten) tällaisessa tilanteessa, kieltämättä ahdistaa melkoisesti..
Ja olenhan ymmärtänyt oikein, että voin tienata 300e/brutto kuussa, ilman että se vaikuttaa tukiin?
Yritin soitella jo kelaan useaankin otteeseen, mutta linja on niin varattu että pyytävät soittamaan "myöhemmin uudelleen".. Apua. En ikinä kuvitellut että olen tässä tilanteessa jonain päivänä.
Kommentit (10)
Määrään Sinulle heti puoli vuotta työkkäriä ja jos valitat Itäsuomen kelaan työkkärisi todennäköisesti puolittuu.
Siis oletko ilmoittautunut työttömäksi ja käynyt työkkärissä?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Pitääkö mun itse tehdä jotain?
Ei tarvi käydä työkkärissä mutta teet netissä ilmoituksen työttömyyden alkamisesta. Rahaa voit hakea vasta jälkeenpäin kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko nyt ihan tosissasi? Miten ne voisi tietää sun tilanteesta mitään jos et ilmoittaudu sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko nyt ihan tosissasi? Miten ne voisi tietää sun tilanteesta mitään jos et ilmoittaudu sinne?
Aina ei kannata uskoa jokaista valopäätä joka nettiin kirjoittaa. Tuo kommentti ei ollut minun. Tottakai olen tehnyt ilmoituksen työttömyydestä.
Ap
Kyllä se 5 päivää omavastuuta tulee heti työttömyyden alkuun, sen jälkeen voit saada soviteltua päivärahaa, jos ehdot täyttyvät.
Maksajan eli kelan tai kassan sivuilla kerrotaan kyllä siitä, miten saat tukia. Työkkäri ei niistä päätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 5 päivää omavastuuta tulee heti työttömyyden alkuun, sen jälkeen voit saada soviteltua päivärahaa, jos ehdot täyttyvät.
Maksajan eli kelan tai kassan sivuilla kerrotaan kyllä siitä, miten saat tukia. Työkkäri ei niistä päätä.
Luitko kysymykseni? Mitä jos omavastuuajalla on työkeikka, joka kestää esim 3h? Työkkärihän näistä kuulemma juuri päättää, kela on vain maksaja.
ap
Varmaan jo ilmoitit siinä työkkäriin ilmoittautuessasi että teet keikkatyötä. Jos sulla ei oo mitään selvittelyä vaativaa (keskeneräiset opinnot, yrittäjyys, irtisanoutuminen) niin työkkäri antaa maksavan lausunnon. Siitä miten kolmen tunnin työ vaikuttaa sun rahoihin päättää maksaja, ei työkkäri.
Nosto