Työkaverit tekevät " parityötä" työpaikalla. Miten sinä toimisit?
Olen ollut pian kaksi vuotta työpaikassani. Jo alusta alkaen huomasin, että nämä kaksi työkaveriani työpaikalla sulautuivat yhteen nopeasti ja heillä synkkaa hyvin. He keskustelevat vain keskenään asioista eivätkä luo minuun kuin harvoin katsekontaktin. Olen välillä yrittänyt olla mukana ym. Mutta huomaan kuitenkin, vaikka kuinka yritän olla mukana, silti minulle näytetään ilmein tai elein, etten ole tervetullut porukkaan.
Miten toimisit?
Ps. En lue ilkeitä kommentteja, joten jossei ole asiallista sanottavaa, niin turhaa kirjoitat.
Kommentit (15)
Tekisin omaa työtäni itsenäisesti, jos ei olisi tarpeen tehdä yhteistyötä tiiminä heidän kanssaan. En minä tarvitse kenenkään katsekontakteja, etenkään jos se tarkoituksella minulta evätään.
Tekisin työni ja laittaisin käytöksen käyttäytyjän puutteellisuuden piikkin.
Hyväksyisin sen, että joillakin nyt vaan synkkaa keskenään.
Kävisin kakalla ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti.
Miten tuo vaikuuttaa työssä suoriutumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Ps. En lue ilkeitä kommentteja, joten jossei ole asiallista sanottavaa, niin turhaa kirjoitat.
Mistä tiedät onko kommentti ilkeä, ellet ensin lue sitä? Onko sinulla joku suodatin käytössä, vai esilukeeko joku kommentit sinulle?
Minusta tuo ei ole kauhean fiksua käytöstä, siis sulkea kolmas työporukassa ulkopuolelle. Onko teitä vain kolme vai onko teitä enemmän?
Mutta joka tapauksessa niin kauan kuin sinua ei kiusata varsinaisesti ja työtehtävät hoituvat, paha siihen on puuttuakaan. Totta kai sitä saa ystävystyä työkaverin kanssa!
Eli anna olla, jos he kumminkin kommunikoivat kanssasi työtehtävistä. Heillä nyt vaan on "yhteinen sävel", eikä sitä kannata ottaa sinuun kohdistuvana ilkeilynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät onko kommentti ilkeä, ellet ensin lue sitä? Onko sinulla joku suodatin käytössä, vai esilukeeko joku kommentit sinulle?
Se on suht helppoa...lukee vaan ne joissa näkyy sydän <3
Kaikki muut paitsi työtovereita haukkuvat on ilkeitä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole kauhean fiksua käytöstä, siis sulkea kolmas työporukassa ulkopuolelle. Onko teitä vain kolme vai onko teitä enemmän?
Mutta joka tapauksessa niin kauan kuin sinua ei kiusata varsinaisesti ja työtehtävät hoituvat, paha siihen on puuttuakaan. Totta kai sitä saa ystävystyä työkaverin kanssa!
Eli anna olla, jos he kumminkin kommunikoivat kanssasi työtehtävistä. Heillä nyt vaan on "yhteinen sävel", eikä sitä kannata ottaa sinuun kohdistuvana ilkeilynä.
Huhuu ap...miten sinut on ammatillisesti suljettu ulkopuolelle?
Ap, onko teitä vain kolme ja sinut suljetaan ulos ammatillisista asioista, sekä kahvipöydästä?
Lounaalla ei ole pakko käydä muiden kanssa kun ketä haluaa, mutta työpaikan kahvihuoneessa ketään ei saisi näkyvästi syrjiä ja sulkea ulos porukasta, se on kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko teitä vain kolme ja sinut suljetaan ulos ammatillisista asioista, sekä kahvipöydästä?
Lounaalla ei ole pakko käydä muiden kanssa kun ketä haluaa, mutta työpaikan kahvihuoneessa ketään ei saisi näkyvästi syrjiä ja sulkea ulos porukasta, se on kiusaamista.
Minut suljetaan pois kaikesta, mistä voidaan. Aina ei työasioista kerrota minulle, jos en ole sillä hetkellä paikalla, mutta siis ylipäätään asioita suunnitellaan parityönä eikä esim. Pöydässä katsota silmiin minua, kun jutellaan työasioista, vaan ollaan niin kuin minua ei olisi.
AP.
Kun toimin it-konsulenttina niin yhdessä projektissa oli vaatimuksena tehdä työ pariohjelmointina. Nykyisessä työpaikassanikin tuota on ehdotettu muutaman kerran, mutta olemme onnistuneet torjumaan ehdotukset.
Olin työpaikassa jossa tiimissäni oli minä, kollega ja meidän esimies. Aluksi tiimissä oli ollut vain nuo kaksi, tulin itse uutena asiantuntijatehtäviin uuteen työnkuvaan. Kollegani, minua melkein 10 v nuorempi nainen, oli aivan hirvittävän epävarma omasta roolistaan ja pelkästi kuollakseen että hänen epäpätevyytensä ja osaamattomuutensa paljastuu sitä myötä kun mitä astuin tiimiin. Kollega oli näennäisesti mielinkielin kaikille, mutta kahden kesken sitten osoitti todellisen minänsä. Pimitti minulta tietoja minkä ehti, vasikoi minusta valheellisesti esimiehelle ja alkoi kaveerata ja mielistellä esimiestä oikein urakalla. Esimies, ikäiseni nainen oli oikein kiltti ja tunnollinen eikä nähnyt mitä tämä kollega yritti. Parin kk päästä minut suljettiin tämän nuoremman kollegan toimesta ulkopuolelle kaikesta mitä vain voitiin. Kokouksiin, lounaille, suunnittelupalavereihin hän jätti kutsumatta minut, sillä verukkeella että hänen mielestä minua ei tarvittu kokouksissa. Esimies oli sokea tälle koska hänelle tästä kollegasta oli aivan eri kuva kuin mitä todellisuus oli.
Katselin aikani tuota kolmantenapyöränä oloa ja irtisanouduin.
Miten tuo on sinulta pois ammatillisessa mielessä? Estääkö etenemästä uralla, oppinmasta uutta, jne?