Selittäkääpä, miksi metron sijaan ei tehty länsiväylän reunalla kulkevaa ratikkaa?
Kustannukset murto-osa metrosta ja nopeus sama. Olisi voinut myös tehdä useita linjoja (esim. yksi vain Otaniemeen, toinen Matinkylään ilman käyntiä Otaniemessä jne).
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Todellinen selitys on se, että kun halutaan leikkiä metropolia, niin pitää saada metro suhaamaan joka paikkaan.
Metro toimisi kaupunkialueella, esim. keskustasta Meilahden suuntaan kaikki muut kulkupelit kulkevat hitaasti. Miksi sinne ei tehty metroa? Länsiväylällä bussit olivat yhtä nopeita kuin metro (ja useimmissa tapauksissa jopa nopeampia, kun ei tarvinnut vaihtaa).
Vähän sen tyyppinen suunnitelma oli olemassa, nimeltään TramWest. Mutta päättäjät eivät innostuneet siitä, koska ratikoilla on Helsingin seudulla maine hitaina keskikaupungin "kolistelijoina" eikä minään lähiöiden pikalinjoina ja toisaalta päättäjille valehdeltiin maanalaisen metron kustannuksista (alkuperäinen kustannusarvio oli reilusti alle puolet siitä mitä metro oikeasti maksoi).
Jos Länsimetrosta päätettäisiin tänään eikä noin 10 vuotta sitten, niin päätös saattaisi olla erilainen. Esimerkiksi Tampereelle on parhaillaan rakenteilla pikaraitiotie joka kulkee Hervannan valtaväylän varressa rautatietyyppisellä radalla 70 km/h pisimmän pysäkkivälin ollessa noin puolitoista kilometriä.
Siitä olisi tullut liian vähän fyffeä hyville veljille.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sen tyyppinen suunnitelma oli olemassa, nimeltään TramWest. Mutta päättäjät eivät innostuneet siitä, koska ratikoilla on Helsingin seudulla maine hitaina keskikaupungin "kolistelijoina" eikä minään lähiöiden pikalinjoina ja toisaalta päättäjille valehdeltiin maanalaisen metron kustannuksista (alkuperäinen kustannusarvio oli reilusti alle puolet siitä mitä metro oikeasti maksoi).
Jos Länsimetrosta päätettäisiin tänään eikä noin 10 vuotta sitten, niin päätös saattaisi olla erilainen. Esimerkiksi Tampereelle on parhaillaan rakenteilla pikaraitiotie joka kulkee Hervannan valtaväylän varressa rautatietyyppisellä radalla 70 km/h pisimmän pysäkkivälin ollessa noin puolitoista kilometriä.
Mutta jokerilinjaa tämä maine ei kuitenkaan häritse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sen tyyppinen suunnitelma oli olemassa, nimeltään TramWest. Mutta päättäjät eivät innostuneet siitä, koska ratikoilla on Helsingin seudulla maine hitaina keskikaupungin "kolistelijoina" eikä minään lähiöiden pikalinjoina ja toisaalta päättäjille valehdeltiin maanalaisen metron kustannuksista (alkuperäinen kustannusarvio oli reilusti alle puolet siitä mitä metro oikeasti maksoi).
Jos Länsimetrosta päätettäisiin tänään eikä noin 10 vuotta sitten, niin päätös saattaisi olla erilainen. Esimerkiksi Tampereelle on parhaillaan rakenteilla pikaraitiotie joka kulkee Hervannan valtaväylän varressa rautatietyyppisellä radalla 70 km/h pisimmän pysäkkivälin ollessa noin puolitoista kilometriä.
Mutta jokerilinjaa tämä maine ei kuitenkaan häritse?
Raide-Jokerista tehtiin päätös vasta tuoreeltaan, ilmapiiri on muuttunut.
Toisaalta se ymmärretään tietyllä tavoin toissijaiseksi linjaksi koska se on kehämäinen ja toisaalta taloudelliset realiteetit tulevat vastaan. Metro-Jokeriin ei kertakaikkiaan olisi rahaa.
Suomessa on talvi, maan alla turvallisempaa liikkua säällä kuin säällä...
Oliko Länsiväylällä edes mitään varsinaisia ruuhkiä busseilla (niillähän oli oma kaista)? Eli pyrittiinkö metrolla edes ratkaisemaan mitään oikeaa ongelmaa?
Minun kulkeminen Helsingistä Espooseen pidentyi tunnista puoleentoista metron vuoksi (aiemmin vaihto Westendissä bussista bussiin, nyt bussi-metro-bussi).
Pysähdyspaikkoja olisi huomattavasti enemmän. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyspaikkoja olisi huomattavasti enemmän. Tietenkin.
No eihän niitä olisi pakko laittaa. Jos laitettaisiin samat kuin metrolla, se olisi yhtä nopea.
Todellinen selitys on se, että kun halutaan leikkiä metropolia, niin pitää saada metro suhaamaan joka paikkaan.