Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkääpä, miksi metron sijaan ei tehty länsiväylän reunalla kulkevaa ratikkaa?

Vierailija
20.05.2018 |

Kustannukset murto-osa metrosta ja nopeus sama. Olisi voinut myös tehdä useita linjoja (esim. yksi vain Otaniemeen, toinen Matinkylään ilman käyntiä Otaniemessä jne).

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen selitys on se, että kun halutaan leikkiä metropolia, niin pitää saada metro suhaamaan joka paikkaan.

Vierailija
2/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen selitys on se, että kun halutaan leikkiä metropolia, niin pitää saada metro suhaamaan joka paikkaan.

Metro toimisi kaupunkialueella, esim. keskustasta Meilahden suuntaan kaikki muut kulkupelit kulkevat hitaasti. Miksi sinne ei tehty metroa? Länsiväylällä bussit olivat yhtä nopeita kuin metro (ja useimmissa tapauksissa jopa nopeampia, kun ei tarvinnut vaihtaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sen tyyppinen suunnitelma oli olemassa, nimeltään TramWest. Mutta päättäjät eivät innostuneet siitä, koska ratikoilla on Helsingin seudulla maine hitaina keskikaupungin "kolistelijoina" eikä minään lähiöiden pikalinjoina ja toisaalta päättäjille valehdeltiin maanalaisen metron kustannuksista (alkuperäinen kustannusarvio oli reilusti alle puolet siitä mitä metro oikeasti maksoi).

Jos Länsimetrosta päätettäisiin tänään eikä noin 10 vuotta sitten, niin päätös saattaisi olla erilainen. Esimerkiksi Tampereelle on parhaillaan rakenteilla pikaraitiotie joka kulkee Hervannan valtaväylän varressa rautatietyyppisellä radalla 70 km/h pisimmän pysäkkivälin ollessa noin puolitoista kilometriä.

Vierailija
4/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olisi tullut liian vähän fyffeä hyville veljille. 

Vierailija
5/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sen tyyppinen suunnitelma oli olemassa, nimeltään TramWest. Mutta päättäjät eivät innostuneet siitä, koska ratikoilla on Helsingin seudulla maine hitaina keskikaupungin "kolistelijoina" eikä minään lähiöiden pikalinjoina ja toisaalta päättäjille valehdeltiin maanalaisen metron kustannuksista (alkuperäinen kustannusarvio oli reilusti alle puolet siitä mitä metro oikeasti maksoi).

Jos Länsimetrosta päätettäisiin tänään eikä noin 10 vuotta sitten, niin päätös saattaisi olla erilainen. Esimerkiksi Tampereelle on parhaillaan rakenteilla pikaraitiotie joka kulkee Hervannan valtaväylän varressa rautatietyyppisellä radalla 70 km/h pisimmän pysäkkivälin ollessa noin puolitoista kilometriä.

Mutta jokerilinjaa tämä maine ei kuitenkaan häritse?

Vierailija
6/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän sen tyyppinen suunnitelma oli olemassa, nimeltään TramWest. Mutta päättäjät eivät innostuneet siitä, koska ratikoilla on Helsingin seudulla maine hitaina keskikaupungin "kolistelijoina" eikä minään lähiöiden pikalinjoina ja toisaalta päättäjille valehdeltiin maanalaisen metron kustannuksista (alkuperäinen kustannusarvio oli reilusti alle puolet siitä mitä metro oikeasti maksoi).

Jos Länsimetrosta päätettäisiin tänään eikä noin 10 vuotta sitten, niin päätös saattaisi olla erilainen. Esimerkiksi Tampereelle on parhaillaan rakenteilla pikaraitiotie joka kulkee Hervannan valtaväylän varressa rautatietyyppisellä radalla 70 km/h pisimmän pysäkkivälin ollessa noin puolitoista kilometriä.

Mutta jokerilinjaa tämä maine ei kuitenkaan häritse?

Raide-Jokerista tehtiin päätös vasta tuoreeltaan, ilmapiiri on muuttunut.

Toisaalta se ymmärretään tietyllä tavoin toissijaiseksi linjaksi koska se on kehämäinen ja toisaalta taloudelliset realiteetit tulevat vastaan. Metro-Jokeriin ei kertakaikkiaan olisi rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on talvi, maan alla turvallisempaa liikkua säällä kuin säällä...

Vierailija
8/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Länsiväylällä edes mitään varsinaisia ruuhkiä busseilla (niillähän oli oma kaista)? Eli pyrittiinkö metrolla edes ratkaisemaan mitään oikeaa ongelmaa?

Minun kulkeminen Helsingistä Espooseen pidentyi tunnista puoleentoista metron vuoksi (aiemmin vaihto Westendissä bussista bussiin, nyt bussi-metro-bussi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyspaikkoja olisi huomattavasti enemmän. Tietenkin.

Vierailija
10/10 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysähdyspaikkoja olisi huomattavasti enemmän. Tietenkin.

No eihän niitä olisi pakko laittaa. Jos laitettaisiin samat kuin metrolla, se olisi yhtä nopea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän