Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas oli tuohtunut, kun sähkölaskun eräpäivä oli osunut hänen kesälomansa ajalle. Kuulemma yritys ei saisi lähettää laskuja heinäkuussa, kun "kaikki on silloin lomalla". Totesin vaan, että kyllä me lähetämme laskut myös loma-aikaan. (Emme mitenkään pysty varmistamaan kaikkien kymmientuhansien asiakkaiden loma-aikoja ja muuttelemaan laskutusta sen mukaan).
Ei tietenkään mikään firma pysty laskutusta asiakkaiden loma-aikojen mukaan muuttelemaan, mutta hyvää palvelua olisi, että laskun ja eräpäivän välillä olisi niin pitkä aika, että loma ei haittaisi mitään: ehtisi maksaa loman jälkeen.
Miksi se pitää eräpäivänä maksaa? Ohjelmoi sen maksun valmiiksi eräpäivälle jos haluaa sen just sinä päivänä maksaa ja muuten maksaa heti pois.
Sehän tuossa kai ymmärtääkseni olikin se alkuperäinen ongelma, että jos lasku tulee loman aikana ja se eräpäiväkin on loman aikana. On tietenkin e-laskut sun muut, mutta ilmeisesti tuolla alkuperäisellä valittajalla ei sellaiset asiat olleet hallussa. Jos hän on vaikka koko lomansa matkoilla, niin palattuaan hän löytää laskun, jonka eräpäivä on jo mennyt. Tarpeeksi pitkä väli laskun saapumisen ja eräpäivän välillä olisi poistanut tuon koko ongelman.
Lasku pitää lähettää 2vkoa ennen eräpäivää. Sähköpostilaskussa saat siis heti jo tässä kohtaa 2vkoa armonaikaa. Eräpäivästä kun on kulunut 14 päivää, saa vasta lähettää maksullisen muistutuksen (5 euroa). Kuluttajalla on siis 1kk aikaa hoitaa laskunsa siitä hetkestä kun se on saapunut sähköpostiin. Jos tuohon pieneen aikaikkunaan ei ehdi, maksaa sitten sen vitosen siitä maksuajan pidennyksestä, eli muikkarikulun. Helppoa.
Totta, mutta eihän tuo muuta miksikään sitä, että vielä pitempi aikaikkuna olisi vielä parempaa palvelua. Eivätkä kaikki edes halua välttämättä lomallaan vilkuilla sähköpostia.
Käytännössä siis haluat, että myyjä lykkää maksun saamista myöhemmäksi. Yritysrahoituksesta jotain ymmärtävät tietävät, että se lisää yrityksen kuluja. Olisitko valmis maksamaan enemmän palvelusta saadaksesi pitemmän maksuajan?
Voihan sitä palvelua parantaa vaikka kuinka, mutta ei se kannata, jos sillä ei ole asiakkaalle arvoa niin paljoa, että maksuhaluakin löytyy.
Eiväthän suomalaiset firmat olekaan kiinnostuneita palvelun parantamisesta. Se on tullut tässäkin ketjussa jo monessa asiassa esille (esim. sulkemisaika, verkkokauppojen hitaus, tämä...). Jos jotain ehdotetaan palvelun parantamiseksi, alkaa hirveä jankutus siitä, miksi nyt on näin, eikä niitä parannusehdotuksia oteta kuuleviin korviin. Eihän se yksi asiakas firmalle paljoa merkitse, mutta onko tullut mieleen, että parempi palvelu voisi houkutella lisää asiakkaita? Ei tämä nyt ihan suoraan tuohon laskuasiaan liity, mutta tuli vain tuosta kommentista mieleeni.
Tuosta itse laskuasiasta sen verran, että minulle tuo ei ole ollut koskaan mikään ongelma. Mutta miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että joillekin se voi olla ongelma? Minä kyllä pystyn kuvittelemaan sellaisia tilanteita, ja onhan niitä tässä ketjussa jo kuvailtukin. Mutta kommentoijilla on heti tämä asenne, että on se nyt kumma, kun kaikki eivät elä samoin kuin minä. Tuosta viimeisestä lainaamastani kommentista vielä tulee mieleen se, että ei aikaikkunan (hassu sana) pidentämisen ole pakko tarkoittaa maksun lykkäämistä. Eikö päähäsi pälkähtänyt, että se aikaikkuna pitenee riippumatta siitä, kummasta päästä sitä pidentää?
Asiakas närkästyi siitä, että hänelle lähetettiin lasku kesällä kun hän on lomalla. Ei hän ole sitä voinut maksaa kun on mökillä. Laittoi myöhemmin tästä vielä kirjallisen palautteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomessa ihmetellyt sellaista tapaa, jossa asiakasta ei voida enää palvella vaikka olisi viisi minuuttia sulkemisaikaan, esim. kahvilat, pikaruokapaikat. Ovia kuitenkin pidetään auki siihen kellonlyömään, mutta jos asiakas tulee vaikka viittä minuuttia vaille, niin ei enää palvella. Tämä käytäntö tuntuu hyvin omituiselta, eikä ollenkaa järjelliseltä. Minusta asiakasta pitää palvella, jos hän on tullut liikkeeseen sisään aukioloajan voimassa ollessa. Asiakkaan ei tarvitse olla tietoisia liikkeen henkilökunnan työajoista tai siivouksista tms., eikä asiakasta pidä näillä tiedoilla rasittaa.
No nimenomaan pitää rasittaa. Kun se viimeinen tulee viimeisestä avoimesta ovesta (meillä kolme) ostamaan äkkiä jotain pientä. Eli maitoa kaupan perältä ja mitäs vielä, pitikö ottaa siideriä, ai ei voi ostaa vai, no mitäs mä sitten jne. Pyynnöistä huolimatta ei lähdetä ja alkaa jo vähän henkilökuntaa hiertää. Sitten valitetaan huonosta palvelusta. Pomo vaan nauraa ja kehoittaa tulemaan aikaisemmin. Kummasti nämä sama sankarit aina tulevat uudestaan vaikka alueella on muitakin kauppoja.
Kyllä kaupassa pitää ymmärtää, että sulkemisaikaan mennään ulos. Mutta ravintolassa ei pitäisi joutua arvailemaan, voiko 21:30 vielä tilata, jos 22 on sulkemisaika.
Ei kai sitä tarvitse arvailla? Itse olin aikoinaan ravintolassa töissä yli 10v ja ainakin siihen aikaan annettiin puoli tuntia ennen sulkemisaikaa valomerkki, jonka jälkeen ei myyty enää mitään.
Keskustelu koski keittiön sulkeutumista ruokaravintoloissa. Siitä ei ole tapana ilmoittaa valomerkillä. Fiksut ravintolat ilmoittavat erikseen sulkemisajan ja keittiön sulkeutumisen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut järjestyksenvalvojana töissä kohta 3 vuotta opintojen ohessa. Olen 22-vuotias nainen. Muutamia villimpiä tapauksia yöaikaan ravintolassa:
1.) Mies tuli toteamaan, että jos ei saa koskea muhun, menee lattialle makaamaan protestiksi. Siinä se äijä makasi lattialla muiden jonottaessa ja kiukutteli, kunnes työkaverin kanssa heivattiin hänet pihalle.
2.) Mies pyysi numeroani ja kun kieltäydyin, hän haukkui huoraksi (logiikka??) uhkasi jäädä odottamaan työvuoroni loppua ja raiskata mut, että viimeistään oikeudessa näkee mut sitten uudestaan. No siinä se äijä odotti 2 tuntia pihalla ja kun vuoroni loppui, soitin poliisit. Selitin poliiseille tilanteen ja he noukkivat ukon mukaansa.
Mitä siis selitit asiakkaalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas oli tuohtunut, kun sähkölaskun eräpäivä oli osunut hänen kesälomansa ajalle. Kuulemma yritys ei saisi lähettää laskuja heinäkuussa, kun "kaikki on silloin lomalla". Totesin vaan, että kyllä me lähetämme laskut myös loma-aikaan. (Emme mitenkään pysty varmistamaan kaikkien kymmientuhansien asiakkaiden loma-aikoja ja muuttelemaan laskutusta sen mukaan).
Ei tietenkään mikään firma pysty laskutusta asiakkaiden loma-aikojen mukaan muuttelemaan, mutta hyvää palvelua olisi, että laskun ja eräpäivän välillä olisi niin pitkä aika, että loma ei haittaisi mitään: ehtisi maksaa loman jälkeen.
Miksi se pitää eräpäivänä maksaa? Ohjelmoi sen maksun valmiiksi eräpäivälle jos haluaa sen just sinä päivänä maksaa ja muuten maksaa heti pois.
Sehän tuossa kai ymmärtääkseni olikin se alkuperäinen ongelma, että jos lasku tulee loman aikana ja se eräpäiväkin on loman aikana. On tietenkin e-laskut sun muut, mutta ilmeisesti tuolla alkuperäisellä valittajalla ei sellaiset asiat olleet hallussa. Jos hän on vaikka koko lomansa matkoilla, niin palattuaan hän löytää laskun, jonka eräpäivä on jo mennyt. Tarpeeksi pitkä väli laskun saapumisen ja eräpäivän välillä olisi poistanut tuon koko ongelman.
Lasku pitää lähettää 2vkoa ennen eräpäivää. Sähköpostilaskussa saat siis heti jo tässä kohtaa 2vkoa armonaikaa. Eräpäivästä kun on kulunut 14 päivää, saa vasta lähettää maksullisen muistutuksen (5 euroa). Kuluttajalla on siis 1kk aikaa hoitaa laskunsa siitä hetkestä kun se on saapunut sähköpostiin. Jos tuohon pieneen aikaikkunaan ei ehdi, maksaa sitten sen vitosen siitä maksuajan pidennyksestä, eli muikkarikulun. Helppoa.
Totta, mutta eihän tuo muuta miksikään sitä, että vielä pitempi aikaikkuna olisi vielä parempaa palvelua. Eivätkä kaikki edes halua välttämättä lomallaan vilkuilla sähköpostia.
Käytännössä siis haluat, että myyjä lykkää maksun saamista myöhemmäksi. Yritysrahoituksesta jotain ymmärtävät tietävät, että se lisää yrityksen kuluja. Olisitko valmis maksamaan enemmän palvelusta saadaksesi pitemmän maksuajan?
Voihan sitä palvelua parantaa vaikka kuinka, mutta ei se kannata, jos sillä ei ole asiakkaalle arvoa niin paljoa, että maksuhaluakin löytyy.Eiväthän suomalaiset firmat olekaan kiinnostuneita palvelun parantamisesta. Se on tullut tässäkin ketjussa jo monessa asiassa esille (esim. sulkemisaika, verkkokauppojen hitaus, tämä...). Jos jotain ehdotetaan palvelun parantamiseksi, alkaa hirveä jankutus siitä, miksi nyt on näin, eikä niitä parannusehdotuksia oteta kuuleviin korviin. Eihän se yksi asiakas firmalle paljoa merkitse, mutta onko tullut mieleen, että parempi palvelu voisi houkutella lisää asiakkaita? Ei tämä nyt ihan suoraan tuohon laskuasiaan liity, mutta tuli vain tuosta kommentista mieleeni.
Tuosta itse laskuasiasta sen verran, että minulle tuo ei ole ollut koskaan mikään ongelma. Mutta miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että joillekin se voi olla ongelma? Minä kyllä pystyn kuvittelemaan sellaisia tilanteita, ja onhan niitä tässä ketjussa jo kuvailtukin. Mutta kommentoijilla on heti tämä asenne, että on se nyt kumma, kun kaikki eivät elä samoin kuin minä. Tuosta viimeisestä lainaamastani kommentista vielä tulee mieleen se, että ei aikaikkunan (hassu sana) pidentämisen ole pakko tarkoittaa maksun lykkäämistä. Eikö päähäsi pälkähtänyt, että se aikaikkuna pitenee riippumatta siitä, kummasta päästä sitä pidentää?
Lähes jokainen "parannusehdotus" on ollut sen verran absurdi ja toimimaton että ainakin mut ne on saaneet miettimään että onko toi oikeesti tosissaan? Jos joku paikka niihin tarttuisikin niin kyseisien paikkojen hinnat menisi ylöspäin ja asiakkaat siirtyisi valittamaan ensin että kun on kallista ja sitten jaloillaan viereiseen vastaavaan paikkaan ja alkaisi narista samoista vanhoista ongelmista. Ihminen nyt vaan haluaa kaiken ja jos ei saa natisee ja nirisee kuin vanha ovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomessa ihmetellyt sellaista tapaa, jossa asiakasta ei voida enää palvella vaikka olisi viisi minuuttia sulkemisaikaan, esim. kahvilat, pikaruokapaikat. Ovia kuitenkin pidetään auki siihen kellonlyömään, mutta jos asiakas tulee vaikka viittä minuuttia vaille, niin ei enää palvella. Tämä käytäntö tuntuu hyvin omituiselta, eikä ollenkaa järjelliseltä. Minusta asiakasta pitää palvella, jos hän on tullut liikkeeseen sisään aukioloajan voimassa ollessa. Asiakkaan ei tarvitse olla tietoisia liikkeen henkilökunnan työajoista tai siivouksista tms., eikä asiakasta pidä näillä tiedoilla rasittaa.
No nimenomaan pitää rasittaa. Kun se viimeinen tulee viimeisestä avoimesta ovesta (meillä kolme) ostamaan äkkiä jotain pientä. Eli maitoa kaupan perältä ja mitäs vielä, pitikö ottaa siideriä, ai ei voi ostaa vai, no mitäs mä sitten jne. Pyynnöistä huolimatta ei lähdetä ja alkaa jo vähän henkilökuntaa hiertää. Sitten valitetaan huonosta palvelusta. Pomo vaan nauraa ja kehoittaa tulemaan aikaisemmin. Kummasti nämä sama sankarit aina tulevat uudestaan vaikka alueella on muitakin kauppoja.
Kyllä kaupassa pitää ymmärtää, että sulkemisaikaan mennään ulos. Mutta ravintolassa ei pitäisi joutua arvailemaan, voiko 21:30 vielä tilata, jos 22 on sulkemisaika.
Ei kai sitä tarvitse arvailla? Itse olin aikoinaan ravintolassa töissä yli 10v ja ainakin siihen aikaan annettiin puoli tuntia ennen sulkemisaikaa valomerkki, jonka jälkeen ei myyty enää mitään.
Juu, se pätee juomiin, ruokatilausten määräaika voi olla toinen. Valomerkki liittyy alkoholilakiin ja anniskeluajan päättymiseen.
En kyllä tiedä yhtään paikkaa, jossa valomerkin jälkeen saisi ruokaa. Ruuan saaminen loppuu yleensä jo aiemmin. Yleensä valomerkin jälkeen ei myydä edes kahvia tai limua, koska henkilökunta aloittaa kassan laskemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoalalla olen minäkin törmännyt muutamaan potilaaseen, joilla on ollut suuria vaikeuksia ymmärtää, miten tämä puoleisuus ts. oikea ja vasen määritellään. Ei se kohde muutu katsojan mukaan, kyllä ihmisen oikea käsi on hänen oikea kätensä, vaikka kuka katsoisi mistä suunnasta tahansa. Mitenkähän nämä selviytyvät liikenteessä tai muissa asioissa missä on oikea ja vasen?
Ei sille välttämättä oikein voi mitään. Olen (ymmärtääkseni) ihan normaaliälyinen ihminen, mutta vasemman ja oikean erottaminen on minulle vaikeaa. Pitää aina oikein miettiä. Tiedän, että oikea puoli on se, millä kirjoitan, mutta en osaa automaattisesti sanoa kumpi käsi se olikaan, vaan pitää miettiä muutama sekunti. Ja silti menee joskus väärin. Ilmansuuntien hahmottaminen on sen sijaan helppoa.
Suosittelen hankkimaan Volvo:n (rattia pidellessä tietää aina, kumpi on vasen, kumpi oikea) ;-)
Tai menemään kihloihin / naimisiin - sormus vasemmassa. Tai muuten vaan hankkimaan sormuksen itselleen vaikka sitten oikeaan käteen, niin tekee itselleen muistisäännön kumpi on kumpi.
Tai pitämään kelloa (vasemmassa) kädessä, jolloin tietää, kumpi on vasen.
Minä muuten lapsena tiesin, että vasen käteni on se jossa on arpi. Nyt taidan tietää muutenkin, mutta noin sen silloin opin ja hahmotin.
Tämä on muuten ylipäätään hauska ketju. Olen kiinnostunut ihmisistä ja heidän outouksistaan. Joistakin kyllä mietin ovatko vain pokkana menneet esittämään tyhmää. Esimerkiksi juoduista kaljoista rahat takaisin pahan olon takia.
Joillekkin tyhmän esittäminen on huvittelumuoto. Isäni (hortonomi) huvittelee matkoilla ollessaan käymällä puutarha-alan liikkeissä kyselemässä tyhmiä. Kotinurkilla ei tuota voi oikein harrastaa, kun liikaa tuttuja alan ihmisissä. Outo tapa huvitella minusta, mutta hän saa siitä jotain kiksejä.
Isäsi on kusipää.
Toi on kyllä hervottoman hauska, että MUN kesälomalla ei saa lähettää laskuja. Tästä lähin siis firmat lopettavat laskujen lähettämisen kesä-, heinä- ja elokuussa kun jollain voi olla loma.
Kyllä jollain on vaikeuksia hahmottaa laajempia kokonaisuuksia mitä tuo ehdotus oikeasti merkitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas, joka nykyisin on erään ison ja kansainvälisen viestintäfirman toimitusjohtaja, oli silloin markkinointipäällikkö eräässä toisessa kv. firmassa, soitti minulle ja kysyi aivan hämmentäviä perusasioita heille varatusta VIP-tilasta kansainvälisen urheilutapahtuman yhteydessä. Olin silloin markkinointiassistentti. Siis tyyliin, että mitä mun pitää sinne tilata, paljonko juomia ja ruokaa ja pitääkö tilata jotain kalusteita ja jotain. Pitääkö meidän itse tuottaa meidän oma esittelymateriaali vai onko se siellä niinkuin valmiina ja kutsutaanko me itse meidän vieraat.
Olin aivan hämmentynyt, koska viikkoa aikaisemmin oli lähtenyt kaikille yhteistyökumppaneille rautalankaa väännettynä tiedote, jossa yksityiskohtaisesti neuvottiin step-by-step mitä pitää tehdä. Kysyin, että tuliko se perille? Tuli, mutta hän ei ymmärtänyt. Käytiin sitten se juttu läpi puhelimessa vielä ihan yksityiskohtaisesti, meni ehkä noin tunti. Mainittakoon, että hän oli ainoa noin 30:stä joka vaati kädestä pitäen apua. Ja noi oli oikeasti aika perusasioita PR:n jutuissa.
Puhelun päätyttyä menin vähän ihmeissäni markkinointijohtajan huoneeseen ja kerroin xx:n soittaneen ja olleen ihan ulalla. Kysyin, että onko hänen kanssaan varmasti käyty läpi mitä soppariin kuuluu ja mitä ei. Markkinointijohtaja meni ihan hiljaiseksi ja kysyi, että kävitkö sä nää asiat siis läpi hänen kanssaan just äsken? Juu. Nimittäin kun hän oli selittänyt sen asian puhelimessa just sitä edellisenä päivänä tälle asiakkaalle. Ihan täsmälleen samat asiat.
Silloin mietin että millä hiton meriiteillä täällä pääsee kansainvälisen konsernin, ehkä maailman tunnetuimman brändin, markkinointipäälliköksi...[/quote
Kannattaa sitten arvostella kun olet jonglöörannut hänen tehtäviensä kanssa viikon vaikka. Ja kuinka hyvä kertoja esimiehesi oli, tai se toinen asiat selittänyt henkilö? Asiat voi käydä läpi omasta mielestä kivasti vaikka toinen ei ymmärtäisi mitään.
Painoani. Sairastan erästä kroonista suolistotautia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitoalalla olen minäkin törmännyt muutamaan potilaaseen, joilla on ollut suuria vaikeuksia ymmärtää, miten tämä puoleisuus ts. oikea ja vasen määritellään. Ei se kohde muutu katsojan mukaan, kyllä ihmisen oikea käsi on hänen oikea kätensä, vaikka kuka katsoisi mistä suunnasta tahansa. Mitenkähän nämä selviytyvät liikenteessä tai muissa asioissa missä on oikea ja vasen?
Ei sille välttämättä oikein voi mitään. Olen (ymmärtääkseni) ihan normaaliälyinen ihminen, mutta vasemman ja oikean erottaminen on minulle vaikeaa. Pitää aina oikein miettiä. Tiedän, että oikea puoli on se, millä kirjoitan, mutta en osaa automaattisesti sanoa kumpi käsi se olikaan, vaan pitää miettiä muutama sekunti. Ja silti menee joskus väärin. Ilmansuuntien hahmottaminen on sen sijaan helppoa.
Suosittelen hankkimaan Volvo:n (rattia pidellessä tietää aina, kumpi on vasen, kumpi oikea) ;-)
Tai menemään kihloihin / naimisiin - sormus vasemmassa. Tai muuten vaan hankkimaan sormuksen itselleen vaikka sitten oikeaan käteen, niin tekee itselleen muistisäännön kumpi on kumpi.
Minä muuten lapsena tiesin, että vasen käteni on se jossa on arpi. Nyt taidan tietää muutenkin, mutta noin sen silloin opin ja hahmotin.
Tämä on muuten ylipäätään hauska ketju. Olen kiinnostunut ihmisistä ja heidän outouksistaan. Joistakin kyllä mietin ovatko vain pokkana menneet esittämään tyhmää. Esimerkiksi juoduista kaljoista rahat takaisin pahan olon takia.
Joillekkin tyhmän esittäminen on huvittelumuoto. Isäni (hortonomi) huvittelee matkoilla ollessaan käymällä puutarha-alan liikkeissä kyselemässä tyhmiä. Kotinurkilla ei tuota voi oikein harrastaa, kun liikaa tuttuja alan ihmisissä. Outo tapa huvitella minusta, mutta hän saa siitä jotain kiksejä.
Hauska :D olisipa itselläkin pokkaa.
Olin töissä pankissa 80-luvulla. Toimin kassatoimihenkilönä. Luokseni tuli kerran nainen joka halusi ehyen setelin repeytyneen tilalle. Sellainen vaihto tehtiin ns. omille asiakkaille. 100 markan setelistä puuttui kuitenkin n. puolet! Asiakas vaati, että minun täytyy antaa tuosta puolikkaasta hänelle täydet 100 markkaa. Kerroin asiakkaalle pankin käytännön. Käytämme erikoisviivainta joka ilmoittaa jäljellä olevan osan määrän prosentteina. Tässä tapauksessa se oli 55 % eli 55 markkaa. Kysyin halusiko hän tuon summan. Kerroin myös, että Suomen Pankin konttori noudattaa samaa politiikkaa. Minun piti selittää hänelle ("vääntää rautalangasta"), että jos joku repisi setelin palasiksi ja jokaisesta palasesta pitäisi saada alkuperäinen summa, niin se olisi rangaistavaa jos henkilö ei toimisi ns. vilpittömässä mielessä. Tuo "repijä" rikastuisi hyvin nopeasti. Myös toisen virkailijan piti kertoa sama asia asiakkaalle. Vasta sitten hän uskoi. Asikas oli kuitenkin hyvin pettynyt ja haukkui pankkimme ja sen henkilökunnan. :)
Erikseen oli vielä ihmisiä jotka olivat väärentäneet (tai kirjoittaneet vahingossa väärin) shekkejä. Shekissä kirjoitettu summa on se mihin luotettiin ja arvo luetaan siitä. Joskus huomasi, että 50 markan shekin eteen oli kirjoitettu numero 1, eli asiakas kuvitteli arvon olevan 150 markkaa, vaikka kirjoitettuna luki vain "viisikymmentä", mutta ei kuitenkaan "sataviisikymmentä." Asiakasta ei voinut syyttää ilman todisteita ja eikä se ollut pankin asia. Maksoimme tuossa tapauksessa vain 50 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi on kusipää.
Ei ole mitenkään ilkeä asiakas, joten aika harmiton huvittelumuoto minun mielestäni. Toki tosikompia voisi ärsyttää, jos tietäisivät. Nyt luulevat vain tyhmäksi.
DRA kirjoitti:
Olin töissä pankissa 80-luvulla. Toimin kassatoimihenkilönä. Luokseni tuli kerran nainen joka halusi ehyen setelin repeytyneen tilalle. Sellainen vaihto tehtiin ns. omille asiakkaille. 100 markan setelistä puuttui kuitenkin n. puolet! Asiakas vaati, että minun täytyy antaa tuosta puolikkaasta hänelle täydet 100 markkaa. Kerroin asiakkaalle pankin käytännön. Käytämme erikoisviivainta joka ilmoittaa jäljellä olevan osan määrän prosentteina. Tässä tapauksessa se oli 55 % eli 55 markkaa. Kysyin halusiko hän tuon summan. Kerroin myös, että Suomen Pankin konttori noudattaa samaa politiikkaa. Minun piti selittää hänelle ("vääntää rautalangasta"), että jos joku repisi setelin palasiksi ja jokaisesta palasesta pitäisi saada alkuperäinen summa, niin se olisi rangaistavaa jos henkilö ei toimisi ns. vilpittömässä mielessä. Tuo "repijä" rikastuisi hyvin nopeasti. Myös toisen virkailijan piti kertoa sama asia asiakkaalle. Vasta sitten hän uskoi. Asikas oli kuitenkin hyvin pettynyt ja haukkui pankkimme ja sen henkilökunnan. :)
Erikseen oli vielä ihmisiä jotka olivat väärentäneet (tai kirjoittaneet vahingossa väärin) shekkejä. Shekissä kirjoitettu summa on se mihin luotettiin ja arvo luetaan siitä. Joskus huomasi, että 50 markan shekin eteen oli kirjoitettu numero 1, eli asiakas kuvitteli arvon olevan 150 markkaa, vaikka kirjoitettuna luki vain "viisikymmentä", mutta ei kuitenkaan "sataviisikymmentä." Asiakasta ei voinut syyttää ilman todisteita ja eikä se ollut pankin asia. Maksoimme tuossa tapauksessa vain 50 markkaa.
Kuulostaa todella oudolta tuo repeytyneen setelin kanssa menettely! Ei ainakaan vastaa nykyistä käytäntöä, jossa hyvitetään koko setelin arvo, jos setelistä on jäljellä yli puolet (kuten myös tietyissä muissa tilanteissa). Toimiko teillä siis tuo niin, että jos joku toi pienen palasen setelistä, hänelle annettiin esim. 5% setelin arvosta? 😀
Niin ja linkki vielä Suomen pankin sivuille, jos joku ei usko/tiedä nykykäytäntöä: https://www.suomenpankki.fi/fi/raha-ja-maksaminen/eurosetelit/rikkinais…
Vierailija kirjoitti:
DRA kirjoitti:
Kuulostaa todella oudolta tuo repeytyneen setelin kanssa menettely! Ei ainakaan vastaa nykyistä käytäntöä, jossa hyvitetään koko setelin arvo, jos setelistä on jäljellä yli puolet (kuten myös tietyissä muissa tilanteissa). Toimiko teillä siis tuo niin, että jos joku toi pienen palasen setelistä, hänelle annettiin esim. 5% setelin arvosta? 😀
Niin ja linkki vielä Suomen pankin sivuille, jos joku ei usko/tiedä nykykäytäntöä: https://www.suomenpankki.fi/fi/raha-ja-maksaminen/eurosetelit/rikkinais…
Miten niin oudolta? Käytännötkin kun ovat muuttuvia...
Että kirpputorituotteilla ei ole takuuta/palautusoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas soitti liittyen erään sanomalehden verkkolehden ongelmaan, tarkemmin sivulle kirjautumiseen liittyen. Jouduin selittämään asiakkaalle mikä on selain, ja kuinka hän löytää selaimella kyseisen verkkosivun. Myös jouduin selittämään kuinka hiirtä käytetään.
Saitko kriisiapua, kun JOUDUIT tekemään tuon kaiken?
No luonnolliisesti en saanut eikä ollut kriisiapu edes tarpeen, ihmetyttää vaan että henkilö joka maksaa ja haluaa käyttää lehden verkkoversiota ei ole tietoa mikä on selain tai hiiri. Verkkopalvelut ja niiden ongelmiin liittyvä tuki ei muutenkaan kuulunut työnkuvaani sen enempää kuin niiden myyntiin liittyen, toki osaan itse sen verran hyvin käyttää tietokonetta että osaan asiakkaita auttaa tuollaisissa ongelmissa vaikkei se kuuluisikaan työnkuvaani. Etsin kyseisen verkkosivun ja katsoin sieltä mitä tietoja kirjautumiseen tarvitaan ja neuvoin sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että Suomessa ei ole hirveästi katolisia kirkkoja.
Pälkäneessä on kyllä katoton rauniokirkko.
Mutta mikäs juttu tämä on että katolisia kirkkoja ei muka ole. Varmaan Suomi on maailmassa ihan ykkönen maana, jossa on huomattavasti sekä roomalaiskatolisia että kreikkalaiskatolisten kirkkoja.
Kaikki nykysuomen alueella olevat vanhat ennen uskonpuhdistusta rakennetut kirkot on roomalaiskatolisia.
Oon asunut opiskeluaikanani Turussa roomalaiskatolilaisessa nunnaluostarissa. Ihan kivaa oli, mutta pojat eivät saaneet jäädä yöksi.
Tosi on, että 1500-luvulle asti Suomessa rakennetut kirkot olivat alunperin roomalaiskatolisia. Vaan sitten luterilainen kirkko sieppasi ne, jolloin ne muuttuivat luterilaisiksi. Guuglasin että Suomessa on nykyään noin 830 luterilaista kirkkoa, plus pienemmät kappelit yms. Roomalaiskatolisia kirkkoja ja kappeleita on nykyään n. 14 ja ortodoksisia kirkkoja ja tsasounia noin sata.
Vaikka kilpailijamme tarjoaa samaa palvelua kuin me, olemme silti eri yritys. Siksi en voi valitettavasti hoitaa ko. lafkan asiakkuuteen liittyviä ongelmia, vaan pitää soittaa eri numeroon.
Viimeisimpänä täällä meillä päin ajankohtaiset hyttyset, joita on todella paljon joka paikassa. Muutama asiakas ihan oikeasti närkästyi siitä, että niitä on myös sisätiloissa, kuulemma epämukavaa maksaa ja pakata, kun hyttyset pyörivät ympärillä, eikö niille voi tehdä mitään. Ai niin kuin mitä? Tosiaan, niitä on huomattavasti enemmän kuin moniin vuosiin täällä ja vaikka ulko-ovi on kiinni, aina sen auetessa niitä tulee sisälle. Vähän huono siinä on keksiä mitään, kassa-alue on ulko-ovien läheisyydessä, ovien on pakko aueta, muuten porukka ei pääse sisään tai ulos, vaihtoehdoksi jäänee sitten kirjoittaa oveen lappu hyttysiltä pääsy kielletty. 😂