Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?

Vierailija
18.05.2018 |

.

Kommentit (4751)

Vierailija
381/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen verkkokaupassa, jonka toimitusaika on suunnilleen 5 päivää. Silti saan viikoittain vihaisia puheluita siitä, miten toimitus voi kestää niin kauan. Vaikka kaikki mainitaan moneen kertaan tilausvaiheessa. Aina sama selitys siitä, miten kauppa  X toimittaa paketit vuorokaudessa. Vähintään kerran viikossa tulee yhteydenottopyyntö esimiehelle, koska Pirkko-Liisa TARVITSEEE!!! paketin vuorokaudessa perille. Millään ei mene ymmärrykseen, ettei tämä ole mahdollista. 

Millähän etanan kyydillä tämä kyseinen kauppa toimittaa tilauksensa jos matka Suomessa kestää viisi päivää?

eka päivä: tilaus tulee ja tulostetaan ja toimitetaan tavarankerääjälle

toka päivä: kerääjä kerää tilausten kamat, pakkaa laatikoihin ja laittaa pakettien päälle osoitetarrat yms. 

kolmas päivä: paketit kuskataan postiin

kolmas-neljäs-viides päivä: posti kuskaa paketit ja toimittaa joko automaattiin, perille tai konttorille riippuen paketin koosta ja siitä mitä asiakas on halunnut. 

No teidän verkkokauppanne tulee kuolemaan. Oikeasti homma nykyaikaisessa verkkokaupassa menee näin:

eka päivä: tilaus tulee jolloin se siirtyy säköisesti kerääjälle (esim. tabletti tai jotain ammattimaisempaa), kerääjä kerää tavarat ja pakkaa ne ja ne laitetaan välittömästi esim. postille. Tai toimivassa hommassa ihan mille tahansa muulle firmalle kuin postille. Kuljetus sitten vie ehkä sen yhden yön jolloin tavara on perillä seuraavaksi päiväksi.

toka päivä: asiakas on tyytyväinen. Jos toimitus ei tullut postin kautta.

Mietipä että isoimmissa kaupungeissa Amazon lupaa kotiin toimituksen tilauksesta parissa tunnissa. Tosin ei eksoottisemmille tuotteille jotka joudutaan hakemaan kauemmasta varastosta joten menee yön yli.

Siis tottakai tilaus kannattaisi saada lähtemäänkin saman päivän aikana mutta tuo oli versio tällaisesta harrastelijaverkkokaupasta joka tosiaan tulee menemään nurin heti kun joku vakavastiotettava kilpailija rupeaa myymään samaa kamaa sekä halvemmalla että nopeammin.

Tämä verkkokaupanpitäjä (tai joku trolli) jänkkäsi tuossa vastaan että kun heidän toimitusaikansa on 5 päivää ja asiakkaan on vaan syytä siihen sopeutua ja piste. Tuo on niin surkea asenne että ehkä helpompi lopettaa yrittäminen heti kuin vasta sitten kun on mennyt rahat ja omaisuus. 

Mitä ihmeen verkkokauppoja te oikeen käytätte? Itse tilaan usein esim. XXL:stä, viimeski Stadumista, välillä käytän Dermosilia ja pari viikkoa sitten Saippuapajalta. Jokaisessa kaupassa on kestänyt 5 arkipäivää tuotteen saapumisessa, Stadiumin toimituksessa taisi mennä 7 tai 8. Mitä ihmeellistä siinä on?

Huonoa palvelua.

No mutta et kuitenkaan vastannut kysymykseeni. Missä verkkokaupoissa on nopeampi toimitus? Oikeastaan kaikissa verkkokaupoissa sanotaan että 2-5 arkipäivää. Yleensä menee se 5. Joskus jos tähdet on kohdillaan saattaa tulla aiemmin. Ei varmasti ole koskaan tullut 2 päivässä. Itse olen kiirellisten ostosten kanssa ratkaissut asian menemällä fyysisesti kauppaan ja ostamalla tarvitsemani asiat sieltä

verkkokauppa.com, jimms.fi jne. 2-3 päivää menee yleensä tilauksesta, kun paketti on noudettavissa.

Vierailija
382/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut neuvomaan asiakkaalle miten valaisin irrotetaan katosta.

No tämä ei loppujenlopuksi ole tyhmä kysymys jos puhutaan koko valaisimesta, eikä pelkästään polttimosta jonka irroittaminen on helppoa. Itse asiassa jos ei ole sähkömies niin ei virallisesti edes saisi irroittaa lamppua tai kiinnittää sitä.

Tarkoittanet valasinta :) . Lamppuhan on se poltin, usein lasinen pallo jossa on metallinen kanta :)

Mutta varsinainen vastaus,  tavallinen ihminen saa vaihtaa valaisimen, siihen sokerinpalaan asti. Ja siis kytkeä valaisimen johdot sokeripalaan.  Mutta sokeripalasta eteenpäin meneviä sähkömuutokisia ei saa tehdä. 

https://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/Sallitut_sahkotyot_ohjeistuksi/fi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi myöskään tilata liikkeeseen sellaisia puhallettavia ilmapalloja, jotka leijuisivat.

Miksi et? Olisit vain osoittanut hyvää asiakaspalvelua ja tilannut normaaleja puhallettavia ilmapalloja ja neuvonut, että näihin se "ilma" pitää puhaltaa tällaisesta kaasupullosta.

Vierailija
384/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitin aikuiselle miehelle että ”Tilkka” ei ole mikään tehdas tai firma. Hänellä luki ohjeessa Tilkka kermaa ja tuli kyselemään Tilkan kermaa.

Ei mikään ihme jos Tilkka on keskellä lauseessa isolla alkukirjaimella kuten tarinassasi.

Vierailija
385/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntien kirjaaminen tuntuu olevan joillekin aivan ylitsepääsemätön ongelma. Törmään jatkuvasti siihen, että ei osata merkata tunteja oikein. Kun ollaan oltu töissä kahdeksan tuntia ja viisikymmentä minuuttia, merkataan 8.50h ja puoli tuntia taas merkataan 0.30, Vartti 0.15 jne... Sitten ihmetellään niitä yhteen laskettaessa että mikä tässä nyt mättää.

Osa ei tunnu millään ymmärtävän, että tunnista puolikas on 0.5 eikä 0.3.

Eikös niissä töissä missä tunnit täytyy kellottaa niin ole käytössä jonkinsorttinen kellokorttijärjestelmä joka automaattisesti merkitsee tunnit ylös? Missä enään tarvitsee käsin laittaa työtunteja ylös?

Monessa firmassa on työajanseurantaohjelmisto, johon kirjataan joskus jopa vartin tarkkuudella (onneksi itse on tarvinnut kirjata korkeintaan puolen tunnin tarkkuudella) tehdyt työt. Tyyliin projektia 1 yhteensä 4,5 h, palaveri aiheesta x 2 h, asiakaspalvelua asiakkaalle y 2,25 h.

Jopa vartin tarkkuudella? Kyllä nykyiset systeemit hoitavat homman ihan minuuttien tarkkuudella.

Jaa. Jos minä teen projektia x 4h 32 min ja projektia y 3h 10 min saman työpäivän aikana saman työpöydän takana istuen, niin mikä systeemi sen tietää (ilman, että minä teen mitään sen asian merkitsemiseksi ja käytän siihenkin työaikaa)?

Vierailija
386/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntien kirjaaminen tuntuu olevan joillekin aivan ylitsepääsemätön ongelma. Törmään jatkuvasti siihen, että ei osata merkata tunteja oikein. Kun ollaan oltu töissä kahdeksan tuntia ja viisikymmentä minuuttia, merkataan 8.50h ja puoli tuntia taas merkataan 0.30, Vartti 0.15 jne... Sitten ihmetellään niitä yhteen laskettaessa että mikä tässä nyt mättää.

Eikös niissä töissä missä tunnit täytyy kellottaa niin ole käytössä jonkinsorttinen kellokorttijärjestelmä joka automaattisesti merkitsee tunnit ylös? Missä enään tarvitsee käsin laittaa työtunteja ylös?

Monessa firmassa on työajanseurantaohjelmisto, johon kirjataan joskus jopa vartin tarkkuudella (onneksi itse on tarvinnut kirjata korkeintaan puolen tunnin tarkkuudella) tehdyt työt. Tyyliin projektia 1 yhteensä 4,5 h, palaveri aiheesta x 2 h, asiakaspalvelua asiakkaalle y 2,25 h.

Jopa vartin tarkkuudella? Kyllä nykyiset systeemit hoitavat homman ihan minuuttien tarkkuudella.

Jaa. Jos minä teen projektia x 4h 32 min ja projektia y 3h 10 min saman työpäivän aikana saman työpöydän takana istuen, niin mikä systeemi sen tietää (ilman, että minä teen mitään sen asian merkitsemiseksi ja käytän siihenkin työaikaa)?

Joo, olin joskus töissä, jossa seurattiin työajan käyttöä niin, että kaikki työtehtävät piti merkitä ylös. Tietysti merkattiin sitten se aika joka käytettiin kirjaamiseen... joka päivä siihen meni puoli tuntia. :D

Vierailija
387/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellokortti laskee ajan sen mukaan miten sinä leimaat sisään/ulos. Sen tarkoitus ei ole pitää kirjaa tekemistäsi töistä. Et taida ymmärtää mitä eroa on projektikirjanpidolla ja kellokortilla?

Miten sillä laskeeko järjestelmä vartin vai minuutin tarkkuudella liittyy siihen teetkö sinä jotain vai et?

Vierailija
388/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olin joskus töissä, jossa seurattiin työajan käyttöä niin, että kaikki työtehtävät piti merkitä ylös. Tietysti merkattiin sitten se aika joka käytettiin kirjaamiseen... joka päivä siihen meni puoli tuntia. :D

Mikäli työtehtävien perusteella muodostetaan lasku joka lähtee asiakkaalle niin tuo voi hyvinkin maksaa itsensä takaisin vaikka veisikin puolituntia joka päivä.

Vierailija
389/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellokortti laskee ajan sen mukaan miten sinä leimaat sisään/ulos. Sen tarkoitus ei ole pitää kirjaa tekemistäsi töistä. Et taida ymmärtää mitä eroa on projektikirjanpidolla ja kellokortilla?

Miten sillä laskeeko järjestelmä vartin vai minuutin tarkkuudella liittyy siihen teetkö sinä jotain vai et?

Kello kortilla voi ihan hyvin eritellä myös eri työtehtävät mutta Minkä vuoksi tämä on eriteltävä työaika laskelmissa sillä Eikö palkka ole aina sama?

Vierailija
390/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello kortilla voi ihan hyvin eritellä myös eri työtehtävät mutta Minkä vuoksi tämä on eriteltävä työaika laskelmissa sillä Eikö palkka ole aina sama?

No mä olin joskus töissä järjestössä, jossa palkka tuli kolmen eri projektin rahoista. Joten vaikka mulle palkka oli sama, työnantajan palkanmaksun kannalta se erittely oli välttämätöntä.

Vierailija
391/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän eron, mutta tuo kellokortti on tuossa ylimääräinen turhake. 

Vierailija
392/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ne muovipussit eivät ole maksullisia siksi, että liikkeemme hyötyisi siitä.

On niissä pusseissa katteet aika kohdallaan, ja tuskin niistä saatuja varoja ohjataan luonnonsuojelutyöhön.

Ajattelin etten puutu tähän muovipussiasiaan, mutta sitten tuli tämä kommentti. En toki voi puhua suurten ketjujen hinnoista mitään, mutta meillä pusseissa ei tosiaankaan ole "kate kohdallaan". Pusseja meillä menee vuosittain hivenen alle 100 000 eli ei varmasti mitään verrattuna johonkin ruokakauppaan, mutta silti. Hintaa muovipussille tulee 7,5 senttiä + alv 24% ja paperipussille 11 senttiä + alv. Näistä pusseista laskutamme asiakkaalta nimellisen 15 senttiä sisältäen alv:n. Pussit ovat vielä täysin printittömiä, sillä printtauksen kustannus nostaisi hintaa huomattavasti. Aikoinaan meilläkin pussit olivat ilmaisia, mutta tämä aiheutti sen, että joka päivä piti parkkipaikalta sesonkiaikaan keräillä kymmeniä pusseja lojumasta, kun asiakas ei ollutkaan tarvinnut niin montaa kuin oli kassalta ottanut. Pussit olivat parhaassa tapauksessa käyttökelpoisia, mutta useimmiten likaantuneita ja rikkinäisiä. Ylimääräinen siivoaminen lisäsi myös henkilökunnan työmäärää. Ja ties kuinka paljon tuuli niitä vei mennessään, mikä tietenkin lisäsi muoviroskaa luonnossa. Pussien muuttaminen maksulliseksi poisti tämän ongelman täysin. Asiakkaat myös tosissaan miettivät kuinka monta pussia tarvitsevat, joten selkeä parannus on tullut maksullisuuden myötä.

Vierailija
393/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinpalvelussa laskujen selittäminen: "Miksi minulta laskutetaan toukokuulta palvelua, minähän olen maksanut toukokuussa laskun?" "Niin toukokuussa olet maksanut huhtikuun käytön." "Minä maksoin huhtikuussa laskun." "Huhtikuussa olet puolestaan maksanut maaliskuun käyttöjä." "Minä maksoin maaliskuussa kyllä laskun. Te yritätte huijata minua." "Emme me kyllä huijaa, maaliskuun laskussa on laskutettu helmikuu." "Kyllä te huijaatte, minä maksoin helmikuussa laskun. Haluan puhua esimiehesi kanssa, sinä huijaat." "Helmikuussa laskutettiin tammikuu, mutta selvä juttu, toki saat puhua esimieheni kanssa. Pieni hetki, katson onko esimies vapaana. Yhdistän." Ja koska kyseinen esimies sattui istumaan vieressä, kuulin, kun hän kävi täsmälleen saman keskustelun uudestaan. Pääsivät syyskuuhun, kun asiakas antoi periksi. Laskut voivat joskus olla hankalia.....

Vierailija
394/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas ei ymmärtänyt miksi hän ei voi testata feikki nenäkorua nenäänsä...

Ja toinen asiakas ei ymmärtänyt miksei voi suoristaa tai kihartaa muovista peruukkitukkaa kuumalla raudalla

Vierailija
395/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kellokortit, mutta yleensä työtä laskutetaan tunnin, puolen tunnin tai vartin osissa. Eli asiakkaalta laskutetaan tehtyä työtä kuukaudessa vaikka 27,25 tai 32,5 tai 47 tuntia. Ne on merkittävä järjestelmään manuaalisesti, jotta asiakkaat saavat raportit tehdyistä töistä. Projektin alla voi olla vaikka kymmenen vaihetta, jolloin työtunnit merkitään vaiheen alle. Joissain vaiheissa, varsinkin tukipalveluissa, on vartin tarkkuudella merkinnät tehdyistä töistä. Miten tää voi olla joillekin jotenkin vaikeaa ymmärtää?

Kellokortilla työajan seuranta on sitä varten, että työnantaja tietää, kuinka kauan työntekijä on työpaikalla minäkin päivänä hengannut, eihän se mitenkään työtehtäviä laske.

Vierailija
396/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas soitti liittyen erään sanomalehden verkkolehden ongelmaan, tarkemmin sivulle kirjautumiseen liittyen. Jouduin selittämään asiakkaalle mikä on selain, ja kuinka hän löytää selaimella kyseisen verkkosivun. Myös jouduin selittämään kuinka hiirtä käytetään.

Onneksi nykynuoret ei apua tarvitse ja joudut lähtemään suojatyöpaikastasi

Vierailija
397/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT - konsultti, tarkemmin sanottuna SAP- konsultti. Perussettiä on se, kun asiakas(yritys) haukkuu SAP:n lyttyyn ja ihmettelee kuinka sen käyttö on niin vaikeaa. Vikahan ei ole koskaan käyttäjässä...

Esimerkkejä elävästä elämästä (A=asiakas, M=minä):

1. A: Tää SAP on ihan liian monimutkainen, miks täällä on näin paljon erilaisia myyntitapoja?

M: Koska teidän yrityksenne on päättänyt palvella teidän asiakkaita kaikilla niillä myyntitavoilla.

2. A: Olen luonut vaikka kuinka monta ostotilausta järjestelmään mutta en löydä niitä enää, tää SAP on ihan sekava.

M: Katsoin mitä käyttäjätunnuksellasi on luotu järjestelmään ja et ole luonut yhtään ostotilausta. Sen sijaan olet luonut monta myyntitilausta. Silloin kun ostetaan kuuluu luoda ostotilaus, ei myyntitilausta.

3. A: Mitä nää kaikki kirjanpidon viennit on meidän tasetileillä X, Y ja Z?

M: No ne on just niitä kirjauksia mitä olette itse kirjanneet. 

4. A: Meidän toimitusjohtaja haluaa sellaisen raportin mikä kertoo kuinka monta ihmistä voi irtisanoa.

M: Ok, saanko toimarilta speksit siihen raporttiin. En tunne hänen strategiaansa, joten en tiedä millaisen raportin rakennan.

5. A: Irtisanoimme suuren osan erään osaston erityisasiantuntijoista. Voitko selvittää mitä he tekivät työkseen niin voisi miettiä kenelle heidän työnsä annetaan.

M: Olisiko pitänyt selvittää mitä erityisasiantuntijat tekivät ennen irtisanomista niin olisi voinut arvioida onko yrityksellä tarvittavaa osaamista irtisanottujen korvaamiseksi?

6. A: Te IT- ihmiset kysytte ihan liikaa kysymyksiä!

M: Ilman riittävän tarkkaa kuvausta liiketoimintaprosesseista emme voi rakentaa haluamanne kaltaista järjestelmäratkaisua.

Ja nämä esimerkit ovat erittäin suurista suomalaisista yrityksistä.

Vierailija
398/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kellokortit, mutta yleensä työtä laskutetaan tunnin, puolen tunnin tai vartin osissa. Eli asiakkaalta laskutetaan tehtyä työtä kuukaudessa vaikka 27,25 tai 32,5 tai 47 tuntia. Ne on merkittävä järjestelmään manuaalisesti, jotta asiakkaat saavat raportit tehdyistä töistä. Projektin alla voi olla vaikka kymmenen vaihetta, jolloin työtunnit merkitään vaiheen alle. Joissain vaiheissa, varsinkin tukipalveluissa, on vartin tarkkuudella merkinnät tehdyistä töistä. Miten tää voi olla joillekin jotenkin vaikeaa ymmärtää?

Kellokortilla työajan seuranta on sitä varten, että työnantaja tietää, kuinka kauan työntekijä on työpaikalla minäkin päivänä hengannut, eihän se mitenkään työtehtäviä laske.

Ja miten vaikeaa on ymmärtää, ettei kaikki työpaikat tarvitse noin raskaita järjestelmiä toimiakseen?

Vierailija
399/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin kassa kirjoitti:

Muutama vuosi sitten kun olin töissä pankin kassapalveluissa, iäkäs naishenkilö nosti käteistä tililtään, johon käyttää säästökirjaa. Noston yhteydessä pankkitulostin päivittää merkitsemättömät panot ja otot kirjalle. No, esitin tätä säästökirjaa asiakkaalle, että viime kuun eläkkeet kirjautui tähän ja vaihdan sivua ”ja loput näkyy täällä seuraavalla sivulla.” Asiakas muuttui kiukusta punaiseksi ja rupesi huutamaan että olen varastanut hänen eläkkeensä koska ne eivät näy siinä uudella välilehdellä... ei auttanut vaikka kuinka yritti selittää että eläkkeet näkyvät siellä ed.sivulla..

Onneksi nykynuoret ei pankin tiskillä käy ja sinunkin suojatyöpaikkasi lopetetaan:)

Vierailija
400/4751 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen IT - konsultti, tarkemmin sanottuna SAP- konsultti. Perussettiä on se, kun asiakas(yritys) haukkuu SAP:n lyttyyn ja ihmettelee kuinka sen käyttö on niin vaikeaa. Vikahan ei ole koskaan käyttäjässä...

Esimerkkejä elävästä elämästä (A=asiakas, M=minä):

1. A: Tää SAP on ihan liian monimutkainen, miks täällä on näin paljon erilaisia myyntitapoja?

M: Koska teidän yrityksenne on päättänyt palvella teidän asiakkaita kaikilla niillä myyntitavoilla.

2. A: Olen luonut vaikka kuinka monta ostotilausta järjestelmään mutta en löydä niitä enää, tää SAP on ihan sekava.

M: Katsoin mitä käyttäjätunnuksellasi on luotu järjestelmään ja et ole luonut yhtään ostotilausta. Sen sijaan olet luonut monta myyntitilausta. Silloin kun ostetaan kuuluu luoda ostotilaus, ei myyntitilausta.

3. A: Mitä nää kaikki kirjanpidon viennit on meidän tasetileillä X, Y ja Z?

M: No ne on just niitä kirjauksia mitä olette itse kirjanneet. 

4. A: Meidän toimitusjohtaja haluaa sellaisen raportin mikä kertoo kuinka monta ihmistä voi irtisanoa.

M: Ok, saanko toimarilta speksit siihen raporttiin. En tunne hänen strategiaansa, joten en tiedä millaisen raportin rakennan.

5. A: Irtisanoimme suuren osan erään osaston erityisasiantuntijoista. Voitko selvittää mitä he tekivät työkseen niin voisi miettiä kenelle heidän työnsä annetaan.

M: Olisiko pitänyt selvittää mitä erityisasiantuntijat tekivät ennen irtisanomista niin olisi voinut arvioida onko yrityksellä tarvittavaa osaamista irtisanottujen korvaamiseksi?

6. A: Te IT- ihmiset kysytte ihan liikaa kysymyksiä!

M: Ilman riittävän tarkkaa kuvausta liiketoimintaprosesseista emme voi rakentaa haluamanne kaltaista järjestelmäratkaisua.

Ja nämä esimerkit ovat erittäin suurista suomalaisista yrityksistä.

Joo ja mulla on kokemusta erittäin pienestä sosiaalialan järjestöstä.

It-konsultti: Kyllä teidän nyt kannattaisi hankkia tällainen systeemi , jolla seurata toimintaanne

Järjestö: No kun tämä nykyinen riittää ihan hyvin meille. Ja tuollainen monimutkainen kirjaaminen vain veisi aikaa ja uudetkin  työntekijät pitäisi aina siihen perhehdyttää

It-konsultti: Helppokäyttöinen tämä on ja kyllähän työntekijöillä nykyaikana pitää olla hyvät IT-valmiudet

Järjestö: No tietenkin ne valmiudet on plussaa, mutta kun meillä pääasia työssä on tuo ihmisten kohtaaminen ja sellaiseen sopivaa tyyppiä aina etsitään... että tuo vanha riittää ihan hyvin meidän tarpeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi