Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Olen töissä merellä ja aika usein saa vääntää jonkun matkustajan kanssa buffetruokailun systeemistä. Olen saanut lukemattomat haukut, kun en myy buffetlippua edullisempaan hintaan asiakkaalle, joka ei halua juoda hintaan kuuluvaa alkoholia. En ole viitsinyt sanoa asiakkalle, että ravintolassa oleva alkoholi on sisäänostohinnaltaan todellisuudessa edullisempaa kuin maito tai mehu. Yleensä samaiset asiakkaat tekevät "ihan vaan vähän" evästä laukkuunsa. Ei meinaa mennä jakeluun, kun kerron että täällä ravintolan puolella saa syödä ja juoda niin paljon kuin jaksaa, mutta mitään ei viedä mukaan. Hämmästyttää tämä ihmisten typeryys ja ahneus.
Harvemmin noista muovipusseista kaupat saa kuule pennin latia. Samalla voidaan miettiä, miksei asiakas saa samalla jotain muuta ilmaiseksi. Takin ostjalle hanskat, heijastin, pipo? Vai mitä ajattelit? Ja HUOM. ruokakaupoissa muovipussit on aina maksaneet, miksi se on sitten ihan ok?
Miksi lääkärinaikaa ei voi varata, jos asiakas ei suostu kertomaan henkilötunnusta. Pelkkä nimi kun ei riitä...
Asiakkaan ostoluvassa/maksusitoumuksessa luki liinavaattet, mutta asiakas halusi ostaa patjan. Väitti kivenkovaa, että patja on liinavaate... siinä sitten väiteltiin ja soiteltiin esimiesten tulkintaa asiaan.
Asiakas soitti ja haukkui kun nettitilausvahvistusta ei kuulunut. Juu ei kun sähköposti oli asiakkaan väärin kirjoittama. En voinut myöntää hyvitystä huonosta palvelusta. Valitus esimiehelle ei ehkä auttanut sekään
Liikkeessä myytiin kodinkoneita ja otettiin vanhoja toimivia vaihdossa myös myyntiin. Asiakas tuli ostamaan pientä pakastinta ja vaihdossa oli tulossa häneltä vanha pakastin joka oli isompi kuin se jota hän oli ostamassa. Asiakas oli sitä mieltä että liikkeen pitäisi maksaa hänelle välirahaa koska hänen pakastimensa oli suurempi. Ei meinannut millään uskoa että itse joutuu maksamaan.
Että en voi myydä tupakkaa sinulle, koska rattaissa istuva lapsi ei ikävä kyllä kelpaa henkkariksi.
alepan kassa kirjoitti:
Niin ja kaupankassan kanssa ystävystymisessä pitää muutenkin olla tähtimerkit kohdallaan. Tiedän tämän siksi, että olin itse vuosia pienen kaupan kassalla. Suhteellisen sosiaalisena ja ystävällisenä ihmisenä yritin lukemattomia kertoja aloittaa keskustelua asiakkaiden kanssa, joita nyt useimpia näki kuitenkin monta kertaa viikossa. Todella monta kertaa asiakas vastasi yhdellä sanalla ja mulkoili sen jälkeen vihaisesti :D.
Esimerkki: saman ikäinen tyttö kävi monta kertaa viikossa, hymyili ja tervehti ihan normaalisti. Huomasin että hänellä oli ihana koira, jonka hän jätti odottamaan ulos. Joten sitten 100:n kassatapahtuman jälkeen rohkaistuin sanomaan, "sulla on muuten tosi nätti koira, minkä rotuinen se on?". Vastaus oli: "aussi". Ja tunnelma meni saman tien sata astetta pakkaselle. Hän laski katseensa maahan, pakkasi ostoksensa salamannopeasti ja paineli ovesta niin että törmäsi mummeliin matkalla.
Niin, ei hän halunnut jutella kassan kanssa, vaikka näki minua varmaan enemmän kuin omaa äitiään. Ja vaikka keskimääräisesti koiraihmiset tykkäävät puhua koiristaan. Tämän jälkeen ei puhuttu enää koskaan mitään :D.
Tosi kiva jos joku onnistuu tuosta murtamaan jään ja aloittamaan YHTEISEN LAIHDUTUSPROJEKTIN. :D Rispekt!
Minä maksavana asiakkaana kaupassa, taksissa, kampaajalla yms. katson oikeudekseni päättää, avaanko keskustelun.
Olen toki kohtelias, tervehdin ja kiitän. En vain pidä siitä, että asiakaspalvelija kyselee asioistani tai alkaa avautumaan omista asioistaan.
En todellakaan pidä heitä itseäni huonompina ihmisinä. En vain halua viedä juttua yhtään tuttavalliseen suuntaan. Minusta hyvä asiakaspalvelija antaa asiakkaan päättää, puhutaanko muuta kuin pakolliset kohteliaisuudet. Itse asiakaspalvelijana noudatan tätä asiakas avaa keskustelun -käytäntöä, menen hänen ehdoillaan.
Lähteekö lento Suomesta klo 7:00 jos Saksasta ostetussa lentolipussa niin lukee? Vai pitääkö ottaa aikaero huomioon?
Vuosituhannen vaihteen jälkeen oli kova homma selittää asiakkaalle, että internettiä ei oikeen voi polttaa cd-romille.. :D
Itsepalvelukirppiksellä (missä asiakas vuokraa pöydän ja laittaa sinne myyntiin omia tavaroita) kassalla Ei voi tinkiä tuotteista. Ihan sama, vaikka pöydän 13 paidassa olisi pesunukkaa, se ei oikeuta alennukseen. Me ollaan yritys joka tarjoaa pöydät ja tilat, ei niitä tuotteita.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä älyllisesti vajaa tähän ketjuun on ilmaantunut kommentoimaan harhaisesti joka asiaan?
Joo, tämä juristijankkaaja... taitaa olla harhat päällä kyseisellä tyypillä aika pahasti!
itse selitit eilen jollekkii amisnuorelle..et vanhemmat on siitä yhtä ylpeitä kuin juristi veljestä?
eikös puheissasi ole ristiriitaa?
amisnuoren mielestä hänestä ei oltu yhtä ylpeitä
??????
VideoTuomari kirjoitti:
Vuosituhannen vaihteen jälkeen oli kova homma selittää asiakkaalle, että internettiä ei oikeen voi polttaa cd-romille.. :D
voipi olla että dna tiskillä sinulle setämiehelle joudutaan nykyään selittämään elämän perusasioita
mitä..eikö?
Vierailija kirjoitti:
Itsepalvelukirppiksellä (missä asiakas vuokraa pöydän ja laittaa sinne myyntiin omia tavaroita) kassalla Ei voi tinkiä tuotteista. Ihan sama, vaikka pöydän 13 paidassa olisi pesunukkaa, se ei oikeuta alennukseen. Me ollaan yritys joka tarjoaa pöydät ja tilat, ei niitä tuotteita.
aha ..teidän kirppiksellä myydään nukkaisia vaatteita
voipi olla konkka edessä
mutta vedätkö kassan ohi?
Vierailija kirjoitti:
alepan kassa kirjoitti:
Niin ja kaupankassan kanssa ystävystymisessä pitää muutenkin olla tähtimerkit kohdallaan. Tiedän tämän siksi, että olin itse vuosia pienen kaupan kassalla. Suhteellisen sosiaalisena ja ystävällisenä ihmisenä yritin lukemattomia kertoja aloittaa keskustelua asiakkaiden kanssa, joita nyt useimpia näki kuitenkin monta kertaa viikossa. Todella monta kertaa asiakas vastasi yhdellä sanalla ja mulkoili sen jälkeen vihaisesti :D.
Esimerkki: saman ikäinen tyttö kävi monta kertaa viikossa, hymyili ja tervehti ihan normaalisti. Huomasin että hänellä oli ihana koira, jonka hän jätti odottamaan ulos. Joten sitten 100:n kassatapahtuman jälkeen rohkaistuin sanomaan, "sulla on muuten tosi nätti koira, minkä rotuinen se on?". Vastaus oli: "aussi". Ja tunnelma meni saman tien sata astetta pakkaselle. Hän laski katseensa maahan, pakkasi ostoksensa salamannopeasti ja paineli ovesta niin että törmäsi mummeliin matkalla.
Niin, ei hän halunnut jutella kassan kanssa, vaikka näki minua varmaan enemmän kuin omaa äitiään. Ja vaikka keskimääräisesti koiraihmiset tykkäävät puhua koiristaan. Tämän jälkeen ei puhuttu enää koskaan mitään :D.
oletpa ihana asiakaspalvelija..missä yrityksessä olet onnistellut piileskelemään Yt-neuvottelujen ajan???
Tosi kiva jos joku onnistuu tuosta murtamaan jään ja aloittamaan YHTEISEN LAIHDUTUSPROJEKTIN. :D Rispekt!
Minä maksavana asiakkaana kaupassa, taksissa, kampaajalla yms. katson oikeudekseni päättää, avaanko keskustelun.
Olen toki kohtelias, tervehdin ja kiitän. En vain pidä siitä, että asiakaspalvelija kyselee asioistani tai alkaa avautumaan omista asioistaan.
En todellakaan pidä heitä itseäni huonompina ihmisinä. En vain halua viedä juttua yhtään tuttavalliseen suuntaan. Minusta hyvä asiakaspalvelija antaa asiakkaan päättää, puhutaanko muuta kuin pakolliset kohteliaisuudet. Itse asiakaspalvelijana noudatan tätä asiakas avaa keskustelun -käytäntöä, menen hänen ehdoillaan.
Että kirjaston lähettämä eräpäivämuistutus on lisäpalvelu. Tämä on vielä täysin ok selventää, mutta se nyt ei vaan ole meidän ongelma jos sun lainat on kuukauden verran myöhässä, uusimatta ja maksamatta, kun muistutusta ei ole sähköpostiin tullut.
Bonus: että ei olla lastenhoitopalvelu (on mm. jätetty vauvaa laidattomalle tiskille ja lähdetty muina miehinä muualle kirjastoon kiertelemään).
Ei velkamahdollisuutta. kirjoitti:
No minulle oudointa on se kuinka monesti joutuu selittämään, että kauppa ei myy velaksi (useasti samalle asiakkaalle tai hänen perheenjäsenille) tupakkaa, olutta tai lohta. Ennen asiakkaan pienessä kyläkaupassa on ehkä voitu tälläistä harrastella, mutta nykyyän jos et voi maksaa, tuote jää odottamaan toista ostajaa tai me laitetaan se sivulle ja voit tulla maksamaan se myöhemmin.
Toisena tulee mieleen jo varmaan mainittu - 5 € ostosten maksu 500 € setelillä. Kyse ei ole siitä onko se suomen rahaa vai ei! Kassassa on tietyn verran rahaa ja jos annan vauhtorahat, muille ei jää mitään takaisin annettavaa.
On muitakin, mutta luulen että on vain mridän kaupassa vellova asia eikä yleinen
Teidän kauppa taitaa sijaita pölyisessä ahtaassa kivijalassa?
Vierailija kirjoitti:
mikä ihme keskustelu tää on
tottakai juristi voi olla alepan kassan kaveri
mitä mä just luin?
aikuisten satu:
Kaffepulla on tosielämässä empaattinen ja ystävänsä postinjakajia ,kaupankassoja ja juristeja.
Yhdessä käyvät sitten taidehuutokaupoissa, ensi-illoissa ..ym
Olin kaupassa töissä siihen aikaan kun korttiostokset varmennettiin vielä allekirjoituksella ja eräälle n. 40v rouvallle oli hyvin ihmeellistä se kun en suostunut myymään hänelle miehen nimellä olevalla luottokortilla. Hän kovasti selitti kuinka kortti on hänen isänsä ja hänellä on lupa käyttää sitä omiin vaateostoksiinsa. Suuttui minulle tästä kovasti kun en tästä hienosta selityksestä huolimatta hyväksynyt maksutapahtumaa ja yritin selittää että luottokortti on henkilökohtainen.
Loppujen lopuksi otin kortin pois ja hän uhkasi tavarataloa loppuelämän boikotilla.
Itse vain mietin että olisikohan rouvan jo korkea aika oppia alkaa käyttämään omia varojaan shoppailuunsa.