Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
### kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen.
Kyllä mulle ainakin ihan jokainen kerta on kerrottu, että resepti on nyt tyhjä, ja olen sivusta kuullut, kun muillekin asiakkaille on kerrottu ihan samoin. Omaa tyhmyyttä, jos ei jaksa asiaa muistaa, tai kirjoittaa ylös, jos ei muistamaan kykene.
Minulla on muutama pitkäaikaislääkitys. Aina on sanottu: resepti meni nyt tyhjäksi, laitetaanko tästä hoitotaholle uusintapyyntö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on määrännyt 200 tablettia ja asiakas on ostanut kahteen kertaan 100 tablettia, resepti on tyhjä ja se täytyy uusia. Sillä ei ole merkitystä, että se on voimassa kaksi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on kaksi vuotta aikaa hakea ne määrätyt 200 tablettia.
Apteekki ei uusi reseptiä, sen tekee lääkäri. Apteekki voi lähettää uusintapyynnön lääkärille. Apteekki ei lähetä niitä kysymättä ja automaattisesti, vaan ainoastaan jos näin sovitaan asiakkaan kanssa. Pyyntö menee terveyskeskuksen järjestelmään monien, monien pyyntöjen jonon hännille. Jonon pituus on 5 minuuttia - 3 viikkoa, riippuen kyseisen terveyskeskuksen potilas- ja lääkäritilanteesta. Apteekki ei välttämättä tiedä jonon pituutta, eikä voi siihen vaikuttaa. Lääkäri uusii reseptin kun ehtii, jos hän katsoo sen edelleen tarpeelliseksi. Apteekin henkilökunnalla ei ole pääsyä potilastietoihin eivätkä he ole mukana vastaanotolla, joten he eivät tiedä, miksi lääkäri on määrännyt eri lääkettä kuin naapurille, tai vain 30 tablettia kun potilas olisi halunnut enemmän.
Aikuisen ihmisen tulee huolehtia lääkkeidensä riittävyydestä ja reseptin voimassaolosta itse ja hyvissä ajoin. Jos resepti on loppu ja lääkkeet myös, apteekki ei voi asialle mitään juuri siinä hetkessä, vaan asiakkaan täytyy kääntyä terveydenhuollon pariin.
Muista syistä kuin asiakkaasta itsestään riippuvat epäselvyydet apteekki toki selvittää.
Ihmisen pitäisi saada halutessaan paperinen resepti. E-reseptit ovat typeriä, koska en jatkuvasti hyppää omakannassa katsomassa, pitääkö joku resepti uusia. Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen. Joo, apteekista saa paperisen tulosteen, mutta kun niitä on useampia, mistä tiedät mikä on se ajan tasalla oleva? Paperireseptejä oli vain yksi ja se oli varmasti ajan tasalla. E-reseptit eivät ole apteekkien syy, vaan sen idiootin, joka keksi ne.
Ihan ohiksena, mutta siinä lapussa joka liimataan paketin kylkeen, muistaakseni alemmassa näkyy, onko lääkettä vielä saamatta. Asun itse pienellä paikkakunnalla ja minulle on aina apteekkari sanonut, että sillä reseptillä ei enää saa lääkettä, pitää uusia resepti.
Olen pitkäaikaissairas ja tarkistin juuri viidestä lääkepakkauksesta, että niissä kaikissa annetaan tiedot, mitä jäljellä ja miten voimassa.
Kolmen kuukauden lääkkeet saa kerralla, jos on Kela-korvattava. Kaksi viikkoa ennen kuin ne loppuu saa hakea. E-resepti on. Voimassa kaksi vuotta, paitsi PKV-lääkkeet ( keskushermostoon vaikuttavat) vuoden.
Väärä ketju, täällä kerrotaan asiakkaille selitetyistä hassuista asioista, älkää jankatko resepteistä kun ei liity tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Extra-kassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahh kirjoitti:
Asiakas oli vihainen, kun hänen vastaanottoaikansa oli jouduttu peruuttamaan samana päivänä, sillä vastaanottaja (fysioterapeutti tms.), oli sairastunut. Yritin selittää hänelle, että ei kai sairastumiselle mitään voi, pahoittelin asiaa tosin. Hän halusi puhua ylimmälle johdolle....
No kyllä varsinkin isoissa yrityksissä pitäisi olla varajärjestelmä jolla sairastunut työntekijä pystytään korvaamaan.
Meinaat, että yrityksillä on varaa pitää vaikka lääkäreitä tai fysioterapeutteja varalla jos joku sattuu sairastumaan?
No ei varalla pito ole esimerkiksi kaupoillekaan mikään ongelma. Tehdään vaan työntekijän kanssa nollasopimus ei kutsutaan hänet töihin silloin kun joku on sairaana tai kun on ruuhkahuippu ja paljon kysyntää.
Pelkkä ajatuskin kauhistuttaa, me maksetaan se varakassa kaupantuotteissa, ei ihan halpaa lystiä Suomessa ja jos lääkäritkin olisi reservissä niin kuinkahan paljon maksaisi sitten lääkärissä käynti?! Ei kiitos, otan mieluummin vastaan peruutuksen!
Eivät asiakkaat sitä varakassaa maksa, sillä kauppa maksaa hänelle vain silloin kun hänet on kutsuttu töihin. Muulloin hän saa työttömyyskorvausta.
Kyllä päivystäjä- ja varapäivystäjälääkäreille maksetaan.
### kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen.
Kyllä mulle ainakin ihan jokainen kerta on kerrottu, että resepti on nyt tyhjä, ja olen sivusta kuullut, kun muillekin asiakkaille on kerrottu ihan samoin. Omaa tyhmyyttä, jos ei jaksa asiaa muistaa, tai kirjoittaa ylös, jos ei muistamaan kykene.
Voi olla, että sinulle on sanottu ja monelle muullekin on sanottu MUTTA MINULLE EI OLE SANOTTU!
Vai oletko ollut joka kerralla kuuntelemassa vieressäni Yliopiston Apteekin Viikin toimipisteessä? Todista!
Vierailija kirjoitti:
### kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että sinulle on sanottu ja monelle muullekin on sanottu MUTTA MINULLE EI OLE SANOTTU!
Vai oletko ollut joka kerralla kuuntelemassa vieressäni Yliopiston Apteekin Viikin toimipisteessä? Todista!
Katso siitä lapusta joka liimataan apteekissa pakkaukseen, siinä lukee paljonko on jäljellä. Tai ei ole.
Voit myös apteekkia pyytää jopa tulostamaan/kirjoittamaan sulle erillisen lapun, milloin voit seuraavat lääkkeet hakea, tai onko lääkkeet loppu.
Mutta itse aiheeseen, hassuinta on kai selittää miksi minä en voi tehdä jotain poikkeusta juuri tämän asiakkaan kohdalla, mullakin on työnantaja ja meidän täytyy noudattaa tiettyjä sääntöjä ja käytäntöjä. Juu, pientä pelivaraa on, mutta mitään ihan utopistista toivetta en voi toteuttaa.
Yksi päivä tuossa taannoin asiakas tuli kyselemään, että mihinkä täällä viedään kadonneet tavarat, jos vaikka kaupan pihasta sattuu löytämään, että tuodaanko ne tänne meille. Ei siinä muuten mitään, mutta ei jostain syystä meinannut millään käsittää sitä, että enhän minä nyt aivan varmaksi voi sanoa, että jos joku satunnainen ihminen löytää tuosta pihasta vaikka avaimen, tuoko hän sen tähän, toimittaako löytötavaratoimistoon/poliisille, viekö mukanaan ja yrittää esim. facebookin kautta löytää omistajaa vai antaako vain avainten jäädä siihen, missä ne ovat lojuneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä huonekaluliikkesssa jossa asiakas sai halutessaan maksullisen kotiinkuljetuksen, jonka yhteydessä veime tarvittaessa entisen vastaavan huonekalun (kuten sohvan, sängyn, kirjahyllyn , jne) pois entisen tieltä. Toimitimme nämä sitten edelleen kaatopaikalle, jossa maksoimme näistä normaalin jätemaksun. Joku saattoi tästä tietysti ajatella, että se vanhojen tavaroiden poisvienti on jonkinlainen maksuton ilmaispalvelu, vaikka senkin kustannukset oli huomioitu siinä kuljetuksen hinnassa.
Tasaisin väliajoin tuli soittoja, joissa jotkut kyselivät, että voisimmeko hakea heiltä vanhoja huonekaluja pois kuskattaviksi. Maksutta tottakai. Valitettavasti emme voineet, vaikka olisihan se ilmaisen jätteenkuljetuspalvelun tarjoaminen varmasti monelle kelvannut.
Tätä palvelua pitäisi tarjota maksullisena. Sille on tarvetta ja kysyntää.
Sitähän tarjotaankin maksullisena. Mutta sitten ei ole kaupan palvelu vaan muu. Esim. Lassila & Tikanoja.
Monilla huonekalukaupoilla on tuo palvelu. Eli vanhat kalusteet viedään kaatopaikalle uusien toimituksen yhteydessä.
Myös esim. Nouto-Sortti on Helsingissä sellainen palvelu, jonka voi tilata kotiin viemään isompia jätteeseen /kierrätykseen meneviä kalusteita tms. tavaroita.
Sori Ohis.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on määrännyt 200 tablettia ja asiakas on ostanut kahteen kertaan 100 tablettia, resepti on tyhjä ja se täytyy uusia. Sillä ei ole merkitystä, että se on voimassa kaksi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on kaksi vuotta aikaa hakea ne määrätyt 200 tablettia.
Apteekki ei uusi reseptiä, sen tekee lääkäri. Apteekki voi lähettää uusintapyynnön lääkärille. Apteekki ei lähetä niitä kysymättä ja automaattisesti, vaan ainoastaan jos näin sovitaan asiakkaan kanssa. Pyyntö menee terveyskeskuksen järjestelmään monien, monien pyyntöjen jonon hännille. Jonon pituus on 5 minuuttia - 3 viikkoa, riippuen kyseisen terveyskeskuksen potilas- ja lääkäritilanteesta. Apteekki ei välttämättä tiedä jonon pituutta, eikä voi siihen vaikuttaa. Lääkäri uusii reseptin kun ehtii, jos hän katsoo sen edelleen tarpeelliseksi. Apteekin henkilökunnalla ei ole pääsyä potilastietoihin eivätkä he ole mukana vastaanotolla, joten he eivät tiedä, miksi lääkäri on määrännyt eri lääkettä kuin naapurille, tai vain 30 tablettia kun potilas olisi halunnut enemmän.
Aikuisen ihmisen tulee huolehtia lääkkeidensä riittävyydestä ja reseptin voimassaolosta itse ja hyvissä ajoin. Jos resepti on loppu ja lääkkeet myös, apteekki ei voi asialle mitään juuri siinä hetkessä, vaan asiakkaan täytyy kääntyä terveydenhuollon pariin.
Muista syistä kuin asiakkaasta itsestään riippuvat epäselvyydet apteekki toki selvittää.
Ihmisen pitäisi saada halutessaan paperinen resepti. E-reseptit ovat typeriä, koska en jatkuvasti hyppää omakannassa katsomassa, pitääkö joku resepti uusia. Paperireseptien aikaan apteekissa sanottiin, että resepti on loppu ja pitää uusia. Se oli turha ilmoitus, koska sen näki omin silmin. Nyt e-reseptien aikaan sitä ei kerrota vaikka nyt se olisi tarpeen. Joo, apteekista saa paperisen tulosteen, mutta kun niitä on useampia, mistä tiedät mikä on se ajan tasalla oleva? Paperireseptejä oli vain yksi ja se oli varmasti ajan tasalla. E-reseptit eivät ole apteekkien syy, vaan sen idiootin, joka keksi ne.
Lääkepurkin kylkeen liimatussa ohjelapussa on myös tieto jäljellä olevista lääkkeistä.
Jos lukee ”jäljellä 0”, reseptin lääkemäärä on käytetty.
Ei tarvitse mennä Kantaan.
Meillä saa hanavettä ilmaiseksi mutta kaikki muu maksaa ja yleensä asiakkaat tajuavat viimeisen ilman että tarvitsee erikseen sanoa.
Mutta kuten viimeksi työvuorossa totesin niin meitä on moneen junaan. Asiakas halusi vettä ja annoin vesituopillisen. Sitten hänen ilmeensä kirkastui ja huudahti: "Teillähän on täällä kahviakin!". Juu, olemme kahvila.. :D asiakas tilasi kahvin, otti hörpyn ja kerroin hinnan. Asiakas katsoi minua silmät suurina ja parahti että pitääkö tästä muka maksaa jotain?! No joo, kyllä pitää. Vielä toki kerkeää perua ja jättää kahvin siihen tiskille.. murisi että tää on varmaan seisonut pannussa ikuisuuden ja on ihan paskaa. Avattiin putiikki pari tuntia sitten ja olen pariin kertaan keittänyt uutta kahvia joten ei, ei se ole kauaa siinä pannussa seisonut.
Kerroin hinnan vielä kerran ja asiakas löi hiluja kouraan. Kerroin että vielä puuttuu 20 senttiä ja julisti kuinka pikkumaista toimintaa ja sitäpaitsi ennen ei ole tarttenu maksaa kahvista mitään, parin kahvikupin hinnalla saisi jo koko paketin. On se jännä miten bisnes toimii, järkyttävää että yritetään tehdä voittoa :D asiakas ei vaan millään meinannut uskoa että oikeasti siitä kahvista pitää "nykyään" maksaa. Siitä on pitänyt maksaa viimeiset neljä vuotta kun olen firmassa työskennellyt, en tiedä missä kunnantalon kahvihetkessä kuvitteli olevansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso lääkepakkauksen etiketistä onko lääkettä jäljellä. Itse käyn vain apteekissa, jossa on kanta-asiakkaille ilmainen uusimispalvelu ja pyydän aina asioidessani tarkistamaan onko tarvetta uusinnalle ja jos niin jätän uusimispyynnön. E reseptit ovat huomattavasti helpottaneet elämääni, kun eivät ole koskaan hukassakaan.
Kiitos neuvosta. Ensimmäistä kertaa kuulin tuosta. Yleensä otan ne laput irti heti.
Sori ot, mut tässä toinen neuvo. Myös muille.
Jos sinulla on varsinkin ns. kolmiolääkkeitä (eli keskushermostoon vaikuttavia), niin älä revi niitä lappuja irti, jossain tilanteessa voi olla ongelma, että sinulla on hallussa lääkkeitä joissa ei lue sinun nimeäsi. Huomattavasti helpommin voit todistaa että lääke on määrätty juuri sinulle kun se lappu on tallella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkepurkin kylkeen liimatussa ohjelapussa on myös tieto jäljellä olevista lääkkeistä.
Ei tarvitse mennä Kantaan.
No niinpäs onkin. Tosin tarvitaan suurennuslasi ennen kuin näkee mikroskooppisen pienen tekstin. Kas kun tästäkään ei apteekki valista. Noita ohjelappujahan ei yleensä lueta, koska ohjeet osataan ulkoa.
Jouduin selittämään miksi tupla-annoksesta juomaa tulee tuplahinta vaikka ne ovat samassa lasissa. Asiakas ei loppupeleissä ikinä ymmärtänyt tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä Kantaan.No niinpäs onkin. Tosin tarvitaan suurennuslasi ennen kuin näkee mikroskooppisen pienen tekstin. Kas kun tästäkään ei apteekki valista. Noita ohjelappujahan ei yleensä lueta, koska ohjeet osataan ulkoa.
Niin ohjeita ei tarvitse lukea, koska ne luullaan osaavansa. Oikeasti olet vain laiska tai tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Pirun pitkä pinna kirjoitti:
- Jos soittaa vuodeosastolle, niin luulisi sanan vuode kertovan ettei meillä ole lääkärin poliklinikkavastaanottoa, eikä tosiaankaan lääkäriä polvella odottelemassa että joku soittaa.
Tämä asia valkeni minulle vasta, kun rupesin itsekin työskentelemään sairaalassa (nörttinä, ei siis ole alan koulutusta). Ei voi olettaa, että perusterve tavis tietää, mitä eroa on poliklinikalla ja vuodeosastolla. Se asia käy selväksi vasta kokemuksen myötä.
Totta. Samoin kuin sitä ei voi välttämättä tietää, kuka ne lähetteet ja eri passitukset kirjoittaa. Että siinä mielessä ymmärrän sitä tavis-potilastakin.
Muuten oli kyllä erittäin hyviä ja osuvia juttuja sihteeriltä. Voin hoitajana samaistua noihin täysin. Yks vielä sellainen tuli mitä, että jotkut ei tunnu ymmärtävän sitä, että vaikka olisit kuinka kipeä, et voi noin vain osastolle soittamalla varata itsellesi osastopaikkaa. Kyllä se on mentävä päivystyksen kautta.
Samoin kuin silloin, kun oot kotiutunut ja sinut on kirjattu osastolta ulos, et voi enää noin vain tulla suoraan osastolle hoitoon.
Kysyä toki saa, mutta turha alkaa vänkäämään asiasta. En minä rivihoitaja voi sinulle osastopaikkaa luvata.
Lähes päivittäin joudun asiakkaille kertomaan, että kukaan ei todellakaan sädetä häntä seinän läpi tai stalkkaa telkkarin kautta.
Vierestä kuulin, kuinka eräs turisti kysyi Helsinki infon työntekijältä: Is the Lappland open?
Oli siinä nuorella miehellä pokassa pitelemistä. Lopulta turisteille selvisi, että kyllä. Suomen lappi on avoinna ympäri vuoden ja sinne voi matkata milloin vain haluaa.