Milloin korvikevauvan kannattaa aloittaa kiinteät? Auttaako pulautuksiin?
Meillä on 4 kuukauden ikäinen vauva, joka juo yksinomaan korviketta (Nan). Olen miettinyt kiinteiden aloittamista lähiviikkoina.
Vauvamme syö noin 750-1050 ml maitoa vuorokaudessa. Hän pulauttelee aika paljon; siinä yksi syy, joka puoltaa mielestäni kiinteiden aloitusta.
Toisaalta vauva nukkuu yönsä hyvin eikä syö yöllä kuin harvoin, ja päivällä syöttövälit ovat noin 3 tuntia. Tässä mielessä siis voisi ajatella, että maito riittää ravinnoksi.
Milloin teidän muiden korvikevauvat ovat aloittanet kiinteät, tai milloin ylipäätään kannattaa siirtyä kiinteisiin?
Kommentit (11)
No kyllä kannattaa aloittaa korvikevauvalla kiinteät heti 4 kuukauden iässä että kiire jo teillä on!Me aloitettiin jo 3 kk ja ei ollut yhtään liian aikaisin. Rintamaitolapset pysyy aika lihavina ilman kiinteitäkin puolvuotiaaksi mutta meidän korvikemutsien kannattaa tarjota perunaa jo ennen tätä. Rohkeasti kokeilemaan!
Meidän korvikevauvat alkoivat maistella kiinteitä 4,5kk:n iässä. En kokenut mitään kiirettä kiinteiden aloittamiseen, mutta ajatuksena on totutella kiinteisiin rauhassa, niinpä aloin tarjota kiinteitä jo tuossa iässä.
Meidän ipanat ovat ainakin kasvaneet todella hyvin pelkällä maidollakin, joten kyllä pelkällä korvikkeellakin pärjää. Meillä on nyt maisteltu perunaa ja porkkanaa, lapset eivät ole kovinkaan innokkaita olleet kiinteistä, joten meillä edelleenkin syödään vain lusikallinen tai pari päivässä. Saa pienet masut tottua kiinteisiin ihan rauhassa. Oon tehnyt mössöt itse, pientä kakomista esiintyi alkuun, mutta nyt alkaa uusi koostumus olla tuttu. Purkeissa mömmö on sileämpää, joten se voisi upota helpommin, mutta haluan totuttaa pienet heti hieman karkeampaan ruokaan. Paseeraan ruoat siivilän läpi, joten mitään suuria kokkareita ei ruoan joukossa ole.
Kun alatte kiinteitä maistella, seuraa vauvasi kiinnostusta ruokaa kohtaan. Jos hän innokkaana availee suutaan haluten lisää, anna sitä jonkin verran, mutta jos naama on ihan mutrussa, ei kannata pitää mitään kiirettä.
Mia79 ja pottuvauvat 5kk
Minua myös kiinnostaisi tietää, onko teidän vauvoille ollut kiinteiden aloittamisesta apua pulautteluun? Onko vellin antamisesta apua pulautteluun (on hieman sakeampaa kuin maito)?
Meillä ei ole ollut nähtävissä vaikutusta pulautteluun, tosin meillä syödäänkin kiinteitä vasta ihan vähän. Mutta eri korvikkeilla on kyllä ollut vaikutusta pulauttelun määrään, toisilla oksua tuli kaaressa, toisilla vähemmän.
Eräs rintatuokittu lähes kolmikuinen vauva sai apua pulautteluun sillä että iltaisin hänelle annettaan äidinmaitoa, johon on sekoitettu riisijauhoa, että tulee vähän tuhdimpaa ja sitten joka syötön jälkeen puoli tuntia pystyssä. He hommasivat rintarepun, jotta homma sujuu helpommin. En tiedä toimisiko korvikeruokittujen kanssa, mutta onko siinä niin suurta eroa kuitenkaan, etteikö kannattaisi kokeilla..?!
Periaatepäätös tehtiin, että ehkä viikon kuluttua aloitellaan kokeilut perunalla. Ihan varovasti, kun neuvolan mielestä ei ole vielä mitään kiirettä tai edes tarvetta aloittaa. Itse olen vaan vähän toista mieltä, ja yritän luottaa tässäkin asiassa enemmän itseeni.
Ajattelin keittää ja soseuttaa perunat itse, mutta missä vaiheessa te muut olette alkaneet kokeilla kaupan purkkiruokia? Nehän ovat varmaankin hygieenisempiä kuin itse valmistetut soseet (ainakin tarkemman seulan läpikäyneitä) ja juoksevampia. Vai käyttääkö niitä kukaan? Tuntuu, että aika monipuolisen valikoiman saisi kaupastakin, mutta toki nyt aluksi teen mieluummin itse.
Onko kellään muulla vielä kokemuksia esim. siitä, loppuuko pulauttelu, kun siirtyy kiinteisiin?
Tyttömme oli pääasiassa rintaruokittu. Pulloruokinnassa oli tärkeää pienireikäinen tutti ja tauottaminen, jotta tyttö ehti vetää henkeä välillä eikä ahminut.
Kiinteät aloitettiin (lääkärin suosituksesta) nelikuisena, koska keskostaustan takia liha piti saada tavallista nopeammin ruokavalioon. Aloitimme kasvis- ja hedelmäsoseilla. Aika varhaisessa vaiheessa aloimme antaa vähän karkeampaa ruokaa (raastamalla tai muussaus haarukalla). Jotkut vauvat ovat ns. sihtikurkkuja; meillä ei tätä ongelmaa onneksi ollut.
En tiedä, oliko syynä aika vai kiinteät, mutta pulauttelu väheni. Pystyin jopa imettämään öisin makuultani! Kasvussa oli ekan kuukauden jälkeen kiinteiden aloittamisesta notkahdus, mutta se korjaantui suht pian. Yösyömisiin kiinteillä ei ollut mitään vaikutusta piiitkäään aikaan.
ja nyt syödään yksi kasvisateria aamupäivällä ja lääkärin mukaan voisi antaa jo yhden hedelmäsoseen iltapäivällä maitoa korvaamaan(poika 4,5kk). Kasvaa todella nopsaan,eikä vaikuttanut nälkäiseltä mutta maitoa alkoi mennä sellaisia määriä, että huh huh..
Käytämme vain ja ainoastaan kaupan soseita, hyvin maistuu ja menee alas(mennyt alusta asti). Kokkareisempaa kokeillaan sitten kun sen aika on. Nyt mennään näillä, monipuolisilla ja terveellisillä kaupan soseilla :)
MEILLÄ ALOITETTIIN KIINTEITÄ ANTAMAAN KUN VAUVA OLI 2,5 KK VANHA, KOSKA KORVIKE EI ENÄÄN RIITTÄNYT ! NYT TYTTÖ ON KOHTA 4KK IKÄINEN JA SYÖ AAMULLA PUOLI PURKKIA POTTUJA JA ILLALLA ANNAN PUOLI PURKKIA HEDELMÄSOSETTA! MUTTA EI SE OLE AUTTANUT PULAUTTELUUN!
Ollaan maisteltu viime viikosta joinain päivinä perunaa (itse tehtyä siivilän läpi paseerattua), mutta vauva ei hoksaa ollenkaan nielemistä, pulauttaa vain ulos ruuat ja suu menee mutrulle. Sama porkkana-peruna-purkin kanssa. Nyt ostin purkkina kukkakaali-perunaa ja maissia, kokeillaan maistuisiko ne. Onko kaikilla näin vaikeaa kiinteiden aloitus, vai nyrpistääkö muutkin vauvat soseille noin? Kerran annoin lusikan kärjellisen Viilis-viiliä vauvan huulille, niin johan alkoi mussuttamaan. Eikö vauva sit vaan tykkää perunasta? Korviketta meillä menee 1100-1300ml, joten sillä yritetään aloitella kiinteitä. Vaavi on 3,5kk.
Meijän tyttö on ens viikolla 4kk ja ollaan nyt pari päivää maisteltu kiinteitä.