Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummina kaksoslapselle

24.04.2006 |

Kysyn teiltä kaksosäideiltä:

-olen kummina pienelle kaksostytölle. Ensimmäinen syntymäpäivä lähestyy ja luonnollisesti muistan häntä, mutta eihän minun oleteta muistavan kaksossisarustakin? Jouluna lahjoin vain oman kummilapsen. Nyt asia vielä helppoa kun lapsen pieniä, mutta tuleeko jatkossa kiusallisia tilanteita kun lapset kasvaa ja vietetään yhteisiä synttäreitä ja toinen saa mutta toinen ei? Itse olen sitä mieltä että toisella lapsellakin on kummit, jotka puolestaan muistavat häntä. Mutta entä kun tulee isommaksi ja toisen kummit tuovat vaatetta ja toisen leluja, ovatko lapset kateellisia toisilleen? Tai kenties toisen kummit eivät muista ollenkaan? En tunne toisen lapsen kummejan niin hyvin että voitaisiin " sopia" samantapaisesta muistamiskäytännöstä.

Itsellänikin on kaksi lasta mutta kun ikäeroa on 2 vuotta hyvin tiukasti on pidetty kiinni että lahjoja saa vain omalla synttärillä ei lohdutuslahjoja sisaruksen juhlapäivänä. Voinko ajatella että kaksosten kohdalla tilanne sama?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksille (ovat kaksosia tai ei) tulee kade- ja mustasukkaisuuskohtauksia. Me ratkaisimme ongelman niin, että kaksostemme kummit ovat tuttavia keskenään ja kaikki synttärijuhlat sun muut vietetään aina yhdessä molempien kummien kanssa. Näin pystytään ratkaisemaan se kysymys, että ollaanko mustiksia toisilleen.

Vierailija
2/10 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksosilla molemmilla on kaksi kummia. Nyt näyttäisi vähän siltä, että pojan kummit muistavat häntä paremmin ja tytön kummit lähettelevät toisinaan lahjoja. Olemme sitten ostaneet tytölle jonkin lahjan ylimääräistä, jotta lahjoja on suurinpiirtein saman verran. Lapset ovat 3-vuotta, joten he eivät vielä laske, kumpi saa enemmän.

Vähän tietysti tilanne harmittaa tytön puolesta, mutta toisaalta omasta mielestäni kummit saavat tehdä haluamallaan tavalla. Itselläni on pieni kummityttö, jonka synttäreitä on vietetty samaan aikaan hänen veljensä kanssa. Olen tehnyt sitten niin, että muille sisaruksille olen joskus vienyt jotain pientä (esim. heijastimia, karkkia) ja joskus jättänyt heidät ilman. Olen siinä mielessä huono kummi, että näen lasta vain oikeastaan synttäreillä. Mutta jos olisin läheisempi näiden kaikkien lapsien kanssa, niin ehkä silloin huomioisin heitä kaikkia hieman paremmin.

- Marjuska -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on omat kumit lapsilla ja kummit muistavat omia kummilapsia. Meilläkin kummit ovat ystäviä keskenään joten ovat usein sopinneet, että tuovat samantapaset lahjat.

Lisäksi veljeni vaimonsa kanssa ovat pojan kummeja, niin he ovat myös ostaneet tytölle lahjoja. Tytön toinen kummi tuo vain tytölle.

Minusta voit vain muistaa omaa kummityttöä ja kysellä toisen tytön kummilta mitä he aikovat ostaa ja ostaa samantapainen lahja, jos haluat välttyä mustasukkaisuuksilta.

Voit ottaa kummityttösi myös luoksesi vähäksi aikaa kylään. Meidän kummilapset ovat käyneet meillä jopa yökylässä ja se on heistä erityisen hauskaa päästä yksin kummille kylään. Tosin meillä ei ole kummilapsina kaksosia. Mutta eiköhän ne kaksosetkin nauti jos niiden kanssa viettää aikaa.

Vierailija
4/10 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan kummius ja syntymäpäivä eivät liity toisiinsa mitenkään. Miten on vietkö lahjan muille synttärisankareille joiden juhliin sinut on kutsuttu? Kaksosilla juhlat ovat samaan aikaan ja sinut on kutsuttu silloin molempien juhliin ja on mielestäni epäkohteliasta aikuiselta vähätellä toisen juhlaa.

Meillä kummit ostavat synttärinä molemmille lahja. Oma kummi saattaa ostaa pikkuisen paremman lahjan omalle kummilapselle mutta lahja on molemmille kuitenkin. Meillä on sellainen tapa että kummit kutsutaan kylään nimipäivänä ja silloin on sellainen kummien ja päivänsakarin oma päivä jolloin toinen kaksonen on enemmän sivusta katsoja.

Vierailija
5/10 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kummit antaa lahjat eri tavalla. Toiset vain omalle kummilapselleen, toiset antaa samantyyppisen lahjan myös toiselle...ja miten milloinkin. Minusta ei kyllä tarvitsisi muistaa molempia, mutta mukavaahan se on niin. Joulu tai syntymäpäivä ei eroa toisistaan. Yksi kummeista on ehdottomasti sitä mieltä että aina molemmille vastaavat lahjat. Kummi joka tekee itse käsitöitä, antaa molemmille samat lahjat eri värisinä ja se on tosihyvä että kumpikin saa...vastaavaa kun ei saa kaupasta ja se tuntuu olevan meidän tytöillä tärkeää että on kaikkea vastaavat, vaikka olisikin erilaiset.

Vierailija
6/10 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kummien kanssa olimme koko perhe läheisempiä kuin veljeni kummien kanssa. Niinpä minun kummit ostivatkin yleensä minulle ja veljelleni suurinpiirtein yhtä arvokkaat lahjat jouluna ja synttäreinä. Veljeni kummit sen sijaan ostivat yleensä lahjan vain veljelleni. En muista koskaan olleeni veljelleni kateellinen, vaikka hän saikin yhden lahjan enemmän. Ymmärsin hyvin, että minun kummit ostavat lahjan myös veljelleni, koska veljeni oli myös läheinen kummeilleni. En sen sijaan odottanut lahjaa veljeni kummeilta, koska he olivat minulle (ja veljellenikin) varsin vieraita.

Vierailija
7/10 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla neljä kummia ja jouluna jokainen muistaa omaa kummilastaan, mutta synttärit sikäli eri juttu, kun olemme kutsuneet molempien juhliin. Kaikki kummit ovat läheisiä lapsiperheitä joilla samanikäisiä lapsia kuin omamme ja kaverit ovat tietenkin yhteisiä, siksi kutsumme heidät kummankin tytön synttäreihin, samanaikaisesti kun ne muutenkin vietetään. Jokainen kummi saattaa myös ihan muuten vain ostaa joskus jotain pientä omalle kummilapselleen, tällöin en edes kuvittele, että molemmille pitäisi ostaa ja mielestäni on hyvä opettaa lapsetkin siihen, etteivät kaikki (meillä neljä lasta) saa aina samoja juttuja, vaan jokainen saa joskus jotain. Siinä tapauksessa, ettei kummeilla olisi omia lapsia (siis meidän lasten kavereita), mielestäni olisi ihan luonnollista, että tuovat synttärilahjan vain omalle kummilapselleen.

Vierailija
8/10 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siis kaksoset jo kuusivuotiaita ja siksi tämä kaverikysymys on yleensä päälimmäisenä. Ja kuten joku ylemmissä viesteissä mainitsi, kummit saattavat ostaa omalle kummilapselleen hiukan " arvokkaamman" lahjan ja sekin on mielestäni ihan ok, onhan tämä hänen oma kummilapsensa. Kun tytöt olivat pienempiä, kummit kyselivät paljon meiltä, mitä tytöille tarvitsisivat ja sovimme esim.nukenvaunujen ostosta samaan aikaan molemmille (tällöin tehtiin niin, että jokainen kummi osallistui pienellä summalla, eikä kellekkään tullut kamalaa investointia hankinnasta). Nykyään kummit kysyvät tytöiltä itseltään mitä toivovat, ostavat sitten omalleen toiveenmukaisen lahjan ja toiselle jotain pienempää. Koskaan ei ole tullut itkuja tai tappeluita siitä, että toinen olisi saanut hienompaa tms.

Vierailija
9/10 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaksosten syntymäpäivät ovat kummankin lapsen oma juhla vaikka niitä samaan aikaan vietetäänkin. Ja kummallekin lapselle kuuluisi tuoda lahja huolimatta siitä, että onko toisen kummi vai ei. Eihän kaksosten synttärit eroa yhden lapsen synttäreistä sinällänsä. Voisi kysyä menetkö ilman lahjaa yhden lapsen synttäreille? :)

Yhteinen lahjakin on ihan hyvä. Tietenkin omaa kummilasta voi muistaa isommalla lahjalla, jos haluaa. Itse en näe sitä tarpeelliseksi. Lapset ovat onnellisia, kun saavat pienenkin lahjan.

Vierailija
10/10 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön kummit tuo aina pojallekin jotain pientä syntymäpäivillä, koska synttärit samaan aikaan, jouluna kummit tuovat omille kummilapsilleen lahjat.

Pojan kummit kun ei oikein muista kummilastaan, harmittaa pojan puolesta. Vain yksi kummi muistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän