Vinkkejä väsyneelle äidille
Tilanne on tämä; vauva 5,5 kk. Heräilee yöllä 1-3 h välein, joskus harvoin 4 h > pätkiä. Mutta se ei ole niin paha kuin illat ja nukutus. Nukahtaa tissille viereen. Herää puolen tunnin päästä enkä saa nukahtamaan muuta kuin tissille tai joskus sylissä hytkyttämällä, mikä on rankkaa. Tämän jälkeen herää välillä 10 min välein ja yritän ensin saada nukahtamaan syliin nostamatta, ei onnistu ikinä. Sitten hytkyttämättä, ei onnistu ikinä. Sitten hytkytän ja se onnistuu joskus, usein saa jälleen tissiä. Kuinka siis rauhoittaa alkuyötä ja lopettaa tissinukutus ilman huutoitkua? Sanotaan, ettei saisi vielä pitää unikoulua, mutta mitä se tarkoittaa? Voinko iltasyötön jälkeen antaa vauvan miehelle nukutettavaksi ja hän hoitaisi alkuyön heräilyt. Onko se liian julmaa tai rajua?
Vinkkejä mitä vaan? Alan olla kovin väsynyt ja itse eniten huolissani siitä, että pääni sisällä hermostun iltaisin vauvaan.
Kommentit (2)
Vauva on 100 % öistä nukkunut minun kanssani ja olen hoitanut aina nukutuksen, koska miehen kanssa se päättyy huutoon ja olemme luovuttaneet. En millään haluaisi lähteä huudattamiseen, mutta ehkä se on pakko..
Kokemuksen rintaääni: jaa yötyö miehes kanssa. Ja korvikettakin voi kokeilla, se pitää vaavin nälän kauemmin loitolla. Itse olen vasta nyt saamassa lähinnä väsymyksen takia murtuneen mielenterveyteni takaisin, vaikka nuorin vauvani on jo 4-vuotias...