Miksi sanotaan, että rautaa ei saisi syödä omin päin?
Rauhan ei varastoidu elimistöön. Eikö kaikkea sellaista, mikä ei varastoidu, voi syödä?
Kommentit (4)
Rauta nimenomaan varastoituu elimistöön!
"Rauta, jota elimistö ei välittömästi tarvitse, varastoituu pernaan, luuytimeen ja maksaan. Tämä noin 2-3 kuukaudeksi riittävä rautavarasto täydentyy, jos rautaa tulee ruoassa yli päivittäisen kulutuksen."
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/rauta_estaa_anemian
Kannattaa mittauttaa ferritiini, sillä selviää tarviiko lisärautaa.
Mulla ei ole kyllä yhtään rauhaa varastossa, saiskohan sitä jostain?
Minä olen ymmärtänyt asian näin: raudanpuute voi johtua myös monesta sairaudesta ja hyvä selvittää mistä raudanpuute johtuu. Ja sen jälkeen aloittaa se raudan syöminen. Ja jos napsit sitä rautaa omin päin, hemoglobiinisi pysyy korkealla, eikä huomata sitä jos se onkin laskenut jonkin vakavamman syyn takia.
Vaikka on lähes selvää että runsaat kuukautiset on se syy. Niin tehdään verikokeet yms ja suljetaan silti muutkin vaihtoehdot pois.
Mulle ainakin aikanaan sanottiin lääkärillä että naiset, varsinkin jos on runsaat kuukautiset, voivat ihan "omin päin" vetää välillä rautakuurin. Mutta luulisin että varoa pitää kun raudan ottaminen lisäravinteena vaikuttaa joidenkin lääkkeiden imeytymiseen, ja voi myös aiheuttaa ruoansulatusvaivoja, varsinkin jos esim. käyttää tulehduskipulääkkeitä.