Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavaperheen vanhemmat antoivat lapsilleen simaa! Onko lastensuojeluilmoituksen paikka?

Vierailija
29.04.2018 |

Kyseinen sima siis sisältää alkoholia 0,5%, eikä sitä kaupassa myydä alle 18-vuotiaille.

Määrät eivät kuitenkaan olleet kovin suuria, eivätkä lapsetkaan ihan pieniä, mutta eihän alkoholin tarjoaminen lapsille ole koskaan oikein! Periaatteessa kyseessä on aina myös rikos.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki. Mikä tahansa mikä saa aikaa kähinää, kannattaa käyttää hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa.

Vierailija
4/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi tietysti pilsenriä. Siitä se on helppo sitten siirtyä suoraan metamfetamiiniin.

Vierailija
5/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

menet poliisille valittamaan asiasta ja kun tutkinta on tehty, niin yleinen syyttäjä nostaa syytteen alkohlin tarjoamisesta. tuttavaperheelle ei kannata kertoa että menet poliisin juttusille, niin eivät ennätä keksiä mitään valeita.

Vierailija
6/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi tietysti pilsenriä. Siitä se on helppo sitten siirtyä suoraan metamfetamiiniin.

sekkiläisiä pilsnereitä en kyllä lapsille antaisi. eivät ymmärtäisi hyvän päälle.

Vierailija
7/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

menet poliisille valittamaan asiasta ja kun tutkinta on tehty, niin yleinen syyttäjä nostaa syytteen alkohlin tarjoamisesta. tuttavaperheelle ei kannata kertoa että menet poliisin juttusille, niin eivät ennätä keksiä mitään valeita.

Vaikka kyseessä onkin rikos, ei tämä nyt mielestäni ihan poliisiasia kuitenkaan ole. Ei nämä vanhemmat ole mitään rikollisia luonteeltaan, vaikka tässä nyt ehkä ajattelemattomuuttaan toimivat väärin.

Lastensuojeluilmoitushan on siitä hyvä, ettei se automaattisesti johda mihinkään toimenpiteisiin. Varmaan viranomaiset ottavat yhteyttä vanhempiin ja keskustelevat heidän kanssaan, mutta eivät tee muuta, jos katsovat, ettei vanhempien toiminta ole ollut kovin vahingollista lapsia kohtaan.

Tärkeintähän tässä olisi varmistaa, että vanhemmat ymmärtävät lain ja toimivat jatkossa sitä noudattaen. Pieni, mutta vakava puhuttelu olisi siis ihan paikallaan.

Vierailija
8/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaks pitääkö miettii et jos tekin siitä ilmoituksen, ku Laos koskee sisaruksensa.

Vierailija
9/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sima ole lasten juoma? Minun lapsuudessa sitä juuri lapset joivat.

Vierailija
10/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Alle kouluikäisille ei suositeltavaa lainkaan ja kouluikäinen voi pari lasia juoda, Helsingin yliopiston päihdelääketieteen professori neuvoo." https://yle.fi/uutiset/3-8846665

Vierailija
11/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rikollista. Kaupat vaan ei myy.

Vierailija
12/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sima ole lasten juoma? Minun lapsuudessa sitä juuri lapset joivat.

Sinun lapsuudessasi oli voimassa eri lait, tavat ja asenteet kuin nykyisin. Aiemmin simaa myytiin jopa ruokakaupassa kenelle tahansa (siis myös alaikäisille!) sen sisältämästä alkoholista huolimatta. Enää vuosiin näin ei kuitenkaan ole tehty.

Ehkä joidenkin vanhempien leväperäinen suhtautuminen alkoholijuomien haitallisuuteen johtuukin näistä vanhentuneista tavoista ja asenteista. Maailma muuttuu, mutta pinttyneitä tapoja ei unohdeta.

Vierailija
13/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5-vuotias. Erään kerran saunan jälkeen ainaisen smurffulimun sijaan kinusin isältä, että saanko maistaa hänen ykkösoluestaan. Sain maistaa ruokalusikallisen. Se oli pahaa! Hyi!

Paras alkoholivalistus konsanaan: join ensimmäisen oluen yli 30-vuotiaana - enkä tänäkään päivänä pidä oluen mausta.

Vierailija
14/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokaisessa käymällä tuotetussa juomassa on hieman alkoholia. Kotikaljassa ja simassakin. Itse ainakin äidin tekemää simaa lapsena join ja ihan normaaliksi kasvoin. Mut se olikin 80-luvulla. Silloin ei tainnu ketään kiinnostaa, oliko juomassa prosentteja. Mutta kielletään toki näiltä nykyajan lapsilta kaikki tai juotetaan simat salassa, niin ei joku kukkahattutäti saa päähänsä lastensuojeluilmoitusta.

Vierailija
15/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me junnuna käytiin ostaa 2,7 lonkeroita. Sillon kaupat myi niitä ilman kysymättä. Oi ihana 90 luku.

Vierailija
16/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut omille lapsilleni kotisimaa. Voi siinäkin olla vähän alkoholia. Kaupan simaa en anna lapsille. Ei tuo mikään lasun paikka ole.

Vierailija
17/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai säkin oot lapsena simaa juonnu?

Vierailija
18/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 5-vuotias. Erään kerran saunan jälkeen ainaisen smurffulimun sijaan kinusin isältä, että saanko maistaa hänen ykkösoluestaan. Sain maistaa ruokalusikallisen. Se oli pahaa! Hyi!

Paras alkoholivalistus konsanaan: join ensimmäisen oluen yli 30-vuotiaana - enkä tänäkään päivänä pidä oluen mausta.

Minäkin sain maistaa äitini olutta ja tupakkaakin 5-vuotiaana ja olin järkyttynyt niiden makujen kamaluudesta. Minäkään en ole koskaan elämässäni tuntenut mitään vetoa alkoholia tai tupakkaakaan kohtaan ja nyt olen jo 40. Kielletyn hedelmän houkutus hävisi totaalisesti, ennen kuin sellaista pääsi syntymäänkään. Minäkään en pidä oluen mausta, enkä koe mitään kiinnostusta alkoholijuomia tai tupakkaa kohtaan.

Vierailija
19/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta etiketittömästä ja kovasta muovipullosta ne 13-vuotiaana juo 80 volttista ponnua.

Vierailija
20/21 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sallii max. 1,2% juomien myynnin alaikäisillekin mutta kauppojen omat säännöt yleensä kieltävät sen.