Jokaisella on vain yksi äiti. Eihän se pidä paikkaansa.
Kyllä monella on äitejä enemmän kuin yksi. Meilläkin on lapsella kaksi äitiä. Minä sijaisäiti ja sitten biologinen äiti ja lapselle olemme ihan oikeita äitejä kumpikin. Äitienpäivän vietämme yhdessä ja lapsi saa itse päättää kummalle antaa päikyssä tehdyt lahjat ja kortit. Joskus molemmat jommalle kummalle, joskus kortin toiselle ja lahjan toiselle. Joinakin vuosina päikyssä on tehnyt henkilökunnan neuvosta kaksi lahjaa.
Kommentit (17)
Pitäähän se paikkaansa. Olet vain ymmärtänyt tuon väärin. Kun puhutaan että kaikilla on vain yksi äiti sillä tarkoitetaan juurikin biologista äitiä.
Miksi olet ajatellut väitteen pitävän paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän se paikkaansa. Olet vain ymmärtänyt tuon väärin. Kun puhutaan että kaikilla on vain yksi äiti sillä tarkoitetaan juurikin biologista äitiä.
Sitten minusta kannattaa tarkentaa että biologisia äitejä voi olla vai yksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ajatellut väitteen pitävän paikkansa?
En olekkaan, kunhan ihmettelen moista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten minusta kannattaa tarkentaa että biologisia äitejä voi olla vai yksi.
Miksi tarkentaa asiaa joka on täysi itsestäänselvyys? On mahdotonta että lapsi syntyisi kahden eri äidin perimällä.
Ja kun lasketaan mukaan myös aiempien elämien äidit!!! AIKA MONTA ÄIPPÄÄ on ihmisellä.
Onhan tuommoinen höpinä hämmentävää adoptoidulle, sijaisperheissä asuville, kahden äidin kanssa asuville ( sateenkaariperheet). Uusperheissäkin lapset parhaimmillaan pitävät myös äitipuolta äitinään. Kun äitejä tosiaan voi olla enemmän kuin yksi.
Kielletään puhuminen ja kirjoittaminen kokonaan. Aina voi joku loukkaantua tai hämmentyä. Palataan urahtelemaan kuin luolaihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se bioäiti tuosta tykkää?
On samaa mieltä ja hyvillään siitä, että meillä menee näin hyvin.
Kyllä joo mutta vain englanti on täysin käypä ja kun matkustamme hän ikään kuin matkapahoinvoi herkästi ja on hyvin herkkä muutenkin ja ei kovin hyvä itseluottamus ärähtelee "kitisee", "vinkuu" :|
Ei äitiys ole isyyttä kummempaa vanhemmuutta. Se on vanhempi joka hoitaa vanhemman tehtäviä.
Biologisia äitejä on yksi ja biologisia isiä on yksi. Mutta äitiys voi olla monelle taholle jyvitettyä kuten isyyskin.
Minä olen ydinperheestä, ja välini vanhempiin ovat hyvät. Mutta koen, että äitinä oloa on oman äitini kanssa jakanut esim. yksi minulle tärkeä nuoruusvuosieni esimies (naispuolinen).
Ja koen, että omien lasteni kohdalla äiteinä ovat toimineet lisäkseni ainakin kaksi parasta ystävätärtäni, toisen kohdalla ehkä myös kaksi hänen parhaiden ystävättäriensä äitiä.
Tyttärilläni on oma, tärkeä ja rakas isä. Kuitenkin myös nykyinen puolisoni on monessa mielessä ollut tyttärilleni isän ominaisuudessa. Samoin ex-mieheni veli, joka on ollut tärkeä ja turvallinen, rakastava aikuinen ja isällinen tyyppi.
Kuten tästä voi ymmärtää, elän uusioperheessä/uusiosuvussa. Puolisoni lasten kanssa tulen hyvin toimeen, mutta vain yhdelle heistä edustan äitimäisiä ominaisuuksia. Olen tullut heidän elämäänsä niin myöhään, että kahdella heistä ei ole ollut äidin tarvetta enää. Mutta nuorin on kokenut omat nuoruuskriisinsä niin vahvasti minun aikanani ja osin minun kanssani, että välimme tulivat tosi läheiseksi. Tätä kautta tutustuin myös hänen äitiinsä eli mieheni eksään. Puhuimme paljon noina vaikeina vuosina.
Ja olen ollut äitinä myös ex-mieheni veljen nuorimmalle lapselle; tytölle joka oli minun tyttärieni kanssa samanikäinen ja siksi paljon meillä; nuoruusvuosinaan sitten umpisolmuili muutamasta asiasta joihin tarvitsi äitiä joka ei ole se oma äiti.
Semmoista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se bioäiti tuosta tykkää?
On samaa mieltä ja hyvillään siitä, että meillä menee näin hyvin.
Ei ole silti sinun asiasi korostaa asiaa.
Bioäiti altavastaajana joutuu tietysti olemaan samaa mieltä. 
Mä olin jo ihan varma, että tämän takana on joku mummo, täti tai kummin kaima, joka on omasta mielestään äiti myös muillekin kuin omille lapsilleen.
No kyllä lapsella on kuitenkin tavallaan vain yksi äiti, ja tuota äitiä se kaipaa erityisellä tavalla, vaikka hän olisi ollutkin vahingollinen ja aiheuttanut harmia. Eikä sitä kaipuuta voi täysin kukaan muu ikinä täyttää. Mutta selvitä lapsi siitä voi hyvien ihmissuhteiden avulla. Jopa adoptiolapset käyttävät paljon resursseja etsiäkseen sen biologisen äitinsä ja isänsä, niin suuri on se hylkäämisentunne, mikä on jäänyt heille. Ja niin suuri on kuitenkin se kaipuu omaan "perimään". Varmasti nämä lapset kuitenkin kokevat totta kai adoptioäidinkin äidikseen, mutta jotain eroa siinä silti on. Ja sijaislapsi on kuitenkin elänyt kenties varhaislapsuutta äitinsä kanssa, luonut häneen ensisijaisen kiintymyssuhteen.
Se ei tarkoita, ettetkö sinä olisi tärkeä, ja olethan sinä toki siinä mielessä äiti, että olet sijaisäiti. Mutta sinun tehtäväsi on tarjota ensisijaisesti lapselle turvalliset kiintymyssuhteet ja turvallinen kotiympäristö kunnioittaen lapsen suhteita biologisiin vanhempiin. Lapsella on aina kaipuu biologisten vanhempien luo, ja sitä suhdetta tulee varjella mielikuvien tasolla vähintään. Eikä väittää, että sijaisvanhempi ja biologinen vanhempi olisivat lapselle yhtä ja samaa. Näin ei tietenkään ole. Tämä myös tarkoittaa, ettei kukaan voi vahingoittaa lastaan niin kuin vanhempi voi, valitettavasti. Sijaisvanhemman työ on raskasta, pitää korjata niitä jälkiä ja rakastaa lasta kuin omaa - mutta hyväksyä se, että jonkinlainen erityinen kaipuu sillä lapsella on aina vanhempiaan kohtaan. Totta kai olet äitienpäivän ansainnut, jos sellainen on lapsen toive. Hienoa, että osaatte jakaa äitienpäivän biologisen äidin kanssa. Se varmasti tuntuu lapsesta hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kun olen luovuttanut munasoluja. Minä olen lasteni biologinen äiti ja ainoa oikea äiti. Lapsen synnyttänyt nainen on vain sijaiskasvattaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kun olen luovuttanut munasoluja. Minä olen lasteni biologinen äiti ja ainoa oikea äiti. Lapsen synnyttänyt nainen on vain sijaiskasvattaja?
Jos sinun luovuttamista munasoluista kehittyy lapsia, sinä äitinä olet niiden bioäiti koska sinun siemenestä on lapset syntyneet ja synnyttäjä-äiti on niiden synnyttäjä-äiti. Jos lapsi annetaan sijaisvanhempien kasvatettaviks, he on lapsen sijaisäiti ja-isä. On erilaista äitiyttä, kaikki ovat oikeita äitejä vaikka sinä olet ensimmäinen. Kaikkia voi sanoa äidiksi.
Oletko avohoidossa?