Saako hautajaisissa olla kivaa?
Voiko oikeesti nauraa vatsa kippurassa ja bilettää musan tahdissa.
Kommentit (8)
Sehän riippuu ihan hautajaisten luonteesta. Oon kokenut tämän perinteisemmän mallin, elikäs kaikkilla niin paha mieli ja suuri ikävä, ettei kenellekään olisi tullut edes mieleen laulu ja nauraminen. Olen myös ollut astetta hillitymmissä hautajaisissa, joissa vainaja saateltiin matkaan jo hivenen helpottuneissa tunnelmissa, ja kahvitellessa muisteltiin hänen elämäänsä ihan positiivisissa tunnelmissa.
Niin, ja onhan tuo ihan jo kulttuurisidonnainenkin juttu. Joissain kulttuureissahan kuolema ei ole loppu, vaan uuden loisteliaan matkan alku, ja sitä juhlistetaan tanssimalla, laulamalla ja jopa alkoholin merkeissä.
Meillä on ollut kahdet kivat mummon hautajaiset. Ensin on pidetty puhe, selkeästi selitetään mitä kuolema on ja sitten keskustellaan. Lasten kanssa lauletaan ja soitetaan heille tuttuja lauluja. Siis mitä päiväkodissa laulavat. Syödään herkkuja. Toinen mummo oli itse kertonut mitä hänen muistotilaisuudessaan syödään.
Valokuvien katselu, yms. Ei ole kukaan valittanut. Tänään just yksi 4-vuotias kertoi minulle(mummilleen) mitä kuolemassa tapahtuu, ymmärsi hyvin, ei ollut ahdistunut.
En ole ollut hauskoissa hautajaisissa, mutta yhdelle läheiselle pidettiin epävirallinen muistotilaisuus ennen hautajaisia(kaikki eivät päässeet paikalle varsinaisiin hautajaisiin), ja siellä oli kivaa.Katsottiin netistä vainajan tekemiä musiikkivideopätkiä yms.
Eli mielestäni voi surra monella tavalla, vaikka sitten bilettäen.
Saa olla. Jos vainaja on vielä ollut vanha ja ehkä sairaskin, loppua on odoteltu ja se on oikeastaan helpotus, ei kuolema ole paha juttu. Kaikilla se on meillä edessä. Ikävä toki varmasti on mutta toisaalta ehkä hautajaiset on se tilaisuus missä vainajan ystävät, naapurit, tuttavat ja sukulaiset tapaavat monet ensimmäistä ja viimeistä kertaa toisensa. Muistelut on aina kivoja ja saa nauraa. Saa myös itkeä.
Isäni aikanaan sanoi että hänen hautajaisissaan musiikki soimaan, konjakkia kaikille riittävästi ja pitäkään hauskaa.
Ne, jotka surevat vainajan kuolemaa, luultavasti tarvitsevat tuon hautajaistilaisuuden vakavana, jotta saavat läpikäytyä sen ilmentämää siirtymäriittiä. Kyllä rakkaan kuolema aiheuttaa surun tunteita. Ei sitä pysty iloitsemalla peittämään.
"Satakuntalaiset häät ovat yhtä hauskat kuin karjalaiset hautajaiset", sanoo vanha sananlasku. Ei ole täysin perätön sanonta, olen ollut molemmissa useita kertoja.
Ukkini muistotilaisuudessa jotkut pitivät puheensa vitsikkäästi. Kyllähän se kohotti tunnelmaa, mutta nuokin pitää osata tehdä oikealla tavalla, huonot "vitsikkäät" puheet latistavat tunnelmaa.
Toki voi. Toisaalta hautajaiset ovat hyvästijättötilaisuus, hetki hiljentyä muistojen kanssa. jos ne muistot ovat hassunhauskoja, niin naura ihmeessä, mutta aika monella on kuitenkin ikävä.