Sadistikätilön uhri kommentoi
En päässyt kommentoimaan "sadistikätilön raiskattavana" aloitustani, syynä vauva ja muut lapset, valvominen, toipuminen, kotihommat. Viimeyönä luin kaikki kommentit. Synnytys on vauvamatkalla oppaankin mukaan seksuaalinen. Jos kokemus on hirveä, sen kokee kuin raiskauksena. Siitä otsikko.
En ole trolli.Minulla on nyt kaksi kauheaa ja kaksi ihanaa synnytyskokemusta, Vaikka esikoisen synnytys oli hirveä, jouduin ponnistamaan 45 min ilman puudutusta, sain 4 repeämää ym hirveyttä,sisäisesti en ollut näin hajalla kun tämän viimeisen jälkeen.Kätilöt olivat kannustavia ja rohkaisevia esikoisen synnytyksessä. Tämä oli kätilöopistolla.Mutta nyt henkinen kipu yhdistettynä fyysiseen oli aivan hirveä.Ja koko henkinen kipu oli siis tarpeetonta. Jos olisin saanut rohkaisua, tukea, vastauksia, ja sen epiduraalin.. Papereissani lukee syöksysynnytys, ja se on kivuliaampi kuin normisynnytys.
Kaksi keskimmäistä synnytystä olivat ihania(toiselle menin synnytyspelkokätilön kautta), sain molemmissa kaksi annosta epiduraalia ja viimeistä edellinen synnytys oli täysin kivuton epiduraalin saamisen jälkeen. Hymyilin ja tunsin itseni kuningattareksi kun ponnistin 5min ja lapsi syntyi. En osannut pelätä tätä viimeistä synnytystä.Nämä muut synnytykset oli naistenklinikalla. Kaikki lapset oli terveitä, esikoisella vettä keuhkoissa.
Lähtökohta oli hirveän hyvä. Terve äiti menee synnyttämään tervettä lasta, joka on laskeutunut, kiinnittynyt, ja on neljäs synnytys kyseessä. Miksi äidin pitää kokea synnytyksen aikana että hänet murskataan henkisesti ja fyysisesti? Suomessa vuonna 2018 kun kaikki kivunlievitykset on olemassa? Ja olin 5 cm auki tullessani, olisin vielä voinut saada epiduraalin. Ketä tai mitä tuo kärsimys palveli?
Miksi kirjoitin tästä? Näistä kauhusynnytyksistä pitäisi nostaa meteli. Pitäisi olla itsestäänselvää että kun menee synnyttämään, ei ole sattumankauppaa onko kokemus kauhuelokuvasta vai onnellinen. Kukaan ei saisi pantata kivunlievitystä jos sitä on tarjolla!Ja naiset: miksi me alistumme tähän? Joku muutos on välttämätön tai kuolemme pian sukupuuttoon syntyvyyden romahtaessa.
Kommentit (3)
miten niin kätilöiden ammattikuntaa leimaava? kerroinhan että minulla on ollut kaksi todella hyvää synnytystä ja kaksi tosi huonoa. pointti on se ettei näin huonoja kuin minun saisi olla. joku tae siitä ettei kivunlievitystä pantata ja että kätilö pitää synnyttäjän ajan tasalla, kuuntelee, kunnioittaa ja perustelee esim.jos ei anna vettä kuten minulle kävi.Ettei kenenkään tarvitse pelätä että kätilö lisää tuskaasi käytöksellään.
-ap
Vaikka ymmärränkin, että sinulle on tärkeää purkaa tuntojasi ja myös, että on oikeutettua vaatia, että sinua kohdellaan kaikin puolin oikein, koen silti kirjoituksesi ammattikuntaa (kätilöt) leimaavana ja sillä tavoin vähän vastuuttomana, vaikka se tunnekuohussa onkin kirjoitettu. Olen pahoillani.
(Olen toki pahoillani siitäkin, että kokemuksesi oli niin hirveä.)