Pelottava laite tuo magneettikuvauslaite
Kommentit (16)
^ Niin, haulit kimpoilevat elimistöstä nahan läpi
Ei magneettikuvauksessa ole mitään pelottavaa. Kuvaus on kivuton ja esim. röntgen-kuvaukseen verrattuna vaaraton. Hetken epämukavuuden kestää, kun tietää, että tutkimus antaa suuren määrän tarkkaa tietoa terveydestä. Magneettikuvantamisen kehittäjät palkittiin aikoinaan Nobelilla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Niin pelottava, että nukahdin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Niin pelottava, että nukahdin sinne.
Niin minäkin.
Kaikkialla valkoista. Kuvittelin olevani matkalla taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla valkoista. Kuvittelin olevani matkalla taivaaseen.
Ja sitten harmitti kun pitikin vielä herätä.
Päinvastoin, ei tarvitse pelätä ollenkaan. Kunpa sitä laitetta käytettäisiin enemmän ja useammin sairauksien toteamiseen/ poissulkemiseen. Paljon tehokkaampi ja vaarattomampi kuin ultrat ja röntgenit. Silmät vaan kiinni ja kuulokkeet korville ja relax vaan. Olen kiitollinen jokaisesta magneettitutkimuksesta, johon olen päässyt, niihin ei niin vain, ainakaan julkisella puolella helposti lähetetäkään.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, ei tarvitse pelätä ollenkaan. Kunpa sitä laitetta käytettäisiin enemmän ja useammin sairauksien toteamiseen/ poissulkemiseen. Paljon tehokkaampi ja vaarattomampi kuin ultrat ja röntgenit. Silmät vaan kiinni ja kuulokkeet korville ja relax vaan. Olen kiitollinen jokaisesta magneettitutkimuksesta, johon olen päässyt, niihin ei niin vain, ainakaan julkisella puolella helposti lähetetäkään.
Sääli vaan kun luiden tutkimiseen röntgen on parempi. Magneettikuvaus perustuu kudoksen vedenmääräöb ja luut liian kuivia tarkkaan kuvaamiseen.
Ottaa päähän, etten voi enää käydä magneetissa vaikka sairauteni sitä vaatisi, reisiluu katkesi ja se rakenneltiin uusiksi titaanilevyilla ja magneetti on tämän takia tietty kielletty.
Ahtaanpaikan kammoiselle se on paha laite. Itse menin paniikkiin kesken kuvauksen. Onneksi oli ammattitaitoinen ihminen, minut otettiin sieltä pois kesken ja tutkittiin vaihtoehtoisella tavalla. Ei todellakaan naurettu tai pakotettu olemaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ahtaanpaikan kammoiselle se on paha laite. Itse menin paniikkiin kesken kuvauksen. Onneksi oli ammattitaitoinen ihminen, minut otettiin sieltä pois kesken ja tutkittiin vaihtoehtoisella tavalla. Ei todellakaan naurettu tai pakotettu olemaan siellä.
Oliko sulla silmät kiinni?
Minäkin nukahdin, vaikka kone rämisi.
Ei jalan titaanilevyt ole mikään este magneetille. Titaani ei ole magnetoituva aine. Juuri niiden levyjen ympärille voi tulla kuvissa mustaa vääristymää mutta se ei vaikuta esim. vatsan, selän tai pään alueelle mitenkään. Luussa kiinni olevat ruuvit, levyt ym. eivät liiku vaikka olisivatkin rautaa. Kaikki 80-luvun jälkeen laitetut metalliset levyt, ruuvit, proteesit ym. käyvät magneettiin. Ja vanhemmatkin, jos ovat kiinni luussa eivätkä pääse irtoamaan. Irtonaiset metallisirut (esim. sodan käyneillä sirpaleet tai luodit tai silmiin rälläköidessä lentäneet metallisrut) tai vanhat aneurysmaklipsit ovat este. Samoin jotkut elektroniset laitteet ja implantit (sisäkorvaimplantit, tahdistimet, spinaalistimulaattorit) mutta uudemmissa laiteissa magneettiyhteensopivuus on huomioitu eivätkä nekään ole aina absoluuttinen este.
T. radiologi
Se laitehan itsessään on ihan rentouttava, varsinkin jos sellainen pääpuolelta avoin. Kuvausaine, siis tehosteaine taas voi olla epämiellyttävä kokemus.
Mikä siinä pelottaa? Pitää vaan olla koko elämä syömättä rautakappaleita. Viimeistään tuossa koneessa selviää tuliko joskus lapsena syötyä hauleja.