Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on auttajan vastuu kun tietokoneen kanssa tapahtuu vahinko?

Vierailija
16.04.2018 |

Opetin yhdelle kaverille mikä on rsync ja miten sitä käytetään. Aikansa hän vaikutti tyytyväiseltä kun pystyi tekemään varmuuskopiot muistitikulle helpommin. Äsken sain sitten puhelun jossa kaveri on suorastaan pirun suivautunut. Mitä sain selville niin hän on yrittänyt rsyncata muistitikun sisällön kotihakemistoon --delete-vipua käyttämällä kun todellisuudessa hänen piti tehdä se omassa hakemistossa. Siinä kävi niin että rsync poisti aivan KAIKEN kotihakemistosta ja kopioi tilalle kaiken tikulta.
Ymmärrän varsin hyvin että tyyppiä v.....aa mutta hän teki itse muutamankin virheen enkä minä ole ollut silloin paikalla. Mikä on siis neuvojan, eli minun vastuu tässä tapauksessa? Pitääkö tässä rajoittaa muiden neuvomista sen takia että ne voi saada hyvinkin helposti vahinkoa aikaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Miten hän sinua syyttää? Vai tunnetko vain itse syyllisyyttä? Itse voisin soittaa vihaisena, mutta vihaisena itselleni

Vierailija
2/7 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kerroit kaverillesi että hänen on syytä lukea huolellisesti rsyncin man-paget ennen kuin alkaa säätää mitään omatoimisesti. Tai ehkä hänen olisi parempi vaihtaa Windowsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kerroit kaverillesi että hänen on syytä lukea huolellisesti rsyncin man-paget ennen kuin alkaa säätää mitään omatoimisesti. Tai ehkä hänen olisi parempi vaihtaa Windowsiin.

Ei olisi auttanut tässä tapauksessa, sillä hän on muokannut komentohistoriasta jotain vanhaa käskyä.

Vierailija
4/7 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vastuuta missään tapauksessa. Jos joku on niin mulgero, että tietonsa tuhottuaan alkaisi vielä syyttelemään minua, niin olisi neuvomiset sen tyypin osalta neuvottu pysyvästi.

PS

Käyttäjän itse tekemistä mokista ei vastata edes yrityspuolella vaan korjaamisesta laitetaan sen sijaan lasku.

Vierailija
5/7 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin moraalinen vastuu lankeaa sinulle. Komentojen kuten rsync, dd, rm etc... neuvominen aloittelijoille on kuin antaisi lapselle ladatun aseen. Edellä mainittuja käskyjä saa käyttää vain gurutason unixvelho, ehkä jopa ei hänkään.

Vierailija
6/7 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista ja anteeksi.

Kuten kommentti 4, ajattelen itse.

Vierailija
7/7 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up