Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vainaja ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
15.04.2018 |

Millaisissa kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa olette olleet?
Miten eroavat kirkkoon kuuluvan hautajaisista.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, oleppas nyt.

Vierailija
2/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vähemmän pappeja ja siunauksia. Lopuksi raato heitetään monttuun ja multaa päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat siunattiin siunauskappelissa, kuuluivat eri uskontokuntaan, tilaisuus oli kaunis. Tuttava joka ei kuulunut kirkkoon siunattiin kirkossa normi menoin .

Vierailija
4/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ateistisissa hautajaisissa. Tilaisuus oli tunnuksettomassa kappelissa, puhuja oli Vapaa-ajattelijoista. Väkeä oli pitkälti toista sataa, oli kauniita lauluja ja kukkia. Oikein kaunis tilaisuus. 

Vierailija
5/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksissa hautajaisissa, toinen vainaja ei kuulunut kirkkoon ja toinen kuului.

Aikalailla samanlaisia ne oli, kummassakin oli pappi puhumassa. Toisessa vaan ei puhuttu mistään uskonnollisista asioista tai jumalasta, vaan vainajan elämästä ja muisteltiin häntä. Toisessa sitten pappi puhui taivaasta, ikuisesta elämästä, jumalasta ja laulettiin virsiä.

Vierailija
6/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ateistisissa hautajaisissa. Tilaisuus oli tunnuksettomassa kappelissa, puhuja oli Vapaa-ajattelijoista. Väkeä oli pitkälti toista sataa, oli kauniita lauluja ja kukkia. Oikein kaunis tilaisuus. 

Tällainen tuntuisi sopivalta tilaisuudelta tuttavani hautajaisiin. Puhujana varmasti voisi toimia vapaa-ajattelijan sijaan läheisiä.

Vierailija
7/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäljelle jääneiden tulisi kunnioittaa vainajaa ja pitää kirkkoon kuulumattomat hautajaiset. Usein näin ei kuitenkaan toimita vaan vedetään perinteisemmällä linjalla. Itse en missään tapauksessa halua perinteisiä kirkon kanssa yhteistyössä pisettäviä hautajaisia.

Vierailija
8/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saattoväki haluaa ja jos vainaja ei ole elinaikanaan sitä vastustanut, niin normaalisti siunaus papin toimittamana.

Vierailija
9/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi haudattiin, että arkku laskettiin hautaan ja kukat päälle ja luettiin ne kukkavihkojen värssyt. Ei siis pappia, vaan suntio vain ohjaamassa. Ei virsiä. Kakkukahvit sitten tätini luona.

Vierailija
10/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunaustilaisuuden voi jättää väliin kokonaan ja siirtyä  suoraan kahvitteluun. Kalmo suoraan polttoon ja uurnaan  kun on jäähtynyt. Ei siunaus/muistotilaisuus ole mikään lakisääteinen juttu. Molemmat voi skipata varsinkin jos vainaja on eläessään niin toivonut.

Vierailija
11/11 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaksissa hautajaisissa, toinen vainaja ei kuulunut kirkkoon ja toinen kuului.

Aikalailla samanlaisia ne oli, kummassakin oli pappi puhumassa. Toisessa vaan ei puhuttu mistään uskonnollisista asioista tai jumalasta, vaan vainajan elämästä ja muisteltiin häntä. Toisessa sitten pappi puhui taivaasta, ikuisesta elämästä, jumalasta ja laulettiin virsiä.

Toisessa siis kunnioitettiin vainajaa, ja toisessa uskontoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä