Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten auttaa väkivaltaisen ja henkisesti sairaan puolison kanssa asuvaa ystävää?

Vierailija
14.04.2018 |

Ystäväni kärsii henkisestä ja fyysisestä väkivallasta kotonaan. Hän on vakavasti monisairas ihminen, jonka pitäisi saada olla rauhassa kotonaan. Hänen puolisonsa vuoroin uhkailee ja vuoroin maanittelee. He ovat olleet naimisissa lähes 20 vuotta, mutta viimeiset 10 vuotta ovat olleet yhtä kärsimystä. Hän on uhannut mm. tulla ystäväni perään ja tappaa hänet ja kaikki mahdolliset auttajat. Ystäväni puolisolla on väkivaltataustaa ja mielenterveysongelmia. Ystäväni todella pelkää häntä. Puoliso on vienyt ystäväni rahat. Hän on lyönyt ystävääni useamman kerran.

Tietääkö kukaan, mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Ystäväni on yrittänyt lähteä kotoaan useamman kerran. Hän on ollut turvakodissakin. Silloin hänen puolisonsa vaani minua kotini lähistöllä ja yritti pakottaa kertomaan, missä ystäväni on. Ystäväni puoliso on sanonut suoraan, että kukaan ei mahda mitään, jos hän haluaa tappaa ystäväni. Voiko esimerkiksi poliisi auttaa tässä tilanteessa? Onko mahdollista saada lähestymiskielto tai ystäväni puoliso vankilaan? Olen hänen puolestaan aivan epätoivoinen :'(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään ellei  ystävälläsi ole todellista halua irtautua suhteesta. Valitan.

Vierailija
2/8 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti pois tuollaisen luota. Jotkut vaan uhoaa, mutta hengenvaara voi olla ihan todellinen. Tuolta turvakodin kautta voi varmaankin päästä vuokra-asuntoon suoraan, jos on vapaana. Täytyy vaan perustella hyvin ja olla vaikka ystävä/naapuri todistamassa kertomus todeksi jne. Sitä kautta lähestymiskieltokin jotenkin varmaan saadaan päälle.

(Mä jouduin kans turvakotiin menemään ja sain kämpän lapseni kanssa. Tästä on jo aikaa, mutta ei kai ketään heitteille jätetä...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti pois tuollaisen luota. Jotkut vaan uhoaa, mutta hengenvaara voi olla ihan todellinen. Tuolta turvakodin kautta voi varmaankin päästä vuokra-asuntoon suoraan, jos on vapaana. Täytyy vaan perustella hyvin ja olla vaikka ystävä/naapuri todistamassa kertomus todeksi jne. Sitä kautta lähestymiskieltokin jotenkin varmaan saadaan päälle.

(Mä jouduin kans turvakotiin menemään ja sain kämpän lapseni kanssa. Tästä on jo aikaa, mutta ei kai ketään heitteille jätetä...)

Auttaako lähestymiskielto, jos henkilö on päästään vialla? Pakkohoitoon tuollaiset hakkaajat.

Vierailija
4/8 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvihaa!

Vierailija
5/8 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesvihaa!

Sukupuolta ei ole mainittu.

Vierailija
6/8 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä rikosilmoituksen väkivaltaisesta puolisosta aina, kun hän pahoinpitelee sairasta puolisoaan. 

Myös sinun asuntosi lähellä tapahtunut vaaniminen ja uhkailu olisi pitänyt ilmoittaa poliisille. Otapa selvää poliisista,  voiko rikosilmoituksen tehdä vielä jälkeenpäin.

Voit myös auttaa ystävääsi hankkimaan itselleen asunnon. Ystäväsi yhteystiedot voi määrätä salaisiksi (luovutuskielto) maistraatissa. 

Ennen kaikkea olisi tärkeää, että ystäväsi tekisi itse rikosilmoituksen väkivaltaisesta puolisostaan samoin varkauksista tai ryöstöistä. Jos puolisolla on rikostaustaa jo ennestään, poliisilla ei ole syytä epäillä ystäväsi kertomusta puolisostaan. 

Vierailija
7/8 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö ystäväsi säännöllisesti lääkärin vastaanotolla kontrolleissa?

Siellä voisi ottaa puheeksi, jos pääsisit ystäväsi mukaan. Jos et pääse, voit soittaa kyseiselle poliklinikalle. Vaikka he eivät sinulle ystäväsi tietoja annakaan, saattavat he silti tehdä asialle jotain.

Sairaalassakin on sosiaalityöntekijät ynnä muut, jotka voisivat auttaa alkuun. Ystäväsihän varmaan tarvitsisi avustajan, jos asuisi yksin.

Lähestymiskielto ei välttämättä auta mitään, kun ei sitä ehditä valvomaan :-/

Vierailija
8/8 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/tietoa_parisu…

Ja sit toi pelko kyllä vasn pahentaa tilannetta, mä en ainakaan pysty kunnioittaa heikkoa ihmistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi