Yksinhuoltajan tuet ja jaksaminen
Heippa!
Olen lukiosta valmistunut välivuoden ulkomailla ollut nuori nainen. Odotan tällä hetkellä ensimmäistä lastani :) Raskaus on vasta alussa mutta haluaisin lapsen pitää. Vauvan isä asuu ulkomailla eikä halua olla tekemisissä.
Suurin huoli minulla on rahasta sekä omasta jaksamisesta. Kysyisinkin muiden yh vanhempien tuloista/tuista. Haluaisin olla lapsen kanssa kotona vähintään 1.5 vuotta. Mutta pärjäämmekö rahallisesti kahdestaan kotona vaikka n. 2 vuotta? Sen jälkeen menisin opiskelemaan n. 3.5 vuodeksi vielä.. Tulevia menoja olen laskeskellut niin , että
- rivitalokaksio vuokra n. 600 e kk
- sähkö
- vesi
- netti 20 e kk
- omat lääkekulut n. 45 e kk +satunnaiset poliklinikkakäynnit n. 40 e.
- ruoka n. 300 e (?) kk
- hygieniatuotteet
- vaatteet/kengät
Mitenköhän paljon ja mitä tukia saisin?
Olen paljon googlaillut, mutta kertokaa jos tiedätte asiasta enemmän! Saadaanko tarpeeksi että pystyn olemaan lapsen kanssa kotona? Tuntuu kyllä pahalta ja vieraalta elää tukien varassa, mutta en niin pientä lasta päiväkotiinkaan halua viedä :(
Myös huolettaa opiskelu. Ottaisin varmaan opintolainaa ja eläisimme sillä? Lapsi olisi vielä varmaan n. 6 vuotias kun valmistuisin ja toivottavasti saisin nopeasti töitä.
Oma jaksaminen myös tottakai huolestuttaa. Apua saan jonkin verran varmaan vanhemmilta ja varmaan muutamalta muulta. Meillä ei kuitenkaan ole todella isoa tukiverkostoa. Toisiin äiteihin haluaisin tutustua ja sitä kautta laajentaa verkkoa!
Lapsen vaatteet ja tarvikkeet ostaisin kaikki melkeinpä käytettynä halvan hinnan ja ekologisuuden takia, mutta kyllä niistäkin varmasti tulee iso summa.
Jos olet itse yh niin mitä tukia saat ja kuinka paljon? Vastauksista jo etukäteen iso kiitos!! :)