Ovatko seuraavat vaalimme USA-tyylinen pahanvälttelyjuttu?
USA:ssa demokratia ei toimi, siellä ei voi äänestää sitä mistä pitää, vaan täytyy äänestää sitä vastaan mitä inhoaa. Jos inhoat Clintonia, sinun täytyy äänestää Trumpia vaikka et hänestä pitäisi. Jos inhoat Trumpia, sinun täytyy äänestää Clintonia vaikka et hänestä pitäisi. Tuo on tosi kurjaa demokratiaa. Et voi tavoitella hyvää vaan voit vain vältellä pahaa.
Mites Suomen seuraavat eduskuntavaalit? Monet inhoavat nykyhallituksen menoa. Mutta jos Kokoomus voittaa vaalit niin sama meno jatkuu. Ainoa joka voi voittaa Kokoomuksen on SDP. Vain jos SDP voittaa vaalit niin nykymeno ei jatku, koska siis, Vihreät ja Persut ym eivät ole lähelläkään vaalivoittoa. Harva rakastaa SDP:tä. Kyllä moni pitää paljon enemmän Vihreistä ja Persuista ja Vasemmistoliitosta ja Kristillisistä ja tiesmistä. Mutta jos tahdot pysäyttää Kokoomuksen tyrannian niin et voi äänestää sitä mistä pidät. Sinun täytyy vain äänestää Kokoomusta vastaan eli SDP:tä. Tosi kurjaa, mutta välttämätöntä.
...
Onko näin? Miten demokratiamme on päätynyt näin kurjaan tilaan? Mitä aiot tehdä? Voiko Persujen kannattaja koskaan taipua äänestämään SDP:tä? Entä Vihreiden kannattaja? Toki tahtoisimme PersuVihreän Tulevaisuuden, mutta ehkä joudumme nyt lykkäämään sitä. Itse en tiedä mitä teen. Aina ennen olen äänestänyt sitä mistä olen pitänyt. Nyt ensimmäistä kertaa harkitsen tälläistä pahaa-vastaan-äänestämistä. Nyt on ensimmäistä kertaa pakko?
Kommentit (4)
Voitais mennä kaksipuoluejärjestelmään Suomessakin.
En usko, että monipuoluejärjestelmässä tällainen taktikoiva äänestäminen yleistyy. Eihän meillä yhdenkään puolueen asema ole niin vahva, että kaikkien sen vastustajien olisi koottava voimansa sitä vastaan. Mitä mahdat tarkoittaa Kokoomuksen tyrannialla, kun puolue oli viime ek-vaaleissa kolmantena ja jakaa nyt gallupeissa kärkisijaa SDP:n kanssa? Ei sillä vielä paljon tyrannisoida.
Ääänestäisköhän yksikään persujen kannattaja koskaan demareita? Vissiin ne äänestäis mieluummin kokoomusta.