Mistä apua masennukseen?
Olen nyt huomannut, että minulla on pidemmän aikaa ollut masennusoireita. Töistä suoriutuminen on raskasta, vapaa-ajan haluan vain maata sängyssä, mikään ei piristä, inhoan itseäni ja juuri eilen havahduin siihen, että puhuin itselleni, kuinka minun olisi paras kuolla jne.
Minulla on ystäviä ja perhesuhteetkin läheiset, mutta en jaksa heitäkään oikein tavata. Esitän, että minulla on kiireitä, vaikka oikeasti makaan vapaapäivinäni vain sängyssä enkä saa mitään aikaiseksi. En jaksa siivota tai pestä pyykkiä ja syön valmisruokia.
Töissä esitän olevani todella tehokas ja tunnollinen (hoidan kyllä työni hyvin), mutta kun tulen töistä haluan vain suoraan sänkyyn makaamaan ja potemaan itseinhoa. Jos teen jotain ns. noloa vaikka töissä, niin pääkopassani velloo useita päiviä ajatus, että tuon ansiosta minun pitäisi kuolla, että olen niin nolo ja kamala ja mitähän kaikki ihmiset minusta ajattelee.
Mistä pitäisi hakea apua? Ja miten?
Kommentit (16)
En edes tietenkään ole varma onko tämä masennusta, mutta en kyllä ihan täysillä käy. Tämä kaikki on alkanut ihan pikkuhiljaa 2 vuoden takaisen eron jälkeen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksesta voi kokeilla, mutta harva sieltä apua onnistuu saamaan. Yksityinen on paras, mutta se maksaa tietysti
Soitanko vaan tk:n ajanvaraukseen, että minulla on tällaisia oireita, että pääsenkö lääkärin vastaanotolle?
Kannattaa marssia terveyskeskukseen. Sieltä saat pätkissä saikkua. Pystytkö nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa marssia terveyskeskukseen. Sieltä saat pätkissä saikkua. Pystytkö nukkumaan?
Kyllä pystyn nukkumaan, jopa liiankin hyvin. Vapaapäivinä en oikeastaan muuta teekään, kuin makaan vain sängyssä ja otan pieniä torkahteluja. Toisaalta en sairauslomaa haluaisi, koska jäisin sitten vaan kotiin makaamaan, kun mikään muu ei oikein tahdo kiinnostaa :( ap
Vaikea ja keskivaikea masennus lähtee nopeasti ja helposti kun noudattaa seuraavia ohjeita. Huom! Ohjetta on noudatettava pilkun tarkasti, muuten on turha valittaa jos ei onnistu.
Eli 1: Osta Bruno appelsiini lähimmästä kaupastasi. 2:kuori se ja paloittele. 3: Leikkaa yhdestä palasta pikkurillin pään kokoinen pala. 4: puolita se vielä puoliksi. 5:aseta molemmat puolikkaat alaluomiesi ja silmämuniesi väliin. 5: pidä siinä 48 sekuntia
6: Poista palat ja ja huuhtele silmiäsi runsaalla vedellä. 7: odota 8 tuntia ja katso! Ihme on tapahtunut!
Pitää sada elämään jotain uutta, joka saa näkemään maailman aivan uudenlaisesta näkökulmasta. Esimerkiksi sukupuolen vaihdoksella on hyvä lähteä liikkeelle tai tilaat vaikka joulupukin käymään kerran viikossa.
Vertaistuesta, ystäviltä, lääkäristä ja lääkkeistä.
Terveyskeskukseen tai työterveyslääkärille. Vaikka olet sitä mieltä ettet halua sairaslomaa, se voisi silti olla hyvä ratkaisu. Itseään ei kannata ajaa loppuun silloin toipuminen kestää paljon pidempään. (Kokemusta on, olen edelleen työkyvytön liki vuoden takaisen burn outin jäljiltä.) Muut asiat alkavat kiinnostaa kun ensin antaa itselleen aikaa levätä.
Tee netissä masennustesti, niin tiedät oletko masentunut ja kuinka vaikeasti. Haluaisiko terapiaa, lääkkeitä vai molempia? Olet työssäkäyvä, kuinka teidän työterveyshuolto on järjestetty? Voisit mennä työterveyslääkärille, terveyskeskukseen tai yksityiselle lääkäriasemalle, jos kaipaat lääkehoitoa. Lääkäri voi myös antaa lähetteen terapiaan. Tai voit varata suoraan ajan psykologille tai teraupeutille, jos kaipaat keskusteluapua. Saatavilla on myös nettiterapiaa, joka on havaittu tehokkaksi.
Katso esim. https://vastaamo.fi/ tai etsi netistä terapeutteja asuinalueeltasi. Käytätkö säännöllisesti jotain lääkkeitä, esim. hormonaalista ehkäisyä? Tarkista syömiesi lääkkeiden haittavaikutukset lääkeinfosta, ettei masennuksen aiheuttaja ole mikään lääke. Puhu lääkkeen määrännen lääkärin kanssa, voiko lääkettä vaihtaa toiseen. Tärkeintä on, että haet apua ennen kuin tilanne pahenee.. Pyydä vaikka perheenjäsentäsi tai ystävääsi viemään sinut lääkäriin, jos tarvitset henkistä tukea. Älä turhaan kärsi, tilasi on hoidettavissa.
Ap, kyllähän tuo ihan selvästi vaikuttaa masennukselta. Kannattaa tosiaan tehdä nettitesti, se antaa osviittaa - ei sinänsä ole mikään diagnoosityökalu.
Täällä testi ja asiaan liittyviä omahoito-ohjeita.
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Mutta samalla kun voit tietysti yrittää vaikuttaa itse omaan mielialaasi noilla omahoito-ohjeilla, pliis varaa aika terveyskeskukseen omalääkärille, ja pyydä häneltä lähete psykiatriseen arvioon.
Kyllä sinne ajan saa. Se sitten tietysti on vähän toinen asia, saako arvion jälkeen terapiaa, mutta arvioon ainakin pääset.
Toki jos haluat, voit hakeutua yksityisellekin - mutta se on kallista. Kelalta voi hakea tuettua terapiaa sen jälkeen, kun yksityinen psykiatri/psykoterapeutti on arvioinut sinut (tarvitset diagnoosin ja kuntoutussuunnitelman hakiessasi Kelan tukea), mutta alussa siis joudut investoimaan itse. Kela vaatii vähintään kolme kuukatta kestäneen hoitosuhteen, jonka aikana olet käynyt vähintään kahdessa tapaamisessa psykiatrin kanssa ja kerran psykoterapeutilla.
Kela korvaa osan käynneistä, yleensä potilaalle jää kolmisen kymppiä itse maksettavaksi.
Koska olet työelämässä, kuntoutuspsykoterapiaan sinulla voisi olla hyväkin tsaanssi - on toiveita pitää siis sinut työkykyisenä.
http://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia
On hienoa, että huomaat itse vointisi heikentyneen. Nyt kun vielä jaksaisit hakea apua - toipuminen ei ala itsestään, se vaatii yleensä ulkopuolista apua.
Kokeile vahvistaa sosiaalista puolta, ole mieluiten avoin lähipiirillesi. Vaikka lyhyitä tapaamisia ja yritä olla niissä läsnä.
Kerroit eron laukaisseen masennusoireet, oletko pystynyt suremaan menetystä ja käymään eron riittävästi läpi? Menetys voi laukaista monilla masennusta.
Tsemppiä, kannattaa hakea apua, suurimmalla osalla se auttaa ja masennus paranee kokonaan!
Painut helvettiin saaman stalkkeri. Siinä ensimmäinen ohje.
Miten olisi joku uusi harrastus mistä innostut ja mikä antaa virtaa eämämääsi, henkistä tai fyysistä.
Toki jos jaksat vielä olla työssä, ja se tuntuu antavan enemmän kuin ottaa, suosittelen jatkamaan. Ehkä työterveyden kanssa voisi järkätä työterveysneuvottelun tms? Jotta pomon kanssa voitaisiin miettiä, kuinka sinun työssä jaksamistasi voitaisiin edistää.
Itse uuvuin totaalisesti, ja olen työkyvytön nyt jo vuoden verran. Takana rankat hoidot, ja nyt vasta n. 2kk ajan olen kyennyt ja kiinnostunut taas nousemaan sängystä. Pyrin palaamaan työhön, edes osittain. Itselläni siis tuo työssä jatkaminen ei ollut vaihtoehto, sänkyyn jääminen oli ainoa. En olisi kyennyt muuhun. Vaikka unta en saa edelleenkään.
Työterveyttä suosittelen. Resurssit ehkä hiukkasen paremmat kuin terkkulassa. Jos jatkuu, psykoterapiaan hakeutumista suosittelen. Oma-apukirjallisuus (esim. Irti masennuksesta) tai netissä esim. Mielenterveystalo tai Headstead voi auttaa. Tsemppiä!
Terveyskeskuksesta voi kokeilla, mutta harva sieltä apua onnistuu saamaan. Yksityinen on paras, mutta se maksaa tietysti