Nuori laiminlyö koulun, vanhempien syytä?
14-vuotias on tämän vuoden puolella alkanut laiminlyömään koulunkäynnin. Käy koulussa, tekee läksyt jotenkuten, mutta usein on joku läksy jäänyt tekemättä tai vihko/moniste jäänyt kotiin (wilmamerkintöjä tulee).
Kokeisiin ei lue, numerot tippuneet välille 5-6. Jokunen nelonenkin. Koulu antaa tukaria, opettajat komentaa ym.
Mikään kiristys, uhkailu ja lahjonta ei auta. Häntä kun ei mikään vaan kiinnosta. Tai kiinnostaa, kaverit ja some. Ym. Teinimeininki.
Vinkkejä?
Kommentit (32)
Tiukemmat rajat. Ei etuuksia, jos ei hoida omaa tonttiaan (nuoren oma tontti = koulu). Etuuksia ovat mm. ylimääräinen raha, vapaa nettiliittymän ja somen käyttö, vapaa kulkeminen jne. Istukaa alas yhdessä, sopikaa säännöt yhdessä.
Yhteys kouluun, keskustelu kuraattorin / koulupsykologin kanssa pikaisesti.
Nuori pilaa kovaa vauhtia jatkomahdollisuuksiaan, siksi nopea toiminta on nyt tärkeää. Tärkeää on myös selvittää, mikä muuttuneen käytöksen takana on.
No ei se voi oikein teistä vanhemmistakaan johtua, jos kerran olette yrittäneet jo puhua järkeä ja valvotte, että läksyt on tehty ja kuulustelette kokeisiin.
Kannattaa sopia opettajien kanssa - jos eivät jo nyt laita, aina eivät kaikki opettajat tee niin - että panevat koealueet ja kokeet hyvissä ajoin tuleviin kokeisiin wilmassa. Siten voitte tosiaan kuulustella teiniltä koealueen.
Mutta viime kädessä se suorittaminen on teinistä itsestään kiinni. Te ette niitä koevastauksia voi kirjoittaa.
Kannattaa alleviivata sitä, että pelkällä peruskoulun todistuksella ei pitkälle pötkitä. Onko hän oikeasti sitä mieltä, että haluaa pitkäaikaistyöttömäksi? Kokeilkaas vähän inhorealistista metodia eli havainnollistatte, mihin sellainen elintaso riittää. Loppuu aika siliän tien pelien ostelut, herkuttelut, matkustelut, harrastukset.
Minä myös vähän miettisin sitä, millaisissa porukoissa teini notkuu. Mistä hän on saanut tuollaisen vetkuilun mallin? Miksi hän ajattelee, että koulutyön säällinen suorittaminen on jotenkin "out" ja noloa?
Hikariksi ei tarvitse ryhtyä, mutta normaali tunnollisuus olisi tarpeen. Jo vaikkapa seiskan todistuksella olisi parempi hakea peruskoulun jälkeistä opiskelupaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiukemmat rajat. Ei etuuksia, jos ei hoida omaa tonttiaan (nuoren oma tontti = koulu). Etuuksia ovat mm. ylimääräinen raha, vapaa nettiliittymän ja somen käyttö, vapaa kulkeminen jne. Istukaa alas yhdessä, sopikaa säännöt yhdessä.
Yhteys kouluun, keskustelu kuraattorin / koulupsykologin kanssa pikaisesti.
Nuori pilaa kovaa vauhtia jatkomahdollisuuksiaan, siksi nopea toiminta on nyt tärkeää. Tärkeää on myös selvittää, mikä muuttuneen käytöksen takana on.
Minä en kyllä lähtisi tuollaiselle kiristämisen tielle, koska se ei kannusta lasta hyviin suorituksiin, vaan nimenomaan semmoiseen rimaa hipoen koulun suorittamiseen.
Mieluummin järkipuhe ja kannustaminen kuin uhkailu ja kiristäminen. Teini vain uhmaa kahta kauheammin, jos sitä yrittää uhkailemalla saada tekemään jotakin. Ja kohta ap:lla onkin paljon vielä isommat ongelmat käsissä.
Koulupsykologin/kuraattorin kanssa toki voi jutella, jos ei puhe kahden kesken lapsen kanssa tuota millään tulosta.
4
Kyllä se tasan on vanhempien vastuulla. Meillä on eskarista asti opetettu, että koulun kanssa ei lusmuta, eikä sen kanssa ole annettu yhtään narua.
T. 14-vuotiaan, 16-vuotiaan ja 18-vuotiaan äiti
Omassa tuttapiirissä on yksi tällainen jonka lapsi jäi luokalle. Omasta mielestään ei voinut asialle mitään, eikä se hänen mielestään ollut hänen tehväkään, vaan yhteiskunan, kolulun ja sosiaalitoimen ongelma. Itse olisin voinut sanoa jo viisivuotiaana että ongelmia tulee. Kotaona ei pidetty rajoja, eikä arvostettu koulun käymistä.
Mun poika alkoi lintsata, ei auttanut maamme laulukaan ,yritin hyvällä ja pahalla,. En voinut olla töistä pois vahtimassa meneekö kouluun ja jos menee pysyykö siellä ja jos pysyy tekeekö siellä mitään. No hän pääsi tarkkikselle ja kävi jotenkuten koulun loppuun. Se on helppo sivusta antaa ohjeita , omakohtaisen kokemuksen kautta voin sanoo ettei helppoo oo
Vanhemmat ottakaa yhteys Lastensuojeluun,tehkää itse lapsestanne lasu ilmoitus.Sieltää saa tukea,ja jopa lasun työntekijän valvomaan läksyjä,auttamaan rajojen asettamisessa,yhteyden kodin ja koulun tapaamisten järjestämisessä. Jne.Tehostettu perhetyö on lakiin kirjoitettu avohuolon tukitoimi,ota jokaisen perheen on oiketus saada. Yhdessä mietitään pulmia joihin apua hakee,keinoja joilla niitä hoidetaan. Toisaalta tuon ikäisen kuuluu ottaa irtiottoa,mutta jos keinot on huonosti valittu,on hyvä hakea tukea. Tämä on se kohta jolloin vanhemmat helposti on keinottomia,ja joskus pelko tms estää tuen hakemisen.Tämä on se kohta jolloin nuoren suuntaviivat tulevaan elämään löytyy,tai on löytymättä. Vanhemmat nyt rohkeutta.
Höpsis, kuutonen.
Teini-iässä nuori on valmis hylkäämään melkein minkä tahansa moraalisäännön ja periaatteen, jonka on kotona oppinut, jos siitä on hyötyä kaveripiirissä.
Tärkein referenssi kun on kaverit, ei vanhemmat.
Kuutosella on käynyt hyvä tsägä - tai sitten ei, jos lapsilla on huonosti kavereita - että lapsilla ei ole kaverina niitä "luokan koviksia", joita ap:n teinille lienee kaveriporukkaan siunaantunut.
Sosiaaliset paineet ovat kovia, ja jos on "väärissä porukoissa", siinä ei paljon vanhempien nalkutukset paina.
4 (16- ja 18-vuotiaiden lasten äiti)
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, kuutonen.
Teini-iässä nuori on valmis hylkäämään melkein minkä tahansa moraalisäännön ja periaatteen, jonka on kotona oppinut, jos siitä on hyötyä kaveripiirissä.
Tärkein referenssi kun on kaverit, ei vanhemmat.
Kuutosella on käynyt hyvä tsägä - tai sitten ei, jos lapsilla on huonosti kavereita - että lapsilla ei ole kaverina niitä "luokan koviksia", joita ap:n teinille lienee kaveriporukkaan siunaantunut.
Sosiaaliset paineet ovat kovia, ja jos on "väärissä porukoissa", siinä ei paljon vanhempien nalkutukset paina.
4 (16- ja 18-vuotiaiden lasten äiti)
Höpsis. Fiksu äiti panee lapsensa kouluun, jossa ei ole niitä huonoja vaikutteita.
6
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttapiirissä on yksi tällainen jonka lapsi jäi luokalle. Omasta mielestään ei voinut asialle mitään, eikä se hänen mielestään ollut hänen tehväkään, vaan yhteiskunan, kolulun ja sosiaalitoimen ongelma. Itse olisin voinut sanoa jo viisivuotiaana että ongelmia tulee. Kotaona ei pidetty rajoja, eikä arvostettu koulun käymistä.
Kerrotko itsestäsi ,kun tuo ulosanti on noin huonoa
Your Name kirjoitti:
Vanhemmat ottakaa yhteys Lastensuojeluun,tehkää itse lapsestanne lasu ilmoitus.Sieltää saa tukea,ja jopa lasun työntekijän valvomaan läksyjä,auttamaan rajojen asettamisessa,yhteyden kodin ja koulun tapaamisten järjestämisessä. Jne.Tehostettu perhetyö on lakiin kirjoitettu avohuolon tukitoimi,ota jokaisen perheen on oiketus saada. Yhdessä mietitään pulmia joihin apua hakee,keinoja joilla niitä hoidetaan. Toisaalta tuon ikäisen kuuluu ottaa irtiottoa,mutta jos keinot on huonosti valittu,on hyvä hakea tukea. Tämä on se kohta jolloin vanhemmat helposti on keinottomia,ja joskus pelko tms estää tuen hakemisen.Tämä on se kohta jolloin nuoren suuntaviivat tulevaan elämään löytyy,tai on löytymättä. Vanhemmat nyt rohkeutta.
Älä viitsi. Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukemmat rajat. Ei etuuksia, jos ei hoida omaa tonttiaan (nuoren oma tontti = koulu). Etuuksia ovat mm. ylimääräinen raha, vapaa nettiliittymän ja somen käyttö, vapaa kulkeminen jne. Istukaa alas yhdessä, sopikaa säännöt yhdessä.
Yhteys kouluun, keskustelu kuraattorin / koulupsykologin kanssa pikaisesti.
Nuori pilaa kovaa vauhtia jatkomahdollisuuksiaan, siksi nopea toiminta on nyt tärkeää. Tärkeää on myös selvittää, mikä muuttuneen käytöksen takana on.
Minä en kyllä lähtisi tuollaiselle kiristämisen tielle, koska se ei kannusta lasta hyviin suorituksiin, vaan nimenomaan semmoiseen rimaa hipoen koulun suorittamiseen.
Mieluummin järkipuhe ja kannustaminen kuin uhkailu ja kiristäminen. Teini vain uhmaa kahta kauheammin, jos sitä yrittää uhkailemalla saada tekemään jotakin. Ja kohta ap:lla onkin paljon vielä isommat ongelmat käsissä.
Koulupsykologin/kuraattorin kanssa toki voi jutella, jos ei puhe kahden kesken lapsen kanssa tuota millään tulosta.
4
Jos lapsi päättää ryhtyä idiootiksi, niin ei siinä kuule järkipuheet auta. Toista ei voi pakottaa opiskelemaan tunnollisesti, se halu pitää lähteä itsestä. Nuoren on hyvä nähdä, että jos ei toimi ylseisten odotusten mukaisesti, niin sillä on seuraamuksia. Jos ei hoida vastuitaan, niin edut alkaa huveta. Nuorilta ei nykyään paljon muuta vaadita kuin että hoitaa koulunsa ja käyttäytyy suunnilleen asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttapiirissä on yksi tällainen jonka lapsi jäi luokalle. Omasta mielestään ei voinut asialle mitään, eikä se hänen mielestään ollut hänen tehväkään, vaan yhteiskunan, kolulun ja sosiaalitoimen ongelma. Itse olisin voinut sanoa jo viisivuotiaana että ongelmia tulee. Kotaona ei pidetty rajoja, eikä arvostettu koulun käymistä.
Kerrotko itsestäsi ,kun tuo ulosanti on noin huonoa
Pilkku on ennen välilyöntiä, idootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, kuutonen.
Teini-iässä nuori on valmis hylkäämään melkein minkä tahansa moraalisäännön ja periaatteen, jonka on kotona oppinut, jos siitä on hyötyä kaveripiirissä.
Tärkein referenssi kun on kaverit, ei vanhemmat.
Kuutosella on käynyt hyvä tsägä - tai sitten ei, jos lapsilla on huonosti kavereita - että lapsilla ei ole kaverina niitä "luokan koviksia", joita ap:n teinille lienee kaveriporukkaan siunaantunut.
Sosiaaliset paineet ovat kovia, ja jos on "väärissä porukoissa", siinä ei paljon vanhempien nalkutukset paina.
4 (16- ja 18-vuotiaiden lasten äiti)
Höpsis. Fiksu äiti panee lapsensa kouluun, jossa ei ole niitä huonoja vaikutteita.
6
;-D juupajuu
Pojilla varsinkin on tuossa vaiheessa murkku täysillä päällä ja koulu ei voisi vähempää kiinnostaa. Yleensä heräävät yhdeksännen luokan syksyllä tai kevätpuolella että tarttis tehdä jotain.Mutta et ole ainoa ap joka asian kanssa tuskastelee. t kahden nuoren miehen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukemmat rajat. Ei etuuksia, jos ei hoida omaa tonttiaan (nuoren oma tontti = koulu). Etuuksia ovat mm. ylimääräinen raha, vapaa nettiliittymän ja somen käyttö, vapaa kulkeminen jne. Istukaa alas yhdessä, sopikaa säännöt yhdessä.
Yhteys kouluun, keskustelu kuraattorin / koulupsykologin kanssa pikaisesti.
Nuori pilaa kovaa vauhtia jatkomahdollisuuksiaan, siksi nopea toiminta on nyt tärkeää. Tärkeää on myös selvittää, mikä muuttuneen käytöksen takana on.
Minä en kyllä lähtisi tuollaiselle kiristämisen tielle, koska se ei kannusta lasta hyviin suorituksiin, vaan nimenomaan semmoiseen rimaa hipoen koulun suorittamiseen.
Mieluummin järkipuhe ja kannustaminen kuin uhkailu ja kiristäminen. Teini vain uhmaa kahta kauheammin, jos sitä yrittää uhkailemalla saada tekemään jotakin. Ja kohta ap:lla onkin paljon vielä isommat ongelmat käsissä.
Koulupsykologin/kuraattorin kanssa toki voi jutella, jos ei puhe kahden kesken lapsen kanssa tuota millään tulosta.
4
Jos lapsi päättää ryhtyä idiootiksi, niin ei siinä kuule järkipuheet auta. Toista ei voi pakottaa opiskelemaan tunnollisesti, se halu pitää lähteä itsestä. Nuoren on hyvä nähdä, että jos ei toimi ylseisten odotusten mukaisesti, niin sillä on seuraamuksia. Jos ei hoida vastuitaan, niin edut alkaa huveta. Nuorilta ei nykyään paljon muuta vaadita kuin että hoitaa koulunsa ja käyttäytyy suunnilleen asiallisesti.
Kyllä nuoriin yleensä tehoaa hyvin järkipuhe. Varsinkin, kun heille osaa oikeasti avata sen, mitkä seuraamukset slarvailulla on.
Ja järkipuheella EN tarkoita semmoista "nyt opiskelet, kun MINÄ sanon että sun pitää opiskella ja niin kauan kuin asut kotona ja minä elätän sinua niin minä määrään ja nalkutinalkutinalkuti"
Uhkailu vain kärjistää tilannetta ja teini alkaa jurnottaa vastaan, että "senkun saatana viette kännykän, en mä sitä tartte, notkun sitten kavereilla enemmän, kun niillä on kännykät". Tämä juoksuhautoihin kaivautuminen on NIIN nähty tuttavapiirissä.
4
Kasvatus on pitkä maraton. 14 vuotiaan kasvatus on melkolailla loppu kilometreillä.
Kyllä se kasvatus siis alkaa taapero iästä alkaen. Rajat, säännöt, neuvot, ohjeet , vanhempien läsnäolo ja esimerkki ja rakkaus. Siinäpä se tiivistettynä.
Ei enää murrosiässä tehdä ihmeitä, jos pienenä on ollut kasvatus heiveröistä.
Kyllä ne lähtökohdat ovat syvällä lapsuudessa.
Kaikki ADHD:t , ylivikkaudet ym ym ym ovat seurausta kotioloista.
Vaikkakin ADHD lasten vanhemmat ovat asiasta erimieltä. He voivat ollakin erimieltä, mutta totuus on kotiolot.
Kyllä koulussa pärjäämisen pitää olla sisäsyntyinen halu. Ketään - varsinkaan 14-vuotiasta poikaa - et voi pakottaa lukemaan ja hoitamaan kouluasioitaan paremmin.
On tietenkin.