Millainen tutti hyvä vastasyntyneelle?
Katselin tuossa esitettä lastentarvikkeista ja tuttejahan on nykyään kauheat määrät erilaisia! On ties mitä muotoiluja ja ilmarekikiä ja luonnonkumia tai silikonia... Millainen tutti kannattaisi ostaa odottamaan kesävauvaa? Onko joku tietty merkki tai malli ollut hyvä/huono? Auttakee... :)
Kommentit (8)
sanoisin et sellainen joka on kaupan hyllyllä..tutitta pärjää myös vallan mainiosti, imetyksenkin käynnistymisen ja hyvän jatkuvuuden takaamiseksi on parempi ettei vastasyntyneelle rupea tunkemaan tuttia suuhun..
meillä poika ( nyt 2 v 2kk) ei koskaan syönyt tuttia (eikä tuttipulloa), seurauksena erittäin mm.suorat ja kauniit hampaat ja purenta , en kokenut missään vaiheessa että jotain olisi puuttunut, aina on nukahtanut hyvin ym. ja yötkin on nukkunut läpi 2 kk iästä.
haluaisin siis rohkaista muitankin siihen ajatukseen että tutitta pärjää oikein hyvin (eipä tuo mikään vanha keksintö ole muutenkaan) eikä vauvan siis todellakaan ollakseen tyytyväinen tarvitse saada tuttia..
muutenkin monet ystävät joiden vauvat on tuttia syöneet on valitelleet kun on tullut purentavirheitä, kariesta, vauva herää yöllä kun tutti ei olekaan suussa ja kuinka vaikea siitä onkaan päästä eroon..yms.
itse en ainakaan missään nimessä ostaisi vastasyntyneelle, jonka tärkein tehtävä on imeä tissiä :)
t. anni 39+4
Kyllä lapsi oppii imemään rintaa, vaikka joskus tuttia söisikin. Tutti voi olla hyvä ja tarpeellinen hankinta uudelle äidille, jolla rinnat vuotaa verta ja vauvalla tarve imeä... Osta vaan sellainen 0-6kk silikonitutti, mallilla ei väliä, sillä lapsi itse päättää mistä tykkää ja syökö tuttia yleensä ollenkaan :-) Meillä esikoinen söi tuttia (ja on suorat hampaat, eikä kariesta...), mutta tämä juniori ei sitä halua.
Esikoisella muuten oli väärä imuote (kieli kitalaessa) ja hänet opetettiin imemään oikein TUTILLA!Sen jälkeen neiti olikin täysimetyksellä 6kk :-)
Niin ja tutin syömisen on epäilty vähentävän kätkytkuoleman riskiä, jos sitä nyt jotenkin haluaa puolustella/perustella...
Mutta siis jokainen tyylillään :-) Olemme yhtä hyviä vanhempia, syö lapsi tuttia tai ei.
että lääkärit ovat sanoneet, parempi että lapsi syö tuttia kun imeskelee sitten jotain muuta. että on sillä tutilla hyväkin vaikutus !(kätkytkuolema)
itse ainakin aion tulevalle syksy-vauvalleni ostaa tutin ja hän itse päättäköön syökö sitä vai ei. monet tuttuni lapset eivät ole halunneet tuttia ja se siitä sit. kokeilen ainakin !!!
ihanaa odotusta kaikille ;)
ei tutin imeminen vaikuttanut rinnan imemiseen. eli ei ainakaan haitannus sitä...
Ehkä kannattaa tosiaan ostaa vain yksi tutti valmiiksi. Ihan vaan joku kaupassa olevista. Voi olla että kelpaa, voi olla että ei.
Meillä kävi niin, että hirveä tarve oli, mutta mikään tutti ei kelvannut. Sitten löysin Nuk-tutin. Ja siihen se jatkuva parku sitten loppui ja nukkuminen alkoi. Ja meilläkin mentiin täysimetyksellä. Kokeilemalla se sitten selviää.
Silikoni- ja luonnonkumitutin erosta olen käsittänyt niin, että silikonitutti pitäisi vaihtaa luonnonkumiseen viimeistään sitten kuin hampaat puhkeavat. Silikoni on hauraampaa ja siitä saattaa mahdollisesti irrota palasia, jos sitä puree.
Tutittomuudesta sen verran että ihan kätevää, jos sellainen onnistuu, mutta jos tutti mitenkään helpottaa elämää, niin periaatesyistä sitä on turha jättää käyttämättä.
...Nukin pienimmille tarkoitetut tutit vaikuttivat hyviltä, mutta meillä molemmat pojat ovat tykänneet ainoastaan niistä perinteisistä Ainun reikätuteista. ja minä kun vielä esikoisen synnyttyä menin isille sanomaan, että mitä sää tämmösen ostit. ja sitten poika kelpuutti sen, mutta ei minun Nuk-tuttejani =0)
Elikkä ihan vauvakohtaista kai tämäkin, mikä tuntuu hyvältä =0)
Kokemusta hyvästä tutista ei ole, sillä odotan esikoistamme. Mutta otan kantaa ylipäätään tutin hankintaan.
Sehän on lapsesta kiinni, tykästyykö tuttiin vai ei. Meillä suuhygienisti piti tiedoitustilaisuuden odottaville perheille lapsen suun hoidosta ja tutista tuli myös puhe. Hän sanoi, että kannattaa ostaa yksi tutti varalle, jos lapsi alkaa imeä peukaloaan. Ei siis tyrkyttää tuttia. Peukalon imeminen on hänen mukaansa paljon haitallisempaa ja siitä on huomattavasti hankalampi päästä eroon ku tutista. Myös erilaiset pöpöt voivat päästä lapsen elimistöön, jos peukun iho on rikki. Kuulosti musta ihan järkevältä eli jos peukku menee suuhun, tyrkytä tuttia, muuten ei kannata.
mutta luin ainu-esitteestä että silikonitutti 0-4kk ja luonnonkumiseen turvatuttiin vaihdetaan kun ekat hampaat puhkeavat.
Hanna +masuasukki rv17