Naapuri käyttää lastenvahtiani
Meille tulee lastenhoitaja kotiin (en vie lastani tarhaan). Lapset ovet 3 ja 5 vuotiaat.
Nyt sain tietää että naapurin kotirouva oli tuonut 4 vuotiaan meille leikkimään ja oli sillä ajalla lähtenyt itse kauppaan ja tuli hakemaan lapsensa sitten vasta myohemmin.
Pidän siitä että lapsemme tulevat toimeen ja leikkivät keskenään, mutta en halua että hän rupeaa käyttämään meidän perheen lapsenvahtia jolle me maksamme palkan. Miten saan tällaisen käytoksen loppumaan?
Kommentit (17)
Sanot tietenkin lastenvahdille että vahtii vain sinun lapsiasi. Jos naapurin silti jättää muksunsa niin tee ilmoitus lapsen heitteillejätöstä.
Pyydät maksun niiltä tunneilta joina lapsi on teillä!
Toivottavasti ei tule tavaksi, mutta jos tulee kannattaa jutella naapurin rouvan kanssa. Sano myös lapsenvahdillesi, ettei jatkossa ota naapurin lasta vastaan, jos tilanne jatkuu. Onhan se vastuukysymyskin, haluaako hän huolehtia "ylimääräisistä lapsista" ilman lisäkorvausta.
Sano lapsenvahdille, että hän ei saa ottaa vieraita lapsia kontolleen. Tämä on vastuukysumys. Sinulla on oltava vakuutus ainakin lapsenvahdille. Todenmäköisesti myös lapsille (en enää muista, onko pakko. Omat lapset teinejä, heillä oli tapaturmavakuutkset hoitajan kanssa). Tiukkana vaan.
Lastenhoitajan kanssa keskustelu, ei saa ottaa muita
Tulipa kirjoitusvihreitä kännykällä... nro 5 naama punaisena täällä.
Onko sillä naapurilla muutenkin tapana vaan tuoda lapsi teille siten että asiasta ei ole sovittu etukäteen? Jos ei niin ajatteli varmaan käyttää tilaisuutta hyväkseen kun teillä hoitaja ja ei tiedä että tulee tietoosi.
Hänen lapset ovat olleet meillä kun on ollut hoitaja, ja lapseni käynnyt heillä.
Mutta tämä on esimmäinen kerta kun hän on ollut poissa ja jättänyt lapsensa meille tuolla tavalla. En oikein halua sotkea naapurisopua. Joten tämä on aika vaikeata
Mä hoidin pari vuotta sitten nelilapsisen perheen kakaroita. Ilmeisesti vanhempansa olivat sitä mieltä, että kun varsinkin vanhin heidän omistaan (9) oli melko paljon erään kaverinsa luona, niin olikin ok että kaveri tulee vastavierailulle silloin kun minä hoidin sitä apinalaumaa. En pitänyt, vaikka annoin mennä pari kertaa.
Siinä vaiheessa kun tällä vanhemmalla oli taas vieras, joka olikin tullut yökylään eli pidemmäksi aikaa minunkin niskoille niin (eihän asiasta tietenkään ilmoitettu, koska samalla hän minä mm tekisin ruokaa viidelle kuin neljälle kun) ovikello soi taas. Vanhimman toinenkin kaveri pöllähti paikalle. Sanoin siinä tilanteessa että kaksi tuntia riittää. Heidän äitinsä oli työssä paikassa, johon oli vaikea saada yhteyttä.
Tämän jälkeen lähetin sähköpostin, johon pyysin kuittauksen. Aiheena oli se, että minä hoidan vain heidän lapsiaan, en kavereita. Kaverithan voivat tulla silloin, kun vanhemmat ovat antaneet luvan tulla ja ovat itse paikalla ja vieraista vastuussa.
Arvatkaahan, pidettiinkö viestistäni ... Kerran jo vauhtia riitti niin, että yksi putosi portaikosta, kun oli pakko painia sielläkin. Onneksi ei sattunut pahempaa, huudolla ja laastarilla selvittiin. Hieman aiemmin vanhin kavereineen tuli tuumimaan minulle, että olivat päättäneet että saan paistaa heille tänään lettuja ... ehkä pidin kuitenkin omat suunnitelmani iltapalan suhteen.
Lestadiolaisia, joilla ei ollut rajoja, vaan nämä Jumalan lahjat saivat kasvaa onnellisen vapaasti ja vielä ilman telkkaria ja muita vempaimia. Kun suljin oven viimeisen kerran, ei äitinsä kiittänyt. Minä olin helpottunut. Pidän lapsista ja itselläni on jo aikuisia lapsia, mutta tämän kokemuksen jälkeen ei ole tehnyt mieli vastaavaan puuhaan.
Sille naapurille on vain mentävä selvittämään, että ei ylikävelyä, vaikka se niin hyvin sopisi hänelle.
Olin kotiäitinä pitkään. Toisen lapseni kaveri oli aivan ihastunut lapseeni, palvoi häntä. Ärsyttävän kovaääninen kakara, joka mm repi tavaroita toisen kädestä edelleen. Olivat alakouluikäisiä.
Sanoin, että vähäksi aikaa voi tulla, mikäli ulkona on huono ilma. Käskin siis kummatkin ulos leikkimään pääasiassa. Kaveri oli vuotta nuorempi, ekaluokkalainen kun omani oli tokalla.
Sitten alkoikin käydä niin, että omani tuli kysymään voisiko mennä kaverin luokse tämän kotiin. Kysyin onko siellä vanhempia kotona. Joo on iskä. Päästin ja parin kerran jälkeen kun vein roskapussia, huomasin että kaverin isän auto ei enää ollutkaan parkkipaikalla. Soitin ovikelloa ja sanoin, että sori me lähdetäänkin nyt kauppaan.
Kaveri kysyi että mitä hän nyt sitten (kun lapsenvahti viedäänkin pois). Sanoin, että soita vanhemmillesi, minä en tiedä, mutta meillä on nyt tämä suunnitelma. Pyysi päästä mukaan. Sanoin etten voi ottaa.
Melko pitkään tämän jälkeen järkkäsin niin, että kauppakeskuksessa tai jossain uimahallissa tms käytiin lapsen välipalan jälkeen ja viikonloppuisin saivat leikkiä yhdessä pihalla. En halunnut tätä huutajaa meille enkä varsinkaan tilannetta, että oma lapseni oli 8-vuotiaana 7-vuotiaan lapsenvahtina niin, että minulle ei asiasta kerrottu. Todella kieroa.
Joo tätä merkillistä käytöstä riittää muuallakin.
Naapuritaloyhtiössä asui monilapsinen perhe, joiden vanhin oli kaveri omien lasteni kanssa. Mutta jos paikalle saapui erään eroisän lapsi, joka asui muualla, niin meidän lapset lensivät kuin leppäkeihäs, koska nuo kaksi kuulemma halusivat olla vain toistensa kanssa. Meidän lapset eivät ymmärtäneet sitä ja pahoittivat mielensä. Monet kerrat lohdutin, kun heidät heitettiin ulos leikeistä. Kaikki olivat n 7-9 vuotiaita.
Kerran sitten sattui tilanne, että tuo monilapsinen perhe oli kokonaisuudessaan lähdössä mökille tai jonnekin, pari yötä siis pois kotoa ja tämän eroisän lapsi tulikin yllättäen viikonlopuksi isälleen. Riemu oli suuri ja meidän lapsemme saivat tietysti lähtöpassit leikeistä.
Kunnes monilapsiperheen äiti tuli kysymään että eikö tämä heidän lapsensa voisi tulla aina yöksi meille! Päivät siis pyörisi pihalla ja jossain kahdestaan kaverinsa kanssa mutta yöksi meille. Meidän lapset han ei saaneet leikkiä näiden kahden kanssa, mutta yöksi kyllä tämä tulisi. En tiedä miksi ei kysynyt eroperheen isältä, kun lapsi kuitenkin yöpyi hänen luonaan.
Kauniisti ajateltu. Tyyppi joutui lähtemään perheensä kanssa mökille. Muistaakseni höpisin jotain omista menoistamme, koska olin niin tyrmistynyt että tällaista tultiin kyselemään. Päivät siis meidän lapset saisivat ehkä seurata pihan reunalta kahden kaverin kuvioita, mutta vasta kun ilta ja pimeys koittavat, he saisivat yhden yövieraan.
Vierailija kirjoitti:
Olin kotiäitinä pitkään. Toisen lapseni kaveri oli aivan ihastunut lapseeni, palvoi häntä. Ärsyttävän kovaääninen kakara, joka mm repi tavaroita toisen kädestä edelleen. Olivat alakouluikäisiä.
Sanoin, että vähäksi aikaa voi tulla, mikäli ulkona on huono ilma. Käskin siis kummatkin ulos leikkimään pääasiassa. Kaveri oli vuotta nuorempi, ekaluokkalainen kun omani oli tokalla.
Sitten alkoikin käydä niin, että omani tuli kysymään voisiko mennä kaverin luokse tämän kotiin. Kysyin onko siellä vanhempia kotona. Joo on iskä. Päästin ja parin kerran jälkeen kun vein roskapussia, huomasin että kaverin isän auto ei enää ollutkaan parkkipaikalla. Soitin ovikelloa ja sanoin, että sori me lähdetäänkin nyt kauppaan.
Kaveri kysyi että mitä hän nyt sitten (kun lapsenvahti viedäänkin pois). Sanoin, että soita vanhemmillesi, minä en tiedä, mutta meillä on nyt tämä suunnitelma. Pyysi päästä mukaan. Sanoin etten voi ottaa.
Melko pitkään tämän jälkeen järkkäsin niin, että kauppakeskuksessa tai jossain uimahallissa tms käytiin lapsen välipalan jälkeen ja viikonloppuisin saivat leikkiä yhdessä pihalla. En halunnut tätä huutajaa meille enkä varsinkaan tilannetta, että oma lapseni oli 8-vuotiaana 7-vuotiaan lapsenvahtina niin, että minulle ei asiasta kerrottu. Todella kieroa.
No tuskin lapsenvahtina on sun lasta pitänyt. :D ajatellut vain että kyllä koululaiset pärjää sen aikaa kahdestaan kun käy vaikka kaupassa tms. Herranjumala
Lastenvahti voi kertoa ihan asiallisesti, että hänet on palkattu hoitamaan vain sinun lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Mä hoidin pari vuotta sitten nelilapsisen perheen kakaroita. Ilmeisesti vanhempansa olivat sitä mieltä, että kun varsinkin vanhin heidän omistaan (9) oli melko paljon erään kaverinsa luona, niin olikin ok että kaveri tulee vastavierailulle silloin kun minä hoidin sitä apinalaumaa. En pitänyt, vaikka annoin mennä pari kertaa.
Siinä vaiheessa kun tällä vanhemmalla oli taas vieras, joka olikin tullut yökylään eli pidemmäksi aikaa minunkin niskoille niin (eihän asiasta tietenkään ilmoitettu, koska samalla hän minä mm tekisin ruokaa viidelle kuin neljälle kun) ovikello soi taas. Vanhimman toinenkin kaveri pöllähti paikalle. Sanoin siinä tilanteessa että kaksi tuntia riittää. Heidän äitinsä oli työssä paikassa, johon oli vaikea saada yhteyttä.
Tämän jälkeen lähetin sähköpostin, johon pyysin kuittauksen. Aiheena oli se, että minä hoidan vain heidän lapsiaan, en kavereita. Kaverithan voivat tulla silloin, kun vanhemmat ovat antaneet luvan tulla ja ovat itse paikalla ja vieraista vastuussa.
Arvatkaahan, pidettiinkö viestistäni ... Kerran jo vauhtia riitti niin, että yksi putosi portaikosta, kun oli pakko painia sielläkin. Onneksi ei sattunut pahempaa, huudolla ja laastarilla selvittiin. Hieman aiemmin vanhin kavereineen tuli tuumimaan minulle, että olivat päättäneet että saan paistaa heille tänään lettuja ... ehkä pidin kuitenkin omat suunnitelmani iltapalan suhteen.
Lestadiolaisia, joilla ei ollut rajoja, vaan nämä Jumalan lahjat saivat kasvaa onnellisen vapaasti ja vielä ilman telkkaria ja muita vempaimia. Kun suljin oven viimeisen kerran, ei äitinsä kiittänyt. Minä olin helpottunut. Pidän lapsista ja itselläni on jo aikuisia lapsia, mutta tämän kokemuksen jälkeen ei ole tehnyt mieli vastaavaan puuhaan.
Sille naapurille on vain mentävä selvittämään, että ei ylikävelyä, vaikka se niin hyvin sopisi hänelle.
Ei toi lessuperheen äiti kuitenkaan vaatinut sulta kiitoksia ja ylistyksiä siitä hyvästä, että sulla oli mahdollisuus vahtia näitä Jumalan armolahjoja, helmiä ja aarteita ... nehän on ihan pimeetä porukkaa suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee lastenhoitaja kotiin (en vie lastani tarhaan). Lapset ovet 3 ja 5 vuotiaat.
Nyt sain tietää että naapurin kotirouva oli tuonut 4 vuotiaan meille leikkimään ja oli sillä ajalla lähtenyt itse kauppaan ja tuli hakemaan lapsensa sitten vasta myohemmin.Pidän siitä että lapsemme tulevat toimeen ja leikkivät keskenään, mutta en halua että hän rupeaa käyttämään meidän perheen lapsenvahtia jolle me maksamme palkan. Miten saan tällaisen käytoksen loppumaan?
Menet naapurisi luo. Hengität sisään, sitten ulos. Uloshengityksen aikana muodostat "sanoja" huulillasi.
Toistetaan niin monta kertaa kuin "Ikävä kyllä tästä ei sitten tule tapaa, lapsenvahti on omia lapsiani varten" -tyylisen viestikokonaisuuden välitys kestää.
Vierailija kirjoitti:
Hänen lapset ovat olleet meillä kun on ollut hoitaja, ja lapseni käynnyt heillä.
Mutta tämä on esimmäinen kerta kun hän on ollut poissa ja jättänyt lapsensa meille tuolla tavalla. En oikein halua sotkea naapurisopua. Joten tämä on aika vaikeata
Anna hoitajan keksiä lapsillesi tekemistä silloin kun se on ja älä anna omiesikaan lastesi silloin käydä naapurissa. Eli silloin kun on hoitaja teillä niin ei saa tulla " kylän lapsia" teille eikä teidän omat saa lentää "kylille" .
Sano, että naapurin lapsi on tervetullut teille kylään, kun sinä olet paikalla.
Lastenhoitajan vastuulla ovat vain teidän lapsenne.