Miten toimia villien lapsivieraiden kanssa?
Olen lapseton, mutta ajattelin että täältä voisi löytyä näkökulmaa ja kokemusta siihen mikä näissä tilanteissa olisi järkevin tapa toimia.
Lähipiirissäni on useita melko aktiivisia leikki-ikäisiä lapsia, jotka ovat oikein mukavaa seuraa ja tapaan heitä ja heidän vanhempiaan mielelläni. Ongelmana on, että jostain syystä he haluaisivat tulla usein käymään luonani ja tämä lapsettomien aikuisen asunto ei ole kovin lapsiturvallinen. Ei mikään superhienokaan, mutta on koriste-esineitä hyllyllä, lasikantista pöytää, huonekaluja ei ole pultattu seinään kiinni, televisio matalalla tv-tasolla ym.
Lapset ovat villejä, kiipeilevät, juoksevat, ottavat tavaroita ja heittelevät ja remuavat muutenkin. Tavaroiden lisäksi lasten turvallisuuskin pelottaa kun kiivetään lasisen pöydän päälle, jos lasi hajoaa niin siinähän voi jo lapsellekin käydä pahasti. Samoin vitriinit ja lipastot voivat kaatua kiipeilevän lapsen päälle kun ei niitä ole lapsettomassa asunnossa tarvinnut seinään kiinnittää. Ja toki normaalituloisena en haluaisi tavaroitanikaan hajotettavan tahallaan, vahingot on toinen asia luonnollisesti.
Näitä on useampi perhe, koskaan ei ole vanhemmat kieltäneet lapsiaan ja itse koen toisten ihmisten lasten kieltämisen kiusallisena. Varsinkin kun äiti istuu vieressä mitään sanomatta lapsen hyppiessä vitriiniä vasten tai heittelemässä leluja televisiota kohti. Toki kiellän ja komennan lapsia kun on pakko etteivät lapset vahingoita itseään, mutta ei se miellyttävää ole.
Vanhempien reagoimattomuus riehumiseen ihmetyttää, mutta olen päätellyt että ehkä heillä itsellään on asunto laitettu niin lapsiturvalliseksi että siellä kestää tumuta ja remuta isommin ilman että hajoaa tavarat tai lapset vahingoittavat itseään. Minulla ei ole.
Yritän ehdottaa yleensä tapaamista leikkipuistoon, sisäleikkipaikkoihin (lupaudun maksamaan), pulkkamäkeen, heidän kotiinsa ym, mutta usein haluavat tulla luokseni ja tuntuu tylyltä sanoa suoraankaan etten halua lapsia kotiini kun ovat liian villejä. Toki kaikki eivät ole tällaisia, vaan vieraana käy myös rauhallisempia lapsivieraita ja he ovat hyvin tervetulleita.
Mitä itse tekisitte tilanteessa? Mitä toivoisitte vanhempana tuttaviennen tekevän tai miten ottavan asian esiin?
Asiallisista neuvoista olen kiitollinen.
Kommentit (3)
Sinun olisi pitänyt pitää alusta asti tiukat rajat. Nyt on vaikea muuttaa käyttäytymiskäytäntöä. Tuo neuvo, että kotisi ei ole sopiva lapsiperheille, on ihan hyvä neuvo. Vaadit tapaamiset muualle. Kauniisti. Sanot, että sinua ahdistaa aina kun lapset on teillä.
Sano ihan reippaasti, ettet halua lapsia kotiisi. Olen itsekin lapseton omasta tahdostani ja viimeinen asia mitä haluan, on lapsia riehumassa kodissani ja välinpitämättömät vanhemmat vain hymistelevät. Sinun ei oikeasti ole mikään pakko suostua ottamaan lapsia kotiisi. Kotisi on sinun ja sinä päätät.
Sanot vaan että sun kämppään ei voi tulla, kun ei ole lapsiturvallista.