Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oliko mulla eteisvärinää kun hiihdin?

Vierailija
30.03.2018 |

Sydämen syke oli tosi nopea pariin otteeseen kun hiihdin.
Ei siis normaalilla tavalla kun liikkuu.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteisvärinässä jää lyöntejä välistä, näin olen ymmärtänyt. Voihan sitä kuolla hiihtoladulle (tai minne tahansa), jos pumppu äkillisesti pettää.

Vierailija
2/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olilo vaarattomia lisälyöntejä? Tulee esim. kovassa rasituksessa, sairaana, väsyneenä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteisvärinässä jää lyöntejä välistä, näin olen ymmärtänyt. Voihan sitä kuolla hiihtoladulle (tai minne tahansa), jos pumppu äkillisesti pettää.

eteisvärinässä ei jää lyöntejä välistä vaan eteiset värisee. pulssi on todella epätasainen.

Vierailija
4/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtoladulle on moni jäänyt.

Vierailija
5/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tuommosta ennen ollut.

Hiihtoni oli silloin aika tasaista, ei suurta ylämäkeä.

Vierailija
6/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eteisvärinässä ei jää lyöntejä välistä vaan eteiset värisee. pulssi on todella epätasainen.

No, epätasainen pulssi, kuitenkin taukoa sykkeessä joka tapauksessa. Omaisella ollut kyseinen sairaus, ihan ranteesta pulssia kokeiltaessa voi tuntea epätasaisen sykkeen.

Minkä ikäinen ap olet?

Vierailija
7/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, epätasainen pulssi, kuitenkin taukoa sykkeessä joka tapauksessa. Omaisella ollut kyseinen sairaus, ihan ranteesta pulssia kokeiltaessa voi tuntea epätasaisen sykkeen.

Minkä ikäinen ap olet?

Olen 49-vuotias.

Vierailija
8/10 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sydänfilmissä käydä, kun lähentelet riski-ikää.

Vierailija
9/10 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lääkäriin ja tutkimuksiin. Flimmeri eli eteisvärinä on suuri riski veritulppien muodostumiselle ja vaatii aina elinikäisen estolääkityksen. Yleensä marevan lääkitys tulee. Nykyään on hyviä korvikkeita marevanin tilalle eikä tarvii juosta tiheään mittaamassa inr-arvoja. Tosin lääke ei yleensä ole kelan korvauksen piirissä mutta moni maksaa mielellään n 60e kk kuin käy usein mittauksissa. Muutamalla tutulla on flimmeri.

Vierailija
10/10 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut flimmeri varmaan koko ikäni. Muistan jo lapsena nämä "värinäkohtaukset".

Välillä hieman ilkeitäkin, silmissä sumenee. Minulla auttaa kun vedän oikein syvään henkeä ja pidätän. Sillä menee usein ohi.

On saatu EKG:lle, ja mitään lääkitystä tms. en ole saanut. Kohtaukset luultavasti viattomia ja menee kuitenkin nopeasti ohi. Juuri liikunnan jälkeen esim. kylmässä ilmassa hiihto yms. laukaisee helposti tykytyksen kun tulen sisälle ja lepään. Itse suorituksen aikana en näitä tunne.

Pulssini on muuten tasainen ja verenpaine hyvissä lukemissa. Paino ennemminkin alakanttiin kuin ylä. 

Jos asia huolestuttaa kannattaa pistäytyä lääkärillä. Varsinkin ikäsi huomioon ottaen, olet riski-iässä.