Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli

Vierailija
28.03.2018 |

Työttömiä ei saisi kehoittaa muuttamaan isoista kaupungeista halvemmille alueille kun nuo isot kaupungit ovat ainoita joista löytyy työpaikkoja. Kuitenkin kaikkien isojen kaupunkien peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavista henkilöistä suurempi osuus joutuu leikkurin alle kuin maassa keskimäärin!
Eli peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavien pitäisi lähteä pois isoista kaupungeista jotta löytäisivät töitä!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005621085.html

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aktiivinen ja tein kaiken niinku sanottiin. Haen aktiivisuuden päälle myös sitä oikeata työtä.

Leikkuri napsahtaa silti, kun en ole ollut tarpeeksi aktiivinen. Nyt en sitten ole enää niin aktiivinen.

Vierailija
2/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aktiivinen ja tein kaiken niinku sanottiin. Haen aktiivisuuden päälle myös sitä oikeata työtä.

Leikkuri napsahtaa silti, kun en ole ollut tarpeeksi aktiivinen. Nyt en sitten ole enää niin aktiivinen.

Et sitten ollut tarpeeksi aktiivinen? Eikö tuossa ole joku tuntimäärä, joka pitää "aktivoitua"? Jos jää sen alle, sama kuin ei olisi aktivoitunut lainkaan. Että niissä pätkätöissä pitää tulla tietty määrä tunteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ollut tarpeeksi aktiivinen? Eikö tuossa ole joku tuntimäärä, joka pitää "aktivoitua"? Jos jää sen alle, sama kuin ei olisi aktivoitunut lainkaan. Että niissä pätkätöissä pitää tulla tietty määrä tunteja.

Mä hain aktiivisesti töitä enkä saanut. Minulta leikataan siis tukia. Enpä jaksa enää ikinä olla aktiivinen ja hakea töitä.

-eri

Vierailija
4/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain aktiivisesti töitä enkä saanut. Minulta leikataan siis tukia. Enpä jaksa enää ikinä olla aktiivinen ja hakea töitä.

-eri

Eikö tuossa aktiivimallissa ole kyse siitä, että niitä töitä myös pitää saada ja tehdä se tietty tuntimäärä kuukaudessa? Ei pelkkä hakeminen riitä.

Ja töitähän on työttömänä ollessa tarkoitus hakea jatkuvasti aktiivisesti, on sitten aktiivimallia tai ei. Eihän se asia ole mihinkään muuttunut, joten ei siitä voi ns. palkitakaan. Työnhakuhan on aina ollut työttömän velvollisuus.

Vierailija
5/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Eikö tuossa aktiivimallissa ole kyse siitä, että niitä töitä myös pitää saada ja tehdä se tietty tuntimäärä kuukaudessa? Ei pelkkä hakeminen riitä.

Ja töitähän on työttömänä ollessa tarkoitus hakea jatkuvasti aktiivisesti, on sitten aktiivimallia tai ei. Eihän se asia ole mihinkään muuttunut, joten ei siitä voi ns. palkitakaan. Työnhakuhan on aina ollut työttömän velvollisuus.

Niinhän se on aktiivimallin tarkoitus: saat täydet tuet vasta kun saat töitä. Eikö tämä ole mielestäsi yhtään nurinkurista? Että työttömän pitää olla töissä saadakseen työttömyystukia? Eikö tosiaan mikään osa tästä ei ole sinusta outoa?

Vierailija
6/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Niinhän se on aktiivimallin tarkoitus: saat täydet tuet vasta kun saat töitä. Eikö tämä ole mielestäsi yhtään nurinkurista? Että työttömän pitää olla töissä saadakseen työttömyystukia? Eikö tosiaan mikään osa tästä ei ole sinusta outoa?

Se on outoa, jos työtön kokee aktivoitumiseksi sen, että on hakenut töitä. Kun työttömänhän on nimenomaan koko ajan haettava töitä päästääkseen töihin ja palkansaajaksi, pois tuilta ja työttömyydestä. Tämä ei edes liity mitenkään aktiivimalliin.

Vierailija
7/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Se on outoa, jos työtön kokee aktivoitumiseksi sen, että on hakenut töitä. Kun työttömänhän on nimenomaan koko ajan haettava töitä päästääkseen töihin ja palkansaajaksi, pois tuilta ja työttömyydestä. Tämä ei edes liity mitenkään aktiivimalliin.

Tottakai töiden hakeminen kuuluu työttömänä olemiseen, sehän on niin itsestään selvä asia, että ei sitä tarvitse edes sanoa. Mutta kun idiottimainen hallitus päätti luoda tällaisen "aktiivimallin" joka rankaisee siitä, että työtön ei ole saanut töitä, niin ihan piruuttani jätän sitten työnhaun kokonaan. Siinäpähän ihmettelevät miksi heidän upea aktiivimallinsa ei toimikaan.

Vierailija
8/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on tehty. Tammikuun toiselta viikolta eiliseen päivään asti, kävin 65 firmassa kysymässä töitä ja 18h töitä. 47 firmaa kysyi, että mitäs työnantaja hyötyy 18h työntekijästä, ku on nämä tellit ja lellit ja liksakin pitäs maksaa. Eli rivien välistä, ei kiinnosta tehdä tappiolla ja ei kiinnosta 18h pelleily. Noi 18 firmaa ei tiennyt mistä on edes kyse.

Lindströmiä lainatakseni... KYLLÄ JOKU PALKKAA SITTEN LOPUKSI.

Vierailija
9/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole kuitenkin parempi, että työtön hakee, pääsee ja menee tekemään OIKEITA töitä OIKEAAN työpaikkaan ja saa siitä OIKEAA tuntipalkkaa, kuin että joutuu jossakin työkkärin 9e/pvä "töissä" olemaan tai missälie kokeilutöissä. Niistä oikeista töistä, vaikka vähäisistäkin, kun kuitenkin saa paitsi oikean palkan ja on oikea veronmaksaja, myös kertyy eläkettä, oikeaa työkokemusta ja saa myös työterveyspalvelut.

En nyt tiedä, mitä niin kamalaa niissä pätkätöissä on.

Vierailija
10/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se nyt ole kuitenkin parempi, että työtön hakee, pääsee ja menee tekemään OIKEITA töitä OIKEAAN työpaikkaan ja saa siitä OIKEAA tuntipalkkaa, kuin että joutuu jossakin työkkärin 9e/pvä "töissä" olemaan tai missälie kokeilutöissä. Niistä oikeista töistä, vaikka vähäisistäkin, kun kuitenkin saa paitsi oikean palkan ja on oikea veronmaksaja, myös kertyy eläkettä, oikeaa työkokemusta ja saa myös työterveyspalvelut.

Eihän niissä mitään kamalaa olekaan, ainakaan mulle. Mutta kerropa mistä tällaisia pätkätöitä saa? En minä ole saanut kovasta yrittämisestä huolimatta. Ja sitten minua vielä rangaistaan siitä, että en saa työpaikkaa, on tää vaan niin hassua :D

Vierailija
11/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se on tehty. Tammikuun toiselta viikolta eiliseen päivään asti, kävin 65 firmassa kysymässä töitä ja 18h töitä. 47 firmaa kysyi, että mitäs työnantaja hyötyy 18h työntekijästä, ku on nämä tellit ja lellit ja liksakin pitäs maksaa. Eli rivien välistä, ei kiinnosta tehdä tappiolla ja ei kiinnosta 18h pelleily. Noi 18 firmaa ei tiennyt mistä on edes kyse.

Lindströmiä lainatakseni... KYLLÄ JOKU PALKKAA SITTEN LOPUKSI.

Ehh, et sitten voinut vaan töitä kysyä. Miksi ihmeessä olisi pitänyt saada vain ja nimenomaan 18h? Olisit voinut saada vaikka 20h/vkossa tai 100h/kk, mutta jos haettaessa kysytään nimenomaan 18h niin todennäköisesti joutuu jäämään ilman.

Ja eläkemaksuthan eivät ole työnantajalta pois, joten työnantajalle on sama, tekeekö työntekijä tunteja kuinka paljon, koska ei se häneltä pois ole. Ei ta:lle tappiota siitä tule että työntekijältä menee veroa.

Vierailija
12/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niissä mitään kamalaa olekaan, ainakaan mulle. Mutta kerropa mistä tällaisia pätkätöitä saa? En minä ole saanut kovasta yrittämisestä huolimatta. Ja sitten minua vielä rangaistaan siitä, että en saa työpaikkaa, on tää vaan niin hassua :D

Vähän väliä on kaikenmaailman puhelinhaastattelijan hommia sun muita teleduuneja, joissa luvataan että tuntipalkka kun ei myydä mitään. Ja noihin promoottorihommiin (tarkoittaa siis konsulentti, näytejakelija, tuote-esittelijä) ei myöskään vaadita mitään ja ovat satunnaisia, joten sopinevat tarkoitukseen ja vaikka duunina varmaan onkin melko karseaa, kai sitä nyt jotakin kaupassa tyrkyttää 18h/vko kun siitä palkan saa ja aktiivisuuskin on ok.

Vierailija
13/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimallin idea on se, että työttömät suostuisivat vihdoinkin ottamaan vastaan myös niitä lyhyempiä keikkoja eivätkä vain surkuttelisi sitä kun niistä jää vain niin vähän käteen työttömyyskorvauksen lisäksi. Täälläkin vain valitetaan että mistään ei löytynyt sitä juuri 18 tunnin keikkaa. Kyllä se 3*8h=24h keikkakin kelpaa vaikka joutuukin tekemään minimiä enemmän!

Vierailija
14/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän väliä on kaikenmaailman puhelinhaastattelijan hommia sun muita teleduuneja, joissa luvataan että tuntipalkka kun ei myydä mitään. Ja noihin promoottorihommiin (tarkoittaa siis konsulentti, näytejakelija, tuote-esittelijä) ei myöskään vaadita mitään ja ovat satunnaisia, joten sopinevat tarkoitukseen ja vaikka duunina varmaan onkin melko karseaa, kai sitä nyt jotakin kaupassa tyrkyttää 18h/vko kun siitä palkan saa ja aktiivisuuskin on ok.

18 tuntia viikossa? Se vaatimushan on 18 tuntia kolmessa kuukaudessa.

Vierailija
15/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimallin idea on se, että työttömät suostuisivat vihdoinkin ottamaan vastaan myös niitä lyhyempiä keikkoja eivätkä vain surkuttelisi sitä kun niistä jää vain niin vähän käteen työttömyyskorvauksen lisäksi. Täälläkin vain valitetaan että mistään ei löytynyt sitä juuri 18 tunnin keikkaa. Kyllä se 3*8h=24h keikkakin kelpaa vaikka joutuukin tekemään minimiä enemmän!

Joutuu tekemään? Eikö se ole hyvä, että saa töitä enemmään, mitä enemmän sen parempi ja kokonaan ilman mitään tukia paras?

Ettekö sitten haluakaan töitä?

Vierailija
16/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18 tuntia viikossa? Se vaatimushan on 18 tuntia kolmessa kuukaudessa.

Tuossa oli kirjoittajalla varmaan tullut moka, mutta kommentoin tuota 18h/vkossa.

18h/vkossako töissä on sitten kauhea vaatimus? Normaalisti työssäkäyvät ihmiset tekevät tuplaten tuon.

Toisekseen, onko työttömillä nyt jokin omituinen käsitys, että niitä töitä ei saa tehdä enempää kuin tuon 18h/kk vai minkä ihmeen takia kysellään vain sitä ja kauhistellaan, että oikeinko pitäisi 18h/vkossa töitä tehdä? Tuo 18h/kk on minimi, joka on vähintään tehtävä että aktiivisuusehto täyttyy, mutta tottakai enemmänkin saa tehdä. Edelleen lienee voimassa se 300e/kk "vapaatulokin", jonka jälkeen vasta tulot alkavat vaikuttaa korvauksiin.

Aika huonosti on ymmärretty koko aktiivimalli, jos luullaan että on saatava just se 18h duunia/3kk eikä yhtään saa mennä yli.

Vierailija
17/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

18h töitä viikossahan tarkoittaisi, että saisi niin paljon liksaa ettei tarvitsisi enää työkkärissä asiakkaana ollakaan eikä aktivoitua. Joten eikö kannattaisi ottaa?

Vierailija
18/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18h töitä viikossahan tarkoittaisi, että saisi niin paljon liksaa ettei tarvitsisi enää työkkärissä asiakkaana ollakaan eikä aktivoitua. Joten eikö kannattaisi ottaa?

Päätellen siitä, mitä työttömät itse kertovat työttömyydestä aktivoitumisineen, työkokeiluineen, 9 euron pajoineen, niin todellakin kannattaisi jos vaihtoehto olisi täystyöttömyys. Osa-aikatöissä saa paitsi palkan ja eläkkeen, myös työyhteisön tasavertaisena työkaverina. Luulen, että siinä on aika paljon eroa, onko töissä työsuhteessa palkalla vai "töissä" työkkärin kautta.

Vierailija
19/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt monessa muussakin asiassa minimiä pidetään myös maksimina. Esimerkiksi koko sosialistinen peruskoulu rakentuu sen varaan että kukaan ei saisi oppia yhtään enempää kuin joku toinen.

Vierailija
20/20 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18h/vko on todella vähän rahassa. Laskepas huviksesi esim 10€:n tuntipalkalla. Kyllä vaan pitää olla edelleen työkkärissä asiakkaana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi