Kuuluuko kasvattajan korvata kun koira onkin sairas?
Alle vuoden ikäinen koirani sokeutuu. Eläinlääkäri totesi että kaihi on tulossa ja molempiin silmiin. :(
Kyseessä rotukoira, rekisteröity ja otetettu ns. viralliselta kasvattajalta. Nyt hän on vastannut vihaisena ettei hänen koirissan ole vikaa ja että raha ahneena yritän saada uuden pennun tai korvauksen???
Raha ei tietenkään tärkein vaan pennun terveys ja olen tosi surullinen sen kohtalosta. Samalla olen harmistunut. Pentu maksoi sen 1500e, kasvattajan tuki piti saada ja rotukoiran otin juuri sen suosituksen mukaan että kaikkien mukaan kasvattaja on vastuussa jos koiralle ilmenee terveysongelmia..
Kommentit (16)
Kun sinulla on lääkärintodistus koiran sairaudesta niin silloinhan et yritä saada toista pentua.. Riippuu minkälaisen sopimuksen teit jne. Jos sopimus oikeuttaa korvaukseen rahassa tai pentuna niin toimitat sopimuksen kopion, oman selvityksesi ja lääkärintodistuksen (kaikista kopiot) kasvattajalle. Jos ei tuota tulosta niin rikosilmoitus.
Niin. Kaupan yhteydessä pitää sopia mitkä sairaudet on sellaisia joita kasvattaja korvaa. Yleensä on valmiit paperit mitkä on korvattavia sairauksia rodulla.
Kaikkeahan ei kasvattajan tarvitse korvata, koska ei koirillakaan voi tietää mihin sairastuu eikä niitä voi ennakoida.
Täällä vastaa kahta terrierirotua 18 vuotta kasvattanut ihminen.
Yleensä me kennelnimelliset rotukoirakasvattajat käytämme kauppasopimuksen liitteitä, joissa on huolella listattu korvattavat, ei *yleensä* korvattavat (tai harkinnanvaraisesti korvattavat) tai ei korvattavat ongelmat. Itse käytän rotujeni rotuyhdistysten laatimia liitteitä. Näin ei kummallekaan osapuolelle tule epäselvyyksiä.
Tarkistin tässä toisen kasvattamani rodun uusimman liitteen, ja korvattaviin on listattu vain napatyrä ja piilokiveksisyys. Mikään muu ei ole korvattavaa, jos pennut luovutetaan eläinlääkärin tarkastamina. Ei sillä, että olen joskus vapaaehtoisesti korvannut edes ilman pyyntöä, esim. kun eräs kasvattini kuoli 5 kk iässä täysin yllättäen piilevään sydänvikaan. Rodussa ei ole perinnöllisesti sydänvikoja eikä minulla mitenkään olisi ollut velvollisuutta korvata, kun en ollut käyttänyt sydänsairaita koiria jalostukseen, luovutin pennut eläinlääkärin tarkastamina jne. Mutta kyseessä oli aktiiviharrastaja vähävarainen opiskelijatyttö, joten tarjouduin korvaukseen.
Silmäsairaudet on mainittu sopimuksessa koska niitö esiintyy rodulla jonkin verran...
Eniten olen yllättynyt kasvattajan vihamielisyydestä,hän on ollut tähän asti tosi mukava ja tukeva..
Vierailija kirjoitti:
Pentu maksoi sen 1500e, kasvattajan tuki piti saada ja rotukoiran otin juuri sen suosituksen mukaan että kaikkien mukaan kasvattaja on vastuussa jos koiralle ilmenee terveysongelmia..
Ei kai tuommoista paskapuhetta ole liikkellä, että rotukoirakasvattajan pitäisi korvata automaattisesti kaikki terveysongelmat? Sehän on täysin epärealistista. Elämä ja luonto on mitä on, eikä ihminen voi eläimen pennusta eikä edes ihmislapsesta taata että tämä saa kasvaa ja elää terveenä. Koiramaailmassa kun harrastetaan rodunjalostusta, pyritään toki terveyteenkin vaikuttamaan, mutta mikään ei takaa terveyttä.
Lisäksi monessa rodussa on juuri jalostuksen aiheuttamia / kärjistämiä ongelmia, jotka ovat rodussa niin tyypillisiä että kukaan ei voisi kasvattaa jos näiden aiheuttamat kustannukset pitäisi kasvattajan korvata. Yleensä ihan kauppasopimuksen liitteessä kerrotaan että ei ole korvattavia nämä. Esim. istelläni on westie, ja näistähän neljäsosalla on tutkimusten mukaan allergioita ja atopioita, jotka usein vaativat erityisruokavaliota ja/tai lääkehoitoa koiran koko eliniän. Tiesin kyllä ottaessani riskini ja sen että kasvattaja ei korvaa jos näitä ongelmia tai muita rodun perinnöllisiä sairauksia esim. harmaakaihi (joka muuten tässä rodussa ainakaan yleensä ei aiheuta ongelmia ennen vanhuutta, vaikka se todettaisiinkin jo vuoden iässä tarkastuksessa).
Meillä on kahdella koiralla tullut terveysvaivaa myöhemmin. Toisella oli jalkavika ja toisella silmäsairaus. Eivät kuulu minusta millään lailla kasvattajan korvattaviksi. Kasvattajalle kannattaa kyllä informoida niin hän tietää miettiä seuraavan pentueen vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Silmäsairaudet on mainittu sopimuksessa koska niitö esiintyy rodulla jonkin verran...
Eniten olen yllättynyt kasvattajan vihamielisyydestä,hän on ollut tähän asti tosi mukava ja tukeva..
Ehkä hän on tulkinnut että sinulla on jotenkin päällekäyvä ja korvauksia vaativa asenne, vaikka ei olisikaan. Tai sitten on vaan ollut huono päivä, tai asiattomia korvausten vaatijoita hiljattain niin että menee ihan turhaan liian puolustuskannalle. Ihmisiä ne koirankasvattajatkin on.
Mikä rotu? Onko perinnöllistä kaihia rodussa? Kaihi voidaan kuitenkin leikata eli poistetaan mykiö ja tilalle keinomykiö, näkö saadaan palautettua lähelle normaalia. Onko teillä vakuutus ja korvaako se leikkaushoidon?
Ei kasvattajan kuulu ihan mitä tahansa korvata koska ei kukaan voi taata, ettei eläin voi sairastua ja jos sairastuu, kyseessä olisi "viallinen tuote". Elävä eläin kun voi sairastua eikä kukaan voi mitään takuuta antaa. Tiettyjä erikoisehtoja voidaan kauppakirjaan kirjata ja joistain vioista on sovittuja sääntöjä, vaikka laskeutumaton kives tms. Joskus kasvattaja toki tulee asiassa vastaan ja jos esim. koira joudutaan lopettamaan, voi saada seuraavan pennun vaikka puoleen hintaan tms. Mutta tämä on ihan kasvattajakohtaista.
Kaikesta huolimatta muista rakastaa koiraasi, sillä se rakastaa sinua enemmän kuin mitään muuta. Näön menetys ei ole koiralle maailmanloppu. Ja voi myös harkita kaverin ottamista tälle koiralle.
Ei ole tarkoitus olla päällekäyvä tai vaatia korvauksia. Käännyin heti hänen puoleensa ja olin kyllö suoraan sanottuna paniikissa. Näyttelyissähän koiraa en voi käyttää vaikka sekin oli tarkoitus pentua ottaessa.
Ja tosiaan mulle aina painotettiin että rotukoirissa saat kasvattajan vastuun ja tuen. Että jos lonkka yms vikoja ilmaantuu...ehkö olen tulkinnut nämä väärin sitten.
Kaihi voidaan leikata. Näkö palaa lähes normaaliksi. Miksi puhutaan nyt sokeutumisesta vai onko ap nyt jotenkin erehtynyt diagnoosin sanamuodosta tai ohittaa sen hoitopuolen kokonaan?
Joo, olet tulkinnut väärin. Ei kukaan kasvattaja korvaa mitä tahansa sairautta, joka koiraa voi kohdata. Tiettyjä erikoistilanteita on mutta ne on kirjattu kauppakirjaan.
Koira rinnastetaan tavaraan. Myyjällä on tietty vastuu viallisen tavaran myynnistä. Osakorvaus on perusteltu.
Näyttelyuran peruuntumista ei korvata mitenkään, koska perustilanteessa koira myydään aina kotikoiraksi. Jos myydään näyttely/jalostustarkoitukseen, se maininta on kauppakirjassa erikseen. Ei näyttelyuraa voi mistään pennusta ennustaa. Sama kun haluaisi takuut, että vauva pääsee missikisoihin ja saa kauniita ja terveitä jälkeläisiä.
Mitä olette kaupan yhteydessä sopineet? Me on tehty aina kasvattajan kanssa liite sopimukseen koiran kaupasta, ja siihen kirjattu "vikalista" mitkä sairaudet tms. eivät oikeuta hyvitykseen jos niitä ilmenee ja mitkä oikeuttaa.