Vanhalla Skodalla ajava Tarmo hämmästyi kauppakeskuksen parkkipaikkaratkaisua – "Pitääkö asiakkaat jaotella tällä tavoin?"
Kauppakeskus Dixin parkkihallissa on 26 paikkaa varattuna vähäpäästöisille autoille. Vähäpäästöisillä tarkoitetaan Dixissä autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 120 g/km.
"Ekoautoparkit" sijaitsevat parkkihallin neljännessä kerroksessa lähimpänä sisäänkäyntiä.
Dixissä asioinut Tarmo Paloniemi ihmettelee parkkeeraajien jakamista kahteen kastiin. Paloniemi meinasi myöhästyä työhaastattelusta, koska ei löytänyt autolleen Dixistä parkkipaikkaa.
– Ei minun vanha skodani kelpaa ekoautoille varatuille paikoille, Paloniemi sanoo Vantaan Sanomille.
Paloniemi on kyllästynyt "liian pitkälle menevään ekovillitykseen". Hän muistuttaa vähäpäästöisten autojen olevan useimmiten uusia autoja, joiden hankkimiseen ei kaikilla ole varaa.
Parkkihallissa on ollut vähäpäästöisten autojen parkkipaikkoja Dixin kauppakeskuksen valmistumisesta asti.
– Paikat liittyvät LEED-ympäristösertifikaattiin, jonka Dixin kiinteistö sai jo kauppakeskuksen rakentamisvaiheessa. Dixi on Suomen ensimmäinen kauppakeskus- ja toimistohanke, jolle on myönnetty korkein, platinum-tason LEED-sertifikaatti, kommentoi Dixin kauppakeskusjohtaja Johanna Harjunmaa sanoo Vantaan Sanomille.
Dixin parkkihallista vastaavan Q-Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius uskoo vastaavien ekopaikkojen samoin kuin sähköautoille ja hybridiautoille varattujen paikkojen lisääntyvän jatkossa merkittävästi.
– Parkkipaikkojen osoittaminen vähäpäästöisille autoille on yksi tapa pienentää kauppakeskuksen hiilijalanjälkeä, kommentoi Sirelius.
Kauppakeskuksissa usein asioiva Paloniemi ymmärtää, että ympäristönsuojelu on tärkeä asia. Parkkipaikkojen varaamista vähäpäästöisille autoille hän ei ymmärrä.
– Onko kauppakeskuksen tehtävänä pelastaa maailma ja jaotella asiakkaita ympäristönsuojelullisen perustein, pohtii Paloniemi.
Vastaavia paikkoja ei ole ainakaan vielä Jumbossa tai Myyrmannissa.
– Jumbossa on paikkoja sähköautoille ja liikuntarajoitteisten henkilöiden autoille. Jumbossa ei ole ollut tarvetta erikseen osoittaa parkkipaikkoja vähäpäästöisille autoille, kommentoi Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro.
Asiasta kertoi ensin Vantaan Sanomat.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/622349-vanhalla-skodalla-ajav…
Kommentit (29)
Tarmo lähtee ensi kerralla vähän aikaisemmin, että ehtii hyvissä ajoin.
Juu onhan noita muuallakin. Ompussa ja Tapiolassa mm. Itsellä on vähäpäästöinen auto, sellsinen jolla saa ajaa Länsiväylän ohituskaistaa. Mutta tosiaan aika monesti noilla paikoilla on muitakin kuin vähäpäästöisiä autoja.
Itse en kyllä koe ongelmalliseksi että on erilaisia paikkoja, niitä tavispaikkojakin on hirveästi. Usekn tulee mentyä sellaiseen. Tai perhepaikalle.
Itse ainakin ajaisin ihan surutta saastuttavan bensakrematorioni ruutuun. Tulkoot vaan joku vinkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarmo lähtee ensi kerralla vähän aikaisemmin, että ehtii hyvissä ajoin.
Ja parkitsee autonsa jonnekin muualle. Kauppakeskuksen parkkikset on kauppakeskuksen asiakkaita varten, ei ilmaisen parkkiksen metsästäjiä varten.
No, ku se auto pitää saada siihen ihan oven eteen vaikka paikkoja olisi muuallakin vapaana.
Jos nuo ekoautoparkit sijaitsevat lähimpänä sisäänkäyntiä, niin itse ainakin ajattelin syynä olevan se, että mahdollisimman vähän päästöjä kulkeutuu kauppakeskuksen sisään ihmisten hengitettäväksi. Ja eikö se ole pelkästään hyvä ja järkevä ratkaisu?
Meinaatteko että joku parkkipirkko hakee joka auton rekisteritiedoista päästölukemat vai miten tuo edes periaatteessa vois toimia?
Kyllä noissa on ihan vanhoja repsottavia tila-autojakin ja eläkeläisten vanhoja nissaneja.
Silloin kun faija ajeli vanhalla Wolkkarin raadolla se parkkeerasi sen surutta noihin ruutuihin. Teslukkansa parkkeeraa nyt luvallisesti noihin.
Eikö päästöt vehenisi kun ei tarvitisi ajella montaa kertaa ympäri sitä hallia etsimässä vapaata paikkaa vaan voisi parkkeerata ensimmäiselle vapaalle ruudulle, ilman että se onkin joku ekoruutu?
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo ekoautoparkit sijaitsevat lähimpänä sisäänkäyntiä, niin itse ainakin ajattelin syynä olevan se, että mahdollisimman vähän päästöjä kulkeutuu kauppakeskuksen sisään ihmisten hengitettäväksi. Ja eikö se ole pelkästään hyvä ja järkevä ratkaisu?
Juuri näin!
Nimi viittaa ikäluokkaan, joka loukkaantuu joka asiasta, on kaikessa oikeassa ja oikeutettu lähimpään parkkipaikkaan oven vieressä siksi, että hän on oikeutettu siihen eikä kukaan muu.
Todellisuudessa Tarmolla meni tunteisiin, koska hän ei itse osannut lähteä ajoissa kotoa ja koska hänellä ei ole varaa uuteen, vähäpäästöiseen autoon. Luultavasti hän ei myöskään saanut työpaikkaa, kun kehtaa omalla nimellään tuollaisesta valittaa.
Ja keppaskappas, minkä ikäluokan edustaja on otettu kuvaan puoltamaan Tarmon sanomaa?
Turhaa valitusta. Jaotellaanhan liikuntavammaisetkin infapaikoille eikä siitä kukaan valita..
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko että joku parkkipirkko hakee joka auton rekisteritiedoista päästölukemat vai miten tuo edes periaatteessa vois toimia?
Ihan samalla periaatteella kuin ilmainen (vai oliko se halvempi) asukaspysäköintitunnus. Auton tyyppimerkinnän perusteella asiakaspalvelutyyppi näki suoraan, että siihen ei ollut oikeutta. Ei tosin paljon puuttunut.
Kuinka moni tietää autonsa hiilidioksidi päästämäärän?
Entäs dieseli,voiko sen ajaa tuollaiselle paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tietää autonsa hiilidioksidi päästämäärän?
Entäs dieseli,voiko sen ajaa tuollaiselle paikalle?
Katsomalla rekisteriotteesta.
Omani 172 grammaa. Joudan Tarmon kanssa metsänlaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tietää autonsa hiilidioksidi päästämäärän?
Entäs dieseli,voiko sen ajaa tuollaiselle paikalle?Katsomalla rekisteriotteesta.
Omani 172 grammaa. Joudan Tarmon kanssa metsänlaitaan.
Ei tuota vanhemmissa ole edes ilmoitettu rekkarissa senkin porho.
Natsi-Tarmo on vaan hiljaa. Paikat on varattuja paremmille ihmisille.
Noita on Isossa Omenassakin, siellä uudella parkkisella.. käykääpä katsomassa, mitä autoja niillä paikoilla seisoo:D ei taida olla ne vähäpäästöisimmät, mutta ovat hallin isoimmat autot.