Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat, kuinka tavallista on, että yo-koe arvostellaan kaikkien ....

Vierailija
25.03.2018 |

aineiden osalta koulussa huonommaksi ja sitten yo-tutk.ltk nostaa arvosanat? Miksi koulu tekee niin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallista. Yleensä menee juuri toistepäin, koulujen opet pelaa omaan pusssiin ja koittaa arvostella vähän paremmin kuin yo-lautakunta. 

Vierailija
2/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat saavat ainejärjestöiltä korjausohjeet. Joskus kokeessa on epäselvyyksiä (esimerkiksi huonosti laadittuja kysymyksiä tai harjaanjohtavia kohtia), joiden korjauksessa pitää ottaa jokin linja. Kun paperit tai nykyään tiedostot menevät sensoreille, he katsovat niistä ensin satunnaisotoksen. Niiden perusteella tehdään lopulliset kriteerit ja arviointi. Näin ainakin minule on sensoreiden suunnasta kerrottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin aine on hyväksytyn rajalla opettajat usein kertovat realistisen tilanteen.

Vierailija
4/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä opettajat tekevät alustavan arvioinnin jäsenyhdistykseltä saamiensa pisteytysohjeiden mukaisesti. Ei kukaan tieten tahtoen arvioi pahasti pieleen. Tietysti jos kyse on esim. eliittikoulusta, jossa kaikki opiskelijat ovat laudaturin tasoisia, opettaja voi jotenkin sokaistua sellaiselle, joka on laudaturin alapäästä verrattuna laudaturin yläpäähän ja esim. kirjoitelman arvioida alakanttiin. Tai toisaalta jos on koulu, jossa on vain vähän huippuja, ne vähänkin paremmat saattavat saada opelta vähän liian hyvät arvioinnit.

Mutta eikö se ole hyvä, että lopullinen arvostelu tulee sensoreilta, eikä niiltä opeilta. Onko sillä lopulta väliä, mihin suuntaan ne siellä muuttuu? Kyseessä kuitenkin on alustava arviointi, ja on tiedossa, että se voi muuttua.

Vierailija
5/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi juuri näin, enkä vieläkään tajua miksi. Pärstäkerroin se pitää olla. Ilman näitä sensoreita ei minulla olisi ollut asiaa yliopistoon. Jotenkin pahalta tuntuu, vaikka tästä on aikaa

Ap

Vierailija
6/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Ne on vain arvioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin noin päin kuin että opettaja arvioi yläkanttiin. Ei olisi kiva pettyä kun ei saakkaan sitä E:tä kun sensorit laskee arvosanaa

Vierailija
8/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko yrittää korjata tämä yleinen harhaluulo, että arvosanat jotenkin nousisi tai laskisi YTL:ssä. Opettajien tekemät arvioinnit ovat alustavia. Kokeet ei koskaan lähde minään arvosanana. Sensorikaan ei nosta tai laske arvosanaa, koska ei ole mitään, mitä nostaa tai laskea. Sensori tekee lopullisen arvioinnin ja arvosanat määräytyvät vasta sen jälkeen, kun kaikki kokeet on arvosteltu ja pisteytetty. Ylioppilaskokeissa käytetään suhteellista arviointia, jonka mukaan kokelaita verrataan toisiinsa. Toisin sanoen parhaimmat pisteet saaneet saavat parhaimman arvosanan (5% kokelaista) ja huonoimmat eivät pääse läpi (5% kokelaista) ja loput on siinä välissä. Vasta siinä vaiheessa tiedetään, minkä arvosanan milläkin pistemäärällä saa.

Siitä voitaisiin keskustella enemmänkin, että onko suhteellinen arviointi oikea tapa arvioida kokelaita. Jos esim. englannin taidot vain kasvavat ja kasvavat vuosi vuodelta, miksi ei siirrytä kriteeripohjaiseen arviointiin, jonka myötä se laudatur voidaan antaa vaikka puolelle kokelaista, jos heidän taitonsa vastaavat laudaturin kriteereitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, parempi tietysti näin päin, mutta ihmeellinen tunne jäi. Kuulin myös kouluaikana opettajilta, että kaikki ei vaan voi saada kiitettäviä. Niitä oli jotenkin tietty määrä ja sillä selvä, eli ei riitä numeroita vaikka osaaminen kiitettävään riittäisi. Oppilaat ikäänkuin laitetaan kuvitellulle? Gaussin käyrälle ja sitten open arvion mukaan tasaiseen tahtiin käyrälle numeroin.

Ap

Vierailija
10/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 8! Onko siis kuitenkin "pakko" antaa joillekin huonompi arvosana kuin mihin osaaminen riittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei 8! Onko siis kuitenkin "pakko" antaa joillekin huonompi arvosana kuin mihin osaaminen riittää?

Ei opetusryhmän sisällä. Mutta koko ikäluokka yo-kokeessa, kyllä.

-eri

Vierailija
12/13 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, opetusryhmän sisällä nyt näin kävi sitten ilmeisesti.

Mietin vaan, että miksi ne lukion opettajat sitten yleensä arvioivat mitään. Kokeet nippuun/linjoja pitkin ja arvosanat sensoreilta.

Olenko hakoteillä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
26.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, opetusryhmän sisällä nyt näin kävi sitten ilmeisesti.

Mietin vaan, että miksi ne lukion opettajat sitten yleensä arvioivat mitään. Kokeet nippuun/linjoja pitkin ja arvosanat sensoreilta.

Olenko hakoteillä?

Ap

Kysymys on oikeastaan opiskelijan oikeusturvasta. YTL:kään ei ole erehtymätön, ja ihmiset sielläkin päässä arvostelevat suorituksia ja siirtävät pisteitä järjestelmästä toiseen. Opettajien tehtävänä on puuttua asiaan, jos he huomaavat esim pistemäärän muuttuneen paljon alustavasta arvioinnista. Jos kukaan ei olisi arvioinut suoritusta alustavasti, virheitä saattaisi jäädä huomaamatta.