Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monelta teidän yläkouluikäisten lasten nukkumaanmeno on viikonloppuisin ja...

Vierailija
25.03.2018 |

saavotko he valita mitä tekevät siihen asti eli onko myös räisintä-tietokonepelien pelaaminen sallittua?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä tolle 16-vuotiaalle enää mitään nukkumaanmenoaikoja aseta. Kehoituksia kylläkin, mutta kyllä tuonikäisen pitää vastata omasta hyvinvoinnistaan ainakin unen osalta. Kyllä se maanantaiaamuna tuntuu, jos viikonloput kukkuu aamuyölle hereillä.

Vierailija
2/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni eivät kyllä ole ottaneet millään lailla vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Niin kauan netissä, ettei silmä enää pysy auki, jos ei muuta käsketä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasiluokkalainen poika menee nukkumaan omatoimisesti, usein viimeisenä, en valvo hänen nukkumaanmenoaan. Varmaankin klo 24-01. Ja pelaa tietokoneella siihen asti.

On erittäin fiksu nuori ja hoitaa koulunsa ja muut velvoitteensa esimerkillisesti. Olen sitä mieltä, että niin kauan kuin hommat hoituu, en puutu noihin asioihin. Hiukan tämä on vaatinut työstöä omassa ajattelussa, mutta tähän olen päätynyt. Usein tekee myös koulutehtäviä klo 21 jälkeen, mikä vähän kiristää minun hermoa, mutta ehkä tämä tapa sopii hänelle, koska tosiaan on hyvä koulussa.

Vierailija
4/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman eri mieltä ensimmäisen vastaajan kanssa, teinillä ei aivojen neurologinen kehitys millään lailla tue ajatusta "kyllä teini jo asian tietää ja toimii sen mukaan mikä hälle on parasta". Mielihyvä ja lyhytaikainenkin kiva juttu vie usein voiton järkevyydestä ja siitä mikä olisi oikeasti vaikkapa aivojen kannalta se paras vaihtoehto toimia.

Lisäksi vkonloppu on kovin lyhyt aika, ei siinä ole mitään järkeä rytmiä kummoisesti muuttaa esim.valvoa aamuyölle ja nukkua iltapäivään tms. Aikamoinen rääkki sitten käydäkin su-iltana ns ajoissa untenmaille jotta jaksaa herätä edes suht virkeänä ma-aamuna kouluun.

Omat teinini (16,5v ja 15v) eivät vkonloppuisin valvo sen kummemmin kuin arkenakaan, käyvät yöpuulle niin että saavat unta vähintään sen 9h/yössä.

Mitä pelaamiseen tulee niin illalla sammuu älylaitteet yms puolta tuntia-tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
5/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo hiljenee yleensä joskus klo 23, mutta välillä myöhempääkin. Lapseni eivät pelaa mitään räiskintäpelejä ja ovat muutenkin niin mukavuudenhaluisia, joten menevät mielellään nukkumaan. Arkena menee usein myös yhteentoista ennen kuin talo pimenee. Kolme teiniä on talossa.

Vierailija
6/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät mitä tekevät ja valvovat miten valvovat. Fiksuja pärjääviä nuoria.

Vierailija
7/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä ensimmäisen vastaajan kanssa, teinillä ei aivojen neurologinen kehitys millään lailla tue ajatusta "kyllä teini jo asian tietää ja toimii sen mukaan mikä hälle on parasta". Mielihyvä ja lyhytaikainenkin kiva juttu vie usein voiton järkevyydestä ja siitä mikä olisi oikeasti vaikkapa aivojen kannalta se paras vaihtoehto toimia.

Lisäksi vkonloppu on kovin lyhyt aika, ei siinä ole mitään järkeä rytmiä kummoisesti muuttaa esim.valvoa aamuyölle ja nukkua iltapäivään tms. Aikamoinen rääkki sitten käydäkin su-iltana ns ajoissa untenmaille jotta jaksaa herätä edes suht virkeänä ma-aamuna kouluun.

Omat teinini (16,5v ja 15v) eivät vkonloppuisin valvo sen kummemmin kuin arkenakaan, käyvät yöpuulle niin että saavat unta vähintään sen 9h/yössä.

Mitä pelaamiseen tulee niin illalla sammuu älylaitteet yms puolta tuntia-tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Parin tunnin heitto rytmissä tai yhden yön lyhyemmät unet ei kyllä mitään ihmeellistä rääkkiä aiheuta jos on perusterve teini kyseessä. Tuo toinenhan on jo täysi-ikäinen runsaan vuoden päästä, aiotko vielä silloinkin määrätä hänen rytminsä?

Vierailija
8/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ja 8 luokilla nukkumaan ihan viimeistään klo 1.00, mutta yleensä meni kyllä itsenäisesti aikasemminkin ja toisaalta joskus taas salaa valvoi tietokoneella myöhempäänkin. Muuten sai itse päättää, mitä teki, kunhan kyliltä oltiin kotona tuon ikäisenä 22.00, ellei muuta oltu sovittu. 9 luokkalaisena ja sen jälkeen sitten sai jo valvoa miten huvittaa, kunhan ei muita häirinnyt ja kotona piti silloin olla viimeistään 00.00, ellei toisin sovittu esim. festareiden tmv takia. Hyvin fiksi ja mukavuudenhaluinen lapsi kyllä oli suhteellisen usein ja nukahti yleensä yökyläkavereistaankin ensimmäisenä :D Mutta kyllä sekin muutamia kertoja rellesti yötä myöden kylillä, kun meni kaverille yöksi ja kerran olen joutunut hakemaan ryyppybileistä kotiin, kun ei saanutkaan kyytiä takaisin kaverin luo, mutta ei sillonkaan ollut juonut kuin pari siideriä ja katui kovasti, että valehteli.

Vierailija
9/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin omassa lapsuudessa, että lapselle pitää antaa vapautta ja vastuuta ikäkauden mukaisessa suhteessa. Kun pienestä pitäen saa päättää tietyistä omista asioista, niin osaa teininäkin valita viisaasti. Siksi meillä ei ole minun määräämiäni nukkumaanmenoaikoja eikä viikonloppuna erityisiä herättämisaikoja. Viikolla heräävät itsenäisesti ja torkuttamatta klo 6.30.

Vierailija
10/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O

Eikö sun teinit ole koskaan yökylässä, leireillä tms? Pidätkö ne muutenkin kahleissa?

Vierailija
11/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllähän tämä saa tuen nykytiedosta. Etuotsalohko ja toiminnanohjaus kehittyy noin 25-vuotiaaksi asti.

Asia riippuisi myös nuoresta, jos hän itse sanoisi että on järkevää mennä ajoissa nukkumaan (viimeistään 01 tuon ikäisen) antaisin valvoa. Mutta jos joku 03 olisi hänestä hyvä nukkumaanmenoaika, sitten olisi eri asia.

Vierailija
12/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllähän tämä saa tuen nykytiedosta. Etuotsalohko ja toiminnanohjaus kehittyy noin 25-vuotiaaksi asti.

Asia riippuisi myös nuoresta, jos hän itse sanoisi että on järkevää mennä ajoissa nukkumaan (viimeistään 01 tuon ikäisen) antaisin valvoa. Mutta jos joku 03 olisi hänestä hyvä nukkumaanmenoaika, sitten olisi eri asia.

No aiotko sitten vahtia ja vaatia  25-vuotiaaksi asti? On hyvä myös oppia virheistään. Kyllä nyt herranen aika normaali teini oppii virheistäkin, tuskin se monta yötä peräkkäin kolmeen valvoisi.

Vierailija
13/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin omassa lapsuudessa, että lapselle pitää antaa vapautta ja vastuuta ikäkauden mukaisessa suhteessa. Kun pienestä pitäen saa päättää tietyistä omista asioista, niin osaa teininäkin valita viisaasti. Siksi meillä ei ole minun määräämiäni nukkumaanmenoaikoja eikä viikonloppuna erityisiä herättämisaikoja. Viikolla heräävät itsenäisesti ja torkuttamatta klo 6.30.

Nimenomaan. Lapselle on viisasta antaa sopivissa määrin vastuuta myös omasta hyvinvoinnistaan sen sijaan että siten 18-19-vuotiaana heittää kylmiltään omilleen.

Vierailija
14/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aiotko sitten vahtia ja vaatia  25-vuotiaaksi asti? On hyvä myös oppia virheistään. Kyllä nyt herranen aika normaali teini oppii virheistäkin, tuskin se monta yötä peräkkäin kolmeen valvoisi.

En, se oli vain esimerkki ettei alaikäistä pidä kokonaan vastuuttaa.

Vierailija
15/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että toiminnanohjaus ei ole vielä ihan kehittynyt, ei ole syy sille että teiniä pitäisi valvoa. Siinähän juuri kehitetään sitä syy-seuraussuhdetta ja omia valintoja. Kyllä meillä ainakin teinit yrittää ajoissa nukkumaan kun tietävät että koulusta ei voi valvomisen takia olla pois. Joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin. Koulusta silti tulee hyvää tulosta, joten harjoitelkoon vaan.

Vierailija
16/16 |
25.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukkumaan 23.30 viikonloppuisin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme