Kysymys, miten otan esimiehen kanssa puheeksi raskauteni
Olen vasta viikolla 10, mutta joutunut olemaan poissa työstä kaksi viikkoa vaikean raskauspahoinvoinnin takia. Maanantaina palaan töihin mukanani lääkärintodistus jossa maininta tästä vaikeasta raskauspahoinvoinnista.
Kukaan ei tiedä raskaudestani, enkä haluaisi vielä tietävänkään koska on vasta niin alussa vasta. Mietin, että veisinkö lääkärintodistuksen itse henk. koht. esimiehelle ja kerron hänelle suoraan?
Miten te olette toimineet? Kiitos
Kommentit (8)
Raskaus on luonnollinen ja usein toivottu ja odotettu tpahtua. - Ymmärrän, ettei sitä halua "heti" julkistaa, koska -valitettavasti- enkä nyt halua paloitella tai maalata piruja seinille- kaikkea saattaa tapahtua. Mutta itse kertosin luulatavimmin (omaa henk. kokemusta minulla ei ole) melko alkuvaiheessa raskautta asiasta esimiehelle raskaudesta; niin hän voisi sen ottaa mahd, mukaan huomioon; tapauskotaisesti järjstellessään työvuoroja ja mahd. harkita sijaisen hankkimista jne. Onnea raskautesi johdosta!
Ymmärtääkseni lääkäriltä olisi voinut pyytää lapun, josta syy ei selviä.
Kertoisin esimiehelle nyt heti, hän ei saa sitä kertoa muille.
Hän paremmin ymmärtäisi sitten ja näkeehän sen nyt lääkärintodistuksestakin. Korosta vielä, että muut ei tiedä ja kun raskaus on niin alkuvaiheessakin, ettei lipsauta missään asiasta.
Esimiehen kannalta seuraavat noin 7 kuukautta ovat sitä, että hän joutuu tämän tästä etsimään sijaista. Ei ole hurjan reilua olla kertomatta raskauspahoinvoinnista, joka suurella osalla kestää koko raskauden ajan. Helpointa olisi kertoa koko kuvio, koska työyhteisö saa tilanteen joka tapauksessa selville hyvin pian. Ei sitä jatkuvaa kuvotusta peitellä millään.
Minulla oli alkuraskaudessa ryöpsähtävää verenvuotoa pari kertaa, ja minua myös huimasi paljon. Lääkäri kielsi nostelemasta, tai kiipeilemästä. Ja meillä oli työpaikan muutto, ja olin vastaamassa aikamoisen paperimäärän, mappien yms muutosta. Samalla myös tyhjentyvää tilaa oli aloitettu jo remontoida, ja siellä mm. purettiin vanhan talon eristeitä (osa tilasta siis eristetty muovein ja vanerein yms.). Mä kerroin sit heti pomolle, joka siirsi mut pois muutosta ja siirsi toiseen työtilaan (mahdollisesti vaarallisten aineiden vuoksi). Katsoin parhaaksi kertoa myös työkavereille syyn.
Kolmen lapsen äitinä näin jälkikäteen mietin, että mikä siinä kertomisessa sitten olikaan niin kamalaa? En enää muista, miksi asiaa piti salailla työkavereilta.
Jos et ilmoita asiaa esimiehelle, hän voi käyttää tilannetta hyväkseen, ja irtisanoa sinut luottamuspulaan vedoten.
Jos sensijaan kerrot asiantilan, ja pyydät ettei sitä kerrota, ja myöhemmin paljastuu asia kerrotuksi, olet aika vahvoilla esimieheen päin.
Työyhteisölle ei saa kertoa työntekijän poissaolon syytä. Ei edes sitä, että on sairaana. Mutta sanot esimiehelle, että sanoo että olet sairaana, syytä ei saa kertoa. Hän EI SAA kertoa sitä muutenkaan, mutta nyt muistutat häntä siitä, jos teillä on ollut tapana kertoilla jopa sairauksia.