Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoan lämmittäminen mikrossa - hyvät ja huonot puolet?

22.03.2018 |

Mikroa tulee käytettyä melkein päivittäin, onhan se näppärä laite, mutta pari juttua siinä hieman mietityttää.

Mikroa käytettäessä arvaukset ruoan tai maidon lämpötilasta on todellista arpapeliä. Kotona ehkä jo vähän lähempänä, mutta varsinkin outoja mikroja käyttäessä pitää lämmittää useamman kerran. Ylimääräinen lämmittäminen huolettaa, tuhoaako mikroaaltouuni ruoan ravintoaineita?

En haluaisi tehdä lapselleni ravinteikasta ruokaa, jonka pilaisin sillä että lämmitän sen mirkossa.

Löysin Indiegogosta tällaisen vempaimen, joka kertoisi, kun ruoka/juoma on tarpeeksi lämmintä (linkki alla). Mitä olette mieltä?

https://www.indiegogo.com/projects/cmicro-world-s-first-smart-microwave…

Onko mikroaaltouuni teidän mielestänne hyvä keksintö, vai pahinta mitä tekemällenne ruoalle voi tehdä?

-- If you don't take the next step, you end up standing your whole life with one foot --

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä ennen on pärjätty ilman mikroa, ja nykyajan uusavuttomat ei osaa edes mikrossa lämmittää ruokaa ilman tuollaisia vekottimia.

Vierailija
2/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain mikrossa lämmitettäviä ruokia. Ei mulla ole aikaa kokata koska netti, olut ja tv.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa munkin elämän suurimmat ongelmat tollasia. Hoh hoijaa...

Vierailija
4/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan omistanut mikroa.

t. kokki

Vierailija
5/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totanoin, miten se mikrossa kuumentaminen sen enempää  tuhoaisi ravintoaineita kuin jollain muullakaan tavalla kuumentaminen? Kuumentaminen sinänsä hajottaa aina ravintoaineita, eikä ole eroa siinä kuumentaako mikrolla vai jollain muulla.  Ja liikaa voi kuumentaa millä tavalla tahansa. Jos pelkäät kuumentavasi liikaa, laita aikaa aluksi vähemmän ja sitten lisää, ellei tullut tarpeeksi kuumaa.

Vierailija
6/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt tätä kanssa.

Hyviä puolia: nopea tapa.

Huonot puolet: mun käsittääkseni tuhoaa ravintoaineita, ja ei tuu niin maukasta, hella tai uuni on ehdottomasti paras.

Vierailija
7/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänä puolena voisi mainita ehkä sen, että mikroaaltouuneja on käytettävissä oikeastaan miltei missä tahansa, jos lounas on kylmä eines/edellisen illan yli jäänyt ruoka, se on nopea lämmittää syömäkuntoon.

Huonona puolena ehkä tuo epätasainen lopputulos. Perunamuusi paikoitellen kuin magmaa ja lautanen käryää, mutta ne vihannekset, pihvi tai kastike saattaa hyvinkin olla vielä umpijäässä. Toki kierrettävissä kun vaivoittelee niin paljon, että ennen lämmittämistä jakaa ne eri ruoka-aineet tasaiseksi ympäri lautasta, mutta oma vaivansa se on sekin jos on rajallinen aika lounasteluun.

Noihin vitamiinien/kivennäisaineiden/higgsin hiukkasten/mustien aukkojen häviämisiin ja puoliintumisiin en ole jaksanut tarkemmin tutustua. Omasta mielestäni jos mikro on vain satunnaisessa käytössä annoksia lämmitettäessä, ei pitäisi niin paljoa murehtia ravintoarvoista. Ennemminkin huolehtisin että muutoin ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen.

Vierailija
8/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroaaltouunin käyttämistä ei todellakaan voi suositella, koska se avaa portin toiseen ulottuvuuteen. Sieltä tulevat demonit pistelevät ruoan kuumaksi hiilihangoillaan ja sen lisäksi, että osa ruosta voi ylikuumentua ja osa jäädä kylmäksi osumatarkkuudesta riippuen, tällaisen ruoan syömisellä on hyvin negatiivinen vaikutus ihmisen sprituaaliselle värähtelytasolle ja kolmannen, ns. p-silmän, avautumiselle. Mm. Deepak Chopra on varoittanut tästä toistuvasti. 

Vierailija
9/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaton hinta muutamalla muovinkappaleella. maksamalla vahan enemman saa (ainakin taalla) mikron joka tunnistaa sopivan lampotilan. Kayttamallahan sen uunin oppii.

Vierailija
10/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot puolet: mun käsittääkseni tuhoaa ravintoaineita, ja ei tuu niin maukasta, hella tai uuni on ehdottomasti paras.

Mites se mikro muka tuhoaa ravintoaineita?

Vierailija
11/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro lämmiittää ruuan niin tasaisesti kuin mahdollista, eli pienin riski tuhota ravintoaineita. Esim paistinpannulla vain pieni osa ruuasta on kosketuksissa (erittäin)kuuman pannun kanssa.

Vierailija
12/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro tuhoaa ravintoaineita ja aiheuttaa säteilyä. Ruoan makukin ihan on erilainen ja paljon parempi, jos lämmittää uunissa tai hellalla.

Yritän itse päästä tuosta mikrosta eroon.

Vierailija
13/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The January/February 1990 issue of Nutrition Action Newsletter reported the leakage of numerous toxic chemicals from the packaging of common microwavable foods, including pizzas, chips and popcorn. Chemicals included polyethylene terpthalate (PET), benzene, toluene, and xylene. Microwaving fatty foods in plastic containers leads to the release of dioxins (known carcinogens) and other toxins into your food."

Muovirasioissa tai astioissa olevia eväitä/ruokia ei kannata lämmittää mikrossa. Muovista vapautuu mm. myrkkyjä yms, jotka siirtyvät ruokaan.

Vierailija
14/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro tuhoaa ravintoaineita ja aiheuttaa säteilyä. Ruoan makukin ihan on erilainen ja paljon parempi, jos lämmittää uunissa tai hellalla.

Yritän itse päästä tuosta mikrosta eroon.

Kaikenlainen kuumentaminen tuhoaa ravintoaineita. Paistamisessa muodostuu karsinogeeneja. Pannu ja uunikin säteilevät.

Vierailija
15/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä ennen on pärjätty ilman mikroa, ja nykyajan uusavuttomat ei osaa edes mikrossa lämmittää ruokaa ilman tuollaisia vekottimia.

Vanhaan hyvään aikaan ei ruokia kypsennetty. Laitisen Keijo meni sitten ja keksi tulen. Meni kaikki pilalle.

Vierailija
16/21 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totanoin, miten se mikrossa kuumentaminen sen enempää  tuhoaisi ravintoaineita kuin jollain muullakaan tavalla kuumentaminen? Kuumentaminen sinänsä hajottaa aina ravintoaineita, eikä ole eroa siinä kuumentaako mikrolla vai jollain muulla.  Ja liikaa voi kuumentaa millä tavalla tahansa. Jos pelkäät kuumentavasi liikaa, laita aikaa aluksi vähemmän ja sitten lisää, ellei tullut tarpeeksi kuumaa.

Mikroaaltouunissa lämpeneminen tapahtuu erilailla(säteily)kuin esim. uunissa. Mikrosta irtoaa muovia ruokiin ja vähentää ravintoarvoja

Vierailija
17/21 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitamiinien säilymistä tutkittiin paljon mikrojen yleistyessä 1980-luvulla,ei tuhoa aineita mitä nyt epätasaisesti lämmittää.Liikaa kuumentamista tietysti kannattaa välttää.

Vierailija
18/21 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikroaaltouunissa lämpeneminen tapahtuu erilailla(säteily)kuin esim. uunissa. Mikrosta irtoaa muovia ruokiin ja vähentää ravintoarvoja

Tuo ei liity ravintoarvoihin mitenkään.

Vierailija
19/21 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitamiinien säilymistä tutkittiin paljon mikrojen yleistyessä 1980-luvulla,ei tuhoa aineita mitä nyt epätasaisesti lämmittää.Liikaa kuumentamista tietysti kannattaa välttää.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7047080/

Vierailija
20/21 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin tuo epätasaiseksi kuumentaminen on vähentynyt sillä, että lämmittää annoksen kahteen kertaan. Eli antaa välillä lämmön tasoittua ja sitten lämmittää toisen kerran sopivaan lämpötilaan syötäväksi.