Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavallinen päivä tarhassa

21.03.2018 |

"Mitä sä teet työkses? Ai oot tarhatäti! Sehän on kiva, saat vaan leikkiä päivät pitkät!"
Ehkä ärsyttävin yleistys koskaan. Voi kun asia olisikin näin.
Kerron teille ihan tavallisesta päivästä pienten ryhmässä päiväkodissa.

Klo 8:30 kaikki lapset ovat saapuneet. 14 lasta, 2 aikuista. Eli 7 lasta yhtä aikuista kohden.
Mutta kyllä me selvitään, koska on pakko.
Melkein tuntia myöhemmin, klo 9:21 saapuu iltavuorolainen. Jakaudutaan pienryhmiin ja ensimmäinen pienryhmä menee vessaan, pukemaan ja ulos.
Samoin tekevät toinen ja kolmaskin pienryhmä.
Kun on kolmannen ryhmän aika mennä vessaan, kaksi lasta pissaa lattialle ja yhdellä on kakka housussa.
Sori, sun on pärjättävä yksin. Ensimmäinen on jo puolen ryhmän kanssa ulkona ja toisen lapset toppavaatteissa eteisessä kuumissaan.

Ulkona sylissäni on kaksi lasta. Kumpikin itkee lohduttomasti kun äitiä on niin kova ikävä.
Jaloissani on pieni 1,6kk vuotias tyttö kädet ojossa "syli?" hän kysyy. "Ihan pian" minä vastaan ja tämä ihan pian ei koskaan toteudu.

Valitettavasti sama toistuu myös sisällä. Tyttö kävelee perässäni kirjan kanssa "ihan pian" vastaan taas, liian monta kertaa. Sydäntäni riipii, kun tiedän etten taaskaan kerkeä.

Laittaisitko sinä lapsesi tällä hetkellä päiväkotiin? Minä en.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun lapsen ryhmässä on 12 lasta ja 3 hoitajaa + 1 erityislapsen avustaja joka kyllä auttaa kyllä kaikessa muussakin.

Vierailija
2/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on ihan lain määrittämät ryhmäkoot hoitajineen. Oma aivan ihana keittäjä ja siivooja jotka ovat läsnä lapsille. Meillä käy myös kaksi aivan ihanaa mummoa vapaaehtoisesti tarinoimassa lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali.

Vierailija
4/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen laittanut lapseni päiväkotiin.

Vierailija
5/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lapsi sitten pitäisi laittaa?

Vierailija
6/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tytön ikävän takia lyttäät koko päiväkotijärjestelmän?

Vierailija
7/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljetaan päiväkodit ja äidit kotiin hoitamaan lapsia?

Vierailija
8/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös päiväkodissa töissä, jos minulla lapsia olisi, en veisi heitä päiväkotiin mistään hinnasta.

Vierailija
9/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia päivää, mutta riippuu sitten ammattitaidosta, priorisoinnista ja organisoinnista miten vastaat lasten tarpeisiin. Vanhemmat ovat ensisijainen perusturvan luoja ja lasten tarpeisiin vastaaja, joten pohja siellä toivottavasti on kunnossa ja jos ei ole niin mietimme sitten tuen tarpeita lapselle päiväkodissa. Tervetuloa päiväkotiin. Minun ryhmässäni lapset viihtyvät usein. Teen sen taitavasti, pienilläkin resursseilla. Terv:lto

Vierailija
10/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi tuollaiseen. Meillä on aivan erilainen. Neljä aikuista ja 18kpl 2-5v lasta. Hoitajat oikeasti ystäviä keskenään ja viettävät vapaa-aikaakin yhdessä. Hyvää ja rauhallista hoitoa, lapset hyvistä perheistä ilman käytöshäiriöitä. Ei mekastusta, ketään ei jätetä yksin eikä kiusata. Syli löytyy. Pieni ja yksityinen päiväkoti jonka omistajat siellä töissä.

Mistäkö tiedän tämän kaiken? Lapseni voi hyvin ja kertoo päivistään. Päiväkoti on koko ajan yhteydessä kuvin ja videoin päivän mittaan. Tunnen hoitajat ja muiden lasten vanhemmat. Vanhempaintoimikunta on aktiivinen ja osaava.

Vaatikaa vanhemmat parempaa!!

Vierailija
11/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään laittaisi tänä päivänä päiväkotiin omiani. Olivat onneksi aikana jolloin päivähoito ei ollut niin tehostettua ja ryhmäkoot suhteessa työntekijöihin inhimilliset. Sijaisia sai ottaa helpommin.

Tänäänkin, kuten eilenkin vastasimme kolmannen kollegamme sairastumisen takia kahdestaan kollegan kanssa tasan 20 lapsen( eilen 18) varhaiskasvatuksesta klo 10-15.30 välillä. Ennen kymmentä lapsia tuli hoitoon porrastetusti samoin iltapäivällä alkoinkotiutumaan.

Nuorimmat juuri 3 v täyttäneet. Kyllä tällaiset päivät ovat kuin karjalaumaa paimentaisu. Ruokitaan, annetaan levätä, ulkoilutetaan ja huolehditaan vessa-asiat. Ja huolehditaan turvallisuudesta. Siihen se sitten jääkin. 10 lasta kummallakin eri huoneessa mutta melutaso huumaava silti.

Vierailija
12/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mun lapsen ryhmässä on 12 lasta ja 3 hoitajaa + 1 erityislapsen avustaja joka kyllä auttaa kyllä kaikessa muussakin.

Kuule, kannattaa nyt vähän vilkaista niitä sun lapsen päiväkodin aukioloaikoja ja funtsia, että mikä se olikaan työntekjöiden työaika... Eli ei ne kaikki ryhmän hoitajat ole yhtä aikaa töissä. Jos teillä on esimerkiksi päiväkoti auki kello 6.30-17.30, mikä on yleisin aukioloaika, nuo kolme hoitajaa ovat kaikki paikalla vain kello 10-14.30, eli käytännössä ruokailun ja päiväunien aikaan....

Jos edes silloin, koska kolmella hoitajalla on jo kolmisen kuukautta vuodessa vuosilomia, jos niitä ei ole keskitetty kesäkaudella yhteen, jolloin päiväkoti on kiinni. On koulutusta, sairaslomia jne. joita ei välttämättä sijaisteta.

Erityislapsen henkilökohtainen avustaja ei oikeasti osallistu muiden lasten hoitoon kuin satunnaisesti. Ei yksinkertaisesti voi, koska henkilökohtaista avustajaa ei saa kuin vaikeavammaisille lapsille.

Vierailija
13/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin tyytyväinen lasten päivähoitoon. Ryhmät täynnä mutta niin vaan kaikki saavat huomioita ja syliä, suosikkitädiltä haleja ja silittelyjä vielä lisäksi.

Ihan kunnallinen päiväkoti on.

Vierailija
14/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi tuollaiseen. Meillä on aivan erilainen. Neljä aikuista ja 18kpl 2-5v lasta. Hoitajat oikeasti ystäviä keskenään ja viettävät vapaa-aikaakin yhdessä. Hyvää ja rauhallista hoitoa, lapset hyvistä perheistä ilman käytöshäiriöitä. Ei mekastusta, ketään ei jätetä yksin eikä kiusata. Syli löytyy. Pieni ja yksityinen päiväkoti jonka omistajat siellä töissä.

Mistäkö tiedän tämän kaiken? Lapseni voi hyvin ja kertoo päivistään. Päiväkoti on koko ajan yhteydessä kuvin ja videoin päivän mittaan. Tunnen hoitajat ja muiden lasten vanhemmat. Vanhempaintoimikunta on aktiivinen ja osaava.

Vaatikaa vanhemmat parempaa!!

Laskepa sinäkin, milloin ne hoitajat ovat yhtä aikaa paikalla. Oikeasti aika ison osan ajasta lapsilla on 2-3 hoitajaa. Ei neljää.

Vierailija
15/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita. Olin päikkärintäti, nyt oon kotiäiti ja aion olla jatkossakin. Liian paljon liian väsyneitä hoitajia joille ei edes anneta mahdollisuutta tehdä työtään hyvin.

Vierailija
16/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen päikyssä on 12 lasta ja 4 hoitajaa :). Ihan kaupungin päiväkoti.

Vierailija
17/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla ei ole aikaa sille yhdelle lapselle? Kun tarhantäti viettää ison osan päivästä suunnittelemalla, niin eihän siitä lasten kanssa olemisesta mitään tule.

Vierailija
18/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: ei tietenkään ole kaikki paikalla koko päivää - kuten eivät ole kaikki lapsetkaan :). On osa-aikaista ja meitä, joilla vanhemmat saavat työajan liukumilla hoitoajaksi sen 6h/päivä.

T. 11

Vierailija
19/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhatäti kirjoitti:

"Mitä sä teet työkses? Ai oot tarhatäti! Sehän on kiva, saat vaan leikkiä päivät pitkät!"

Ehkä ärsyttävin yleistys koskaan. Voi kun asia olisikin näin.

Kerron teille ihan tavallisesta päivästä pienten ryhmässä päiväkodissa.

Klo 8:30 kaikki lapset ovat saapuneet. 14 lasta, 2 aikuista. Eli 7 lasta yhtä aikuista kohden.

Mutta kyllä me selvitään, koska on pakko.

Melkein tuntia myöhemmin, klo 9:21 saapuu iltavuorolainen. Jakaudutaan pienryhmiin ja ensimmäinen pienryhmä menee vessaan, pukemaan ja ulos.

Samoin tekevät toinen ja kolmaskin pienryhmä.

Kun on kolmannen ryhmän aika mennä vessaan, kaksi lasta pissaa lattialle ja yhdellä on kakka housussa.

Sori, sun on pärjättävä yksin. Ensimmäinen on jo puolen ryhmän kanssa ulkona ja toisen lapset toppavaatteissa eteisessä kuumissaan.

Ulkona sylissäni on kaksi lasta. Kumpikin itkee lohduttomasti kun äitiä on niin kova ikävä.

Jaloissani on pieni 1,6kk vuotias tyttö kädet ojossa "syli?" hän kysyy. "Ihan pian" minä vastaan ja tämä ihan pian ei koskaan toteudu.

Valitettavasti sama toistuu myös sisällä. Tyttö kävelee perässäni kirjan kanssa "ihan pian" vastaan taas, liian monta kertaa. Sydäntäni riipii, kun tiedän etten taaskaan kerkeä.

Laittaisitko sinä lapsesi tällä hetkellä päiväkotiin? Minä en.

Aika nuoria lapsia teillä siellä päiväkodissa, jos 1,6 kk ikäinenkin löytyy. O:

Vierailija
20/37 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Luuletteko että suurperheen lapsi saa kotona sen enempää huomiota?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi