Kainalot niin kuivat että vuotaa verta :( rasvaaminen ei tunnu auttavan.
Miten niitä voi hoitaa?
Käytän LV deodoranttia, pesen kainalot vedellä ja yleensä sheivaan mutta nyt olluy sheivaamatta kun ne on niin kipeät. Lähinnä se kuiva ja verinen iho on siellä reunoilla, ei siinä karvoituksen kohdalla.
Olen rasvannut niitä ja kostuttanut mutta kuivaa vain:(
Kommentit (15)
Shea-voi on myös hyvä vaihtoehto, se sisältää ihon kunnon kannalta hyviä aineita
Ilmeisesti sinulla on jonkinlainen bakteeritulehdus kainaloissa, tai hiivatulehdus. Käy lääkärissä, saat oireenmukaisen hoidon ja vaiva paranee.
Ihottuma tai allergia kyseessä. Kokeile kainaloiden pesua ohuella kosteusvoiteella esim Aqualan (keltainen tarra) ja dödö pitää unohtaa, kunnes iho on kunnossa. Jollei tilanne korjaannu viikossa kokeilisin Hydrocortisonin sivelyä. EI mitään tavallisia rasvoja kainaloon hautumaan. Jollei kotikeinot auta, niin ihotautilääkäriin.
Hiiva/sieni-infektio iholla. Kokeile parin viikon Dactarin-voide hoitoa. Vaihda myös deodoranttisi toiseen. Kokeile kristallikiveä tai vastaavaa dödöä. Katso kuvia taipeiden hiivasta - onko samaa?
Ole jonkin aikaa ilman dödöä. (Cocosta ei saa käyttää usein, koska se tukkii helposti huokoset. Siksi jotkut tykkää siitä dödönä. Mutta se on vaikea pestä pois. Tämä siihen kun aina niin sitä hypetetään.)
Kokeile suolasaippuaa. Voi alkuun kirvellä, mutta monilla auttaa. Jätä suihkugeeli (ainakin kainaloiden alueelta) pois, kokeile ennemmin ihoa hoitavaa suihkuöljyä (apteekkimerkit, dermosil, loccitane esimerkiksi). Jätä lv:n dödökin hetkeksi pois, myös noissa hajusteettomissa yms. voi olla ihoa ärsyttäviä ainesosia. Jos tuntuu ettet halua olla kokonaan ilman, vaihda hetkeksi johonkin toiseen merkkiin. Minulla meni joskus kainalot vastaavaan kuntoon kun yritin käyttää adidaksen dödöä. Olen koko ikäni käyttänyt muita ihan tavallisia hajustettuja dödöjä, mutta tuossa oli jotain mikä ei sopinut minulle. Ihottuma helpotti melkein saman tien kun vaihdoin eri merkkiin.
Mulla oli säärissä sama tilanne. Menin lääkäriin, sain lääkevoiteet ja vaiva parantui. Suosittelen.
Plus ÄLÄ SHEIVAA.
Onko lv:ssä alumiinia? Itselläni kaikki deodorantit ja antiperspirantit missä on alumiinia saavat syystä tai toisesta aikaan juuri tuon kuuloista ihoärsytystä. Kannattaa ainakin kokeilla jotain alumiinitonta, jos kyseessä ei ole tuo jo ehdotettu hiiva tai muu tulehdus.
Heitä pois kipeään kainaloon käytetty dödö, mikäli se on rol`lon tai stik tyyppinen, suoraan iholle hierottava juttu. Ihottuman saat hoidettua apteekista löytyvillä tuotteilla, esim. Sibicort voide jota säilytetään (myös apteekissa) jääkaapissa. Kylmän rasvan levittäminen kainaloon tuntuu hyvältä ja helpottaa kirvelyä ihan välittömästi.
Mulla tuli tosi pahat ihottumat sheivaamisesta. Ei auttanut rasvat, eri dödöt, uudet sheiverit. Oli pakko lopettaa sheivaaminen ja odottaa kainaloiden parantumista.
Deodorantti pois, koska se on luultavasti kontaminoitunut (ellei ole suihke). Kuulostaa infektiolta.
Erisanin deodorantit on ainakin ihoystävällisiä - ei alumiinia eikä alkoholia. LV:tä en ole kokeillut, mutta lapsella jäi käyttämättä.
Nyt kannattaa jättää karvojen poisto ainakin siksi kunnes iho paranee. Sheivaamisen sijaan voi kokeilla kainaloiden epilointia. Kuulostaa kivuliaalta, mutta hitaasti tehtynä lähinnä nipisteli. Nyt ei ole sänkeä kainaloissa, ja ihoärsytys huomattavasti pienempi. Tietysti niiden karvojen voi antaa myös olla - luonnollisethan ne on.
kookosöljy!