Kesyrotista jotain tietävät, nyt tarvitsisin teidän apua!
Joo tyhmä aihe tällä palstalla, mutta tarviten neuvoja, et jos täältä löytyis joku joka tietää kesyrotista jotain niin olisin todella _kiitollinen_ Jos vastaisit!
Minulla on ollut aikaisemmin kesyrottia, joista aika jätti jokunen vuosi sitten.
Ostin rotat (3kpl) epäviralliselta kasvattajalta ja kun hän toi ne kotiini, hän halusi nähdä häkin mihin rotat muuttavat ja muutenkin olosuhteet. Silloin hän totesi, että häkki on tarpeeksi suuri, oli hyvin sisustettu ja jätti hyvillä mielin kasvattinsa minulle.
Hänen kasvattinsa olivat alusta asti todella ihmisrakkaita, nauttivat olla sylissä ja olivat käsikesyjä muutenkin. Nauttivat siis suunnattomasti ihmisen seurasta. Kun viimeinen heistä kuoli, päätin pitää taukoa rottasista, mutta nyt elämässäni on tilanne, että pystyin ottamaan 3 kpl poikarottia.
Niin siis ongelmaan: Olen ilmeisesti tyhmä, tai vaan kärsimätön, mutta joka tapauksessa.
Minulla oli ilmoitus netissä missä kerroin etsiväni nuoria kesyrotan poikasia, jotka ovat sosiaalistettu pienestä pitäen ihmiseen.
Etteivät olisi niin arkoja kun tulevat kotiin.
Sainkin aika nopeasti vastauksen eräältä epäviralliselta kasvattajalta, jota pidin alusta asti luotettavana, kun hän on tunnettu kasvattaja muiden eläimien kanssa (en kerro minkä eläinten kanssa, ettei kukaan arvaa kestä on kyse)
No tämä kasvattaja kyseli minulta häkistä, ruuista, ja muutenkin rottien hoito kokemuksista.
Pyysi lähettämään kuvan häkistä ja kun lähetin hän sanoi, että ehdottomasti hän myy rotat minulle, koska häkki oli kuulemma täydellisen sisustettu ja todella suuri. Isohan se onkin.
No hän asuu minusta noin kahden tunnin ajomatkan päässä ja sanoi, että voisi tuoda rotat minulle kotiin asti. No sovittiin päivä, pari päivää sitten ja hän toi rotat minulle.
Ihmettelin kun hän ei halunnut tulla sisälle, vaikka tarjouduin näyttämään mihin rotat muuttavat ja lupasin vielä kahvitkin keittää, kun viitsi ajaa sellaisen matkan.
Eli siis tässä tulee se oikea ongelma: Rotat ovat olleet minulla 3 päivää, ja vain ainoastaan yksi heistä, antaa koskea itseensä ja tulee nostettaessa syliin. Eli tämä yksi on selkeästi kesyyntymässä. Mutta nämä kaksi muuta ovat todella, en liioittele, todella pelokkaita. Hyvä kun olen nähnyt heitä, koska jos avaan huoneen oven missä rotat ovat niin piiloutuvat riippumatto pesäänsä. En ole saanut minkään laista kontaktia heihin. Olen koittanut lahjoa herkuilla, yms. Mutta ei. He eivät anna edes koskea itseensä.
Eli sinä joka tiedät kesyrotista jotain, niin toivon sinulta apua: Olenko ollut tyhmä ja sinisilmäinen kasvattajan suhteen?
Onko minulla mitään mahdollisuutta saada kesytettyä näitä kahta muuta enää mitenkään?
Rotat siis ovat hiukan luovutusikäisiä vanhempia.
Miten yritän kesyttää heitä, kun en ole edes päässyt koskemaan heihin?
Huolehdinko ihan turhaan, koska tosiaan ovat olleet minulla vasta pari päivää?
Mitä minun sinun mielestäsi kuuluisi tehdä?
Miten saisin heidät kesytettyä?
Haluan kuitenkin pitää heidät itselläni, enkä luovutttaa?
Neuvoja rakkaat ihmiset.
Jokaisesta asiallisesta viestistä iso kiitos!
Kommentit (7)
Olen yrittänyt kesyttää rohkinta heistä, ja pitänyt häntä sylissä ja kädessä mahdollisimman paljon.
Mutta en ole päässyt edes koskemaan kahteen toiseen, koska eivät anna koskea itseensä.
Juoksevat pakoon jos edes aukasen häkin luukun.
Piiloutuvat siis saman tien kun lähestyn häkkiä..
Onko ihan normaalia?
Siis ihan rehellisesti en ole edes päässyt koskemaan näihin kahteen, kun pelkäävät niin paljon ihmistä.
Onko ihan normaalia?
Kärsivällisyyttä kehiin niin rotat kesyyntyvät kyllä. Makupaloja kädestä ja häkin luukkua auki niin että rotat voivat halutessaan tulla ulos kun olet vahtimassa. Rottia saattaa stressata muutto ja uusi omistaja ja vie hetken ennen kuin tottuvat. Rotat ovat myös yksilöitä, toiset ovat luonnostaan kesympiä ja seurallisempia, toiset taas introvertimpiä.
Terv. Rottia omistanut
Onko kesyrotta yhdistystä josta kysyä. Tai nettisivuja ?
Ja tuo että pelkäävät ja piiloutuvat on normaalia noin uusilla tulokkailla. Käy rottien luona useita kertoja päivässä, ruoki, juttele, ole rauhallinen niin oppivat tuntemaan sinut. Anna rotille myös omaa aikaa riittävästi. Saattaa mennä jokunen viikkokin, mutta rotta on älykäs eläin ja hoksaa kyllä ettei sinua tarvitse pelätä.
Rottia omistanut
Eli ei siis pidä olla vielä huolissaan, vaikka en saa näihin kahteen mitään kontaktia?
Yksi tosiaan antaa nostaa itsensä syliin ja on aika rauhallinenkin sylissä.
Muihin kahteen en ole päässyt koskemaan, kuin kerran, kun nostin ne kantoboksista häkkiiin.
Eli odotanko rauhassa että kesyyntyvät?
Kesyyntyvätkö, vaikka eivät anna koskea itseensä?
SUURI kiitos kaikille, jo nyt vastanneille :)
Odota toki rauhassa äläkä koske niihin väkisin.
Tee vaikka päivittäin (tai monesti päivässä) seuraavaa: ota joku tuoksuva herkkupala (esim. lihaa) ja juttele rotille samalla kun viet herkun niille. Jos eivät vielä uskalla napata sitä kädestä, niin oppivat yhdistämään makupalan sinuun ja sekin päivä koittaa kyllä että syövät kädestä.
Kannattaa myös välttää muita ”häiriötekijöitä” näin aluksi, eli niin kauan kun rotat pelkäävät, älä päästä muita ihmisiä tai lemmikkejä rottien luo, vältä kovia ääniä, äkkinäisiä liikkeitä yms.
Kuten sanoin, niin saattaa vierähtää jokunen viikko että rotat tottuvat sinuun, mutta rotta on sopeutuvainen ja fiksu eläin eli ehtivät kyllä hyvin vielä kesyyntyä.
Omista rotistani yksi oli rohkea tapaus joka oli kesy jo pienenä minulle tullessaan. Muita sai lämmitellä aikansa, pelkäsivät ja arastelivat aluksi, mutta kesyjä niistäkin loppujen lopuksi tuli.
Ei siis syytä huoleen ja onnea uuden rottaporukan johdosta. :)
Rottia omistanut
Kesytä ensin rohkein yksilö. Ota arempia syliin. Päästä pois kun on rauhallinen. Makupaloilla voi kesyttää. Aremmat matkivat ajan myötä lauman johtajaa. Kokemukseni ovat gerbiilien parista. 🐀