Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ei itse pysty laulamaan tai edes viheltämään lainkaan nuotilleen niin pystyykö kuitenkin tunnistamaan laulaako muut?

Vierailija
16.03.2018 |

Miten on?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pystyvät, toiset eivät. Kouluaikoinani musiikinopettaja puhui vastaanottavasta musikaalisuudesta eli musikaalinen voi olla silläkin tavalla, että kykenee ymmärtämään musiikkia ja nauttimaan siitä, vaikka ei itse osaa laulaa tai soittaa. Toisaalta on kuulemma sellaisiakin, jotka eivät tunnista edes Maamme-laulua.

Vierailija
2/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä pystyn.

En itse osaa laulaa säettäkään niin, että pysyisin nuotissa. Ei vain onnistu.

Silti tunnistan heti väärän äänen jonkun toisen laulussa (totta kai omassa laulussani myös) tai soitossa.

(Ja omasta epämusikaalisuudestani huolimatta olen musiikin suurkuluttaja, joka istuisi mielihyvin oopperassa vaikka joka ilta, jos se olisi käytännössä mahdollista.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tunnistaa milloin menee nuotin vierestä. Kaikki ei tunnista.

Itse en vaan saa ääntä menemään nuotin mukaan ja huomaan sen aina itsekin. Jo lapsena tiedostin asian ja pyrin välttämään laulamista paitsi lapsia kiusaan "kauniilla" äänelläni. Aika pienenä lapsi jo pyysi olemaan laulamatta. Kysyessäni asiasta vastasi, että ei lauluni rumaa ole, vähän vähemmän kaunista vain. ;D Soittamaan pystyn nuotissa pysyen.

Vierailija
4/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pystyn. Omaa ääntäni en osaa hallita mutta kuulen jos joku ei osaa laulaa.

Vierailija
5/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama siis kun tietäisit miten pitää lukea, kirjoittaa tai sanoa jotakin oikein, mutta et osaa.

Vierailija
6/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on epämusikaalinen, on epämusikaalinen.

Vierailija
7/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä sanotaan, että mieluummin vaikka ** kuin epämusikaalinen.

Vierailija
8/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Minä en pysy edes kilometrin päässä nuotista kahta millisekuntia kauempaa, ja lauluääneni lasketaan törkeäksi ympäristörikokseksi. En osaa soittaa mitään instrumenttia, jos soitan rumpuja, se on aika eksoottinen elämys kaikille kuulijoille - hyvin tuskallinen myös.

Mutta kuulen ihan varmasti, jos joku laulaa nuotilleen tai ei. Tunnistan myös, jos joku soittaa väärin tai ei pysy rytmissä - olen siitä hyvinkin tarkka jopa. Minä jopa näen, jos joku tanssiessaan (siis puhutaan nyt tanssiesityksestä) ei pysy tahdissa. Olen joku hirveä toistaitoinen pilkunviilaaja tässä - itsellä ei ole tosiaankaan kykyjä mihinkään, mutta kaiken mä huomaan. Lasteni kaverit käyttävätkin minua testinukkena, kun he hiovat musiikki- tai tanssiesityksiään. :D

Vierailija
9/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se, että kuulee ja erottaa oman laulunsa menevän nuotin vierestä jo kerro siitä, että kykenee erottamaan milloin lauletaan nuotilleen ja milloin ei?

Vierailija
10/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se, että kuulee ja erottaa oman laulunsa menevän nuotin vierestä jo kerro siitä, että kykenee erottamaan milloin lauletaan nuotilleen ja milloin ei?

Mutta eihän kaikki kuule. Muistan omilta kouluajoiltani tytön joka ehdotti että hän laulaisi esityksessä kertosäkeen yksin koska muut eivät pysy samassa nuotissa hänen kanssaan. No se johtui ihan siitä että tämä tyttö oli ainoa joka EI pysynyt nuotissa (laulettiin melko korkealta), hän ei vaan tajunnut sitä.

Vierailija
11/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se voi yksin äänen (äänihuulten) hallinnasta olla kyse koska nämä yleensä eivät pysty myöskään viheltämään tai tapailemaan soittimella nuotilleen.

Vierailija
12/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän kaikki kuule. Muistan omilta kouluajoiltani tytön joka ehdotti että hän laulaisi esityksessä kertosäkeen yksin koska muut eivät pysy samassa nuotissa hänen kanssaan. No se johtui ihan siitä että tämä tyttö oli ainoa joka EI pysynyt nuotissa (laulettiin melko korkealta), hän ei vaan tajunnut sitä.

Ajatus olikin, että jos joku tajuaa itse laulavansa nuotin vierestä, niin sehän jo kertoo, että hän erottaa, milloin laulu menee nuotilleen, oli laulajana hän itse tai joku toinen.

Vierailija
13/13 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea arvioida kuinka hyvin kuulee. Itse olen vasta oman hyvin tarkkakorvaisin lapsen myötä ymmärtänyt oman aävelkorvani vajavaisuuden. Kuulen toki, jos on selkeästi epävireistä, mutta lapseni kuulee paljon pienemmät epävireisyydet kuin minä. Äänen hallintaa voi harjoitella, mutta ei niin tarkkaa korvaa on vaikea enää aikuisena parantaa.